Gatunki, narracje, media - seminarium komparatystyczne 3001-C462LK1
Seminarium poświęcone będzie komparatystycznej analizie różnych form artystycznych, gatunków, narracji i mediów. Na zajęciach omawiać będziemy założenia genologii, narratologii i medioznawstwa, odnosząc się zarówno do klasycznych, jak i do współczesnych propozycji teoretycznych. Teoria będzie dla nas punktem wyjścia do analizy utworów literackich, filmów, gier komputerowych i innych form medialnych. Niektóre z zagadnień, które będą poruszane na zajęciach to: pytanie o to, co czyni tekst narracyjnym, teoria opowiadania Rolanda Barthesa, podstawowe modusy narracyjne w kinie (narracja klasyczna, narracja melodramatyczna, narracja modernistyczna, narracja postmodernistyczna), modernizm i postmodernizm jako systemy sygnifikacji w literaturze i w filmie, narracje niewiarygodne i pętle narracyjne we współczesnych tekstach. Będziemy ponadto zastanawiać się nad kategorią gatunku w literaturze i filmie – przyjrzymy się konkretnym gatunkom (western, horror), a także omówimy zjawisko hybrydyczności gatunkowej. Wybór tekstów do analizy zostanie dokonany po konsultacji z uczestnikami zajęć"
W cyklu 2024:
Zgodnie z opisem zawartym w sekcji "Podstawowe informacje o przedmiocie" |
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student:
- zna w stopniu zaawansowanym terminologię literaturoznawczą w języku polskim w zakresie badań komparatystycznych;
- ma wszechstronną wiedzę obejmującą terminologię, teorie i metodologie z zakresu literaturoznawstwa.
- ma dogłębną wiedzę z zakresu analizy komparatystyczne.
- zna na poziomie rozszerzonym metody badawcze właściwe dla komparatystyki.
- efektywnie organizuje własną pracę i krytycznie ocenia jej stopień zaawansowania
- samodzielnie podejmuje i inicjuje proste działania badawcze, w szczególności w dziedzinie literaturoznawstwa, w tym literaturoznawstwa porównawczego
Rozumie problematykę etyczną związaną z odpowiedzialnością za trafność przekazywanej wiedzy oraz z uczciwością i rzetelnością w prowadzeniu sporów naukowych oraz ideowych
Ma świadomość znaczenia refleksji humanistycznej dla kształtowania się więzi społecznych.
Ma świadomość związków interliterackich, interartystycznych, intermedialnych i interkulturowych oraz ich wpływu na kształt współczesnej kultury.
Kryteria oceniania
Zaliczenie pierwszego roku seminarium Student otrzymuje na podstawie obecności na zajęciach (maksymalnie 2 nieobecności w każdym semestrze), a także na podstawie przygotowania następujących materiałów:
a. temat pracy;
b. bibliografia;
c. konspekt pracy;
d. jeden rozdział pracy.
Dopuszczalne są dwie nieobecności w semestrze. Powyżej tej liczby (z wyłączeniem przypadków bezzwłocznie udokumentowanych) nie ma możliwości zaliczenia zajęć.
Nakład pracy studenta w pierwszym roku seminarium:
- uczestnictwo w zajęciach - 60 godzin (2 ECTS)
- przygotowanie do zajęć - 240 godzin (8 ECTS)
- przygotowanie konspektu, bibliografii i jednego rozdziału pracy - 150 godzin (5 ECTS)
Nakład pracy studenta w drugim roku seminarium:
- uczestnictwo w zajęciach - 60 godzin (2 ECTS)
- przygotowanie do zajęć - 120 godzin (4 ECTS)
- przygotowanie pracy dyplomowej - 570 godzin (19 ECTS)
Wykorzystanie narzędzi sztucznej inteligencji:
1. Jeśli student chce (na potrzeby pracy zaliczeniowej lub prac cząstkowych) skorzystać z narzędzi sztucznej inteligencji, musi:
a. uzyskać na to zgodę osoby prowadzącej zajęcia,
b. uzgodnić z osobą prowadzącą zajęcia cele i zakres wykorzystania narzędzi sztucznej inteligencji.
2. Student nie może korzystać z narzędzi sztucznej inteligencji, aby redagować prace w języku polskim, chyba że osoba prowadząca zajęcia się na to zgodzi.
3. Jeśli student wykorzysta narzędzia sztucznej inteligencji:
a. bez zgody osoby prowadzącej zajęcia lub
b. w sposób z nią nieuzgodniony,
osoba prowadząca zajęcia stosuje procedury analogiczne do tych stosowanych w procedurze antyplagiatowej.
Literatura
Przykładowa literatura
1. Charles F. (Rick) Altman, W stronę teorii gatunku filmowego, "Kino" 1987, nr 6.
2. Barthes Roland, Wstęp do analizy strukturalnej opowiadań, “Pamiętnik Literacki”, 1968, z.4, s. 327-359.
3. Bordwell David, Narration in the Fiction Film, Madison 1985.
4. J. Frużyńska, Mapy, encyklopedie, fraktale, Warszawa 2012.
5. A. J. Greimas, "Elementy gramatyki narracyjnej", przeł. Z. Kruszyński, [w:] "Współczesna teoria badań literackich za granicą. Antologia", oprac. H. Markiewicz, t. IV, cz. 1, Kraków 1992.
6. L. Manovich, Język nowych mediów, tłum. P. Cypryański, Warszawa 2006.
7. Narratologia, pod red. M. Głowińskiego, Gdańsk 2004;
8. Ostaszewski Jacek, Historia narracji filmowej, Kraków: Universitas 2018.
9. Przekaz digitalny. Z zagadnień semiotyki, semantyki i komunikacji cyfrowej, red. E. Szczęsna, Warszawa 2015.
10. Szczekała Barbara, Mind-game films. Gry z narracją i widzem, Łódź: NCKF 2018
W cyklu 2024:
Zgodnie z opisem zawartym w sekcji "Podstawowe informacje o przedmiocie" |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: