TRANS-y i INTER-y. Twórcze przekraczanie granic 3001-C461LK1
Seminarium poświęcone jest zagadnieniom organizacji semiotycznej, stylistycznej, retorycznej i medialnej tekstów kultury nowoczesnej, która ze swojej istoty jest hybrydyczna. Przedmiotem naszych badań są:
- teksty kultury zaskakujące swoim nowatorstwem, nie mieszczące się w wyznaczonych granicach, uciekające się do eksperymentu formalnego inspirowanego dyskursami sztuki i nie-sztuki, możliwościami, jakie dają nowe technologie (np. e-literatura, sztuka ambientowa, sztuka wykorzystująca rozszerzoną rzeczywistość, poezja kinetyczna, narracja lokacyjna); wchodzące w śmiałe relacje tematyczne i formalne z innymi dyskursami, przekraczające granice estetyczne i etyczne; relacje, w jakie teksty te wchodzą z odbiorcą i jak kształtowane są ich znaczenia;
- artefakty funkcjonujące w obrębie różnych systemów znakowych i mediów (jak tekst literacki, adaptacja radiowa, filmowa, teatralna, piosenka, powieść graficzna/komiks czy utwór internetowy), różnych dyskursów (przede wszystkim artystyczne, ale też filozoficzne, społeczne, naukowe, dziennikarskie czy reklamowe) i adresowane do zróżnicowanego odbiorcy (reprezentujące kulturę elitarną, ludową, masową czy subkultury),
- porównawcza i konfrontacyjna lektura utworów literackich oraz artefaktów z zakresu innych sztuk, dyskursów i mediów, która służy refleksji nad fenomenem nowocześnie pojmowanej inter- i transtekstualności, inter- i transsemiotyczności i inter i transmedialności, pozwala śledzić rozmaite sposoby funkcjonowania innych sztuk i dyskursów w literaturze i poza nią, a także badać formy hybrydyczne, remediacje i przekłady. Przedmiotem takiej lektury jest przede wszystkim organizacja semiotyczna i poetyka wspomnianych przekazów, wspólne dla tekstów kultury formy kompozycyjne, gatunki czy figury stylistyczne oraz ich medialne i dyskursywne modelowanie w procesie adaptacji.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student potrafi samodzielnie wybrać interesujący go przedmiot badań, określić jego specyfikę i wskazać literaturę oraz narzędzia metodologiczne pozwalające na analizę i interpretację tego przedmiotu. Posiada wiedzę przedmiotową z zakresu semiotyki i poetyki tekstów literackich oraz innych tekstów kultury, w tym zjawisk polisemiotycznych, multimedialnych, różnodyskursywnych. Analizuje i interpretuje je porównawczo, wskazuje podobieństwa i różnice między nimi w sferze poetyki, sposobów kreowania znaczeń czy funkcji. Problematyzuje badane zagadnienia. Wiedzę i kompetencje stosuje w samodzielnym postępowaniu naukowym. Potrafi przygotować konspekt projektu badawczego (na poziomie magisterskim), uzasadnić jego kompozycję, określić cel i metody badań. W trakcie dwóch lat studiów zdobywa umiejętność prowadzenia badań na poziomie magisterskim.
Kryteria oceniania
Warunkiem zaliczenia I roku seminarium jest:
- obecność na zajęciach,
- przygotowanie do dyskusji,
- opracowanie konspektu pracy;
- postępy w pisaniu pracy magisterskiej wg ustalonego terminarza (w tym przygotowanie jednego rozdziału).
Na II roku studiów dodatkowym kryterium oceny jest złożenie pracy magisterskiej w wersji pozwalającej na zatwierdzenie jej przez Promotora.
Dopuszczalne są dwie nieobecności w semestrze. Powyżej tej liczby (z wyłączeniem przypadków uzasadnionych i bezzwłocznie udokumentowanych) nie ma możliwości zaliczenia zajęć.
Nakład pracy studenta w pierwszym roku seminarium:
- uczestnictwo w zajęciach - 60 godzin (2 ECTS)
- przygotowanie do zajęć - 240 godzin (8 ECTS)
- przygotowanie konspektu/jednego rozdziału pracy - 150 godzin (5 ECTS)
Nakład pracy studenta w drugim roku seminarium:
- uczestnictwo w zajęciach - 60 godzin (2 ECTS)
- przygotowanie do zajęć - 120 godzin (4 ECTS)
- przygotowanie pracy dyplomowej - 570 godzin (19 ECTS)
Wykorzystanie narzędzi sztucznej inteligencji:
1. Jeśli student chce (na potrzeby pracy zaliczeniowej lub prac cząstkowych) skorzystać z narzędzi sztucznej inteligencji, musi:
a. uzyskać na to zgodę osoby prowadzącej zajęcia,
b. uzgodnić z osobą prowadzącą zajęcia cele i zakres wykorzystania narzędzi sztucznej inteligencji.
2. Student nie może korzystać z narzędzi sztucznej inteligencji, aby redagować prace w języku polskim, chyba że osoba prowadząca zajęcia się na to zgodzi.
3. Jeśli student wykorzysta narzędzia sztucznej inteligencji:
a. bez zgody osoby prowadzącej zajęcia lub
b. w sposób z nią nieuzgodniony,
osoba prowadząca zajęcia stosuje procedury analogiczne do tych stosowanych w procedurze antyplagiatowej.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: