Romantyzm i tradycja romantyczna – źródła, przemiany, konteksty 3001-C453LR1
Tematem przewodnim seminarium staną się przemiany tradycji romantycznej w literaturze polskiej. Wraz z uczestnikami i uczestniczkami będziemy interpretować teksty powstające w pierwszej połowie dziewiętnastego stulecia poszukując w nich wyznaczników nowej postawy filozoficznej i estetycznej będącej konsekwencją przełomu romantycznego. Zastanowimy się, w jaki sposób romantyczne 'novum' zostało utrwalone w tekstach epoki oraz które spośród sformułowanych wówczas tematów, idei oraz koncepcji estetycznych dały podstawę recepcji intelektualnej i artystycznej polskiego romantyzmu w epokach późniejszych. Zmierzymy się także z pojęciem paradygmatu romantycznego oraz tezą o długim trwaniu romantyzmu w literaturze polskiej.
Podstawowym celem seminarium jest przygotowanie uczestników i uczestniczek do napisania prac licencjackich. Pierwszy blok zajęć zostanie poświęcony ustaleniu zakresów tematycznych przyszłych prac, sformułowaniu tematów, stworzeniu konspektów, zebraniu i ustaleniu wstępnych bibliografii. Podczas dalszych spotkań skupimy się na dyskusji nad przesyłanymi fragmentami powstających rozpraw. Studenci i studentki będą zapoznawali się z tekstami literackimi i krytycznymi, wzajemnie recenzowali swoje wypowiedzi pisemne, pogłębiali umiejętności interpretacyjne, poszerzali wiedzę na temat koncepcji metodologicznych oraz doskonalili warsztat pisarski i redaktorski.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu seminarium student:
1) zna i rozumie:
- znaczenie przełomu romantycznego w dziejach kultury polskiej i europejskiej,
- rolę refleksji historycznoliterackiej na temat literatury i tradycji romantycznej w kształtowaniu się kultury epok późniejszych oraz koncepcję długiego trwania literatury romantycznej w kulturze polskiej
- znaczenie nowych i tradycyjnych metodologii w kształtowaniu się refleksji humanistycznej na temat literatury i kultury pierwszej połowy XIX wieku.
2) potrafi:
- rozpoznać nawiązania do literatury polskiego romantyzmu w tekstach epok późniejszych oraz zinterpretować ich znaczenie i połączyć je z kontekstem historycznym,
- selekcjonować i integrować informacje ze źródeł pisanych i elektronicznych,
- sformułować temat pracy licencjackiej,
- zrekonstruować stan badań nad wybranym zagadnieniem i zaplanować konspekt,
- napisać dłuższą pracę o charakterze naukowym,
- zrecenzować wyznaczony tekst z uwzględnieniem kwestii merytorycznych i formalnych,
3) jest gotów do:
- organizowania samodzielnego warsztatu badawczego w zakresie refleksji na temat historii literatury XIX wieku
- wzięcia odpowiedzialności za napisanie pracy licencjackiej na temat zgodny z założeniami seminarium, zgodnej z wymogami regulaminowymi i zasadami rzetelności naukowej
- uczestnictwa w dyskusji z poszanowaniem opinii innych uczestników grupy.
Kryteria oceniania
Warunkiem zaliczenia seminarium jest ukończenie i złożenie pracy licencjackiej.
Ponadto o zaliczeniu decydują:
- frekwencja (dopuszczalne są 2 nieusprawiedliwione nieobecności w semestrze, nadprogramowe nieobecności muszą zostać odpracowane w sposób ustalony z prowadzącą zajęcia),
- aktywny udział w dyskusji,
- terminowe przygotowywanie i udostępnianie uczestnikom i uczestniczkom seminarium fragmentów powstającej pracy oraz recenzowanie wyznaczonych tekstów.
Szacowany nakład pracy studenta:
- udział w zajęciach: 60 godzin (2 ECTS)
- przygotowanie do zajęć: 120 godzin (4 ECTS)
- napisanie pracy dyplomowej: 120 godzin (4 ECTS)
Jeśli student chce (na potrzeby pracy zaliczeniowej lub prac cząstkowych) skorzystać z narzędzi sztucznej inteligencji, musi:
a. uzyskać na to zgodę osoby prowadzącej zajęcia,
b. uzgodnić z osobą prowadzącą zajęcia cele i zakres wykorzystania narzędzi
sztucznej inteligencji.
2. Student nie może korzystać z narzędzi sztucznej inteligencji, aby redagować prace w języku polskim, chyba że osoba prowadząca zajęcia się na to zgodzi.
3. Jeśli student wykorzysta narzędzia sztucznej inteligencji:
a. bez zgody osoby prowadzącej zajęcia lub
b. w sposób z nią nieuzgodniony,
osoba prowadząca zajęcia stosuje procedury analogiczne do tych stosowanych w procedurze antyplagiatowej. Procedury te opisała Uniwersytecka Rada ds. Kształcenia w uchwale nr 14.
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Przedstawiona literatura, w tym zwłaszcza dobór tekstów literackich, ma charakter propozycji otwartej. Ostateczna lista lektur będzie zależała od zainteresowań uczestników i uczestniczek seminarium oraz zaproponowanych przez nich tematów prac.
- Baczyński Krzysztof Kamil, Wiersze, Kraków 2002
- Brzozowski Stanisław, Legenda Młodej Polski: studia o strukturze duszy kulturalnej, Kraków 2001
- Cyganeria warszawska. Antologia, oprac. S. Kawyn, Wrocław 1967
- Dehnel Jacek, Matka Makryna, Warszawa 2013
- Eco Umberto, Jak napisać pracę dyplomową. Poradnik dla humanistów, Warszawa 2007
- Gajcy Tadeusz, Pisma, oprac. L. Bartelski, Kraków 1980
- Ginczanka Zuzanna, Poezje zebrane 1931-1944, Warszawa 2019
- Gotycyzm w literaturze i kulturze lat 1760-1830, Warszawa 2020
- Grabiński Stefan, Demon ruchu i inne opowiadania, Poznań 2011
- Hamerski Wojciech, Ironie romantyczne, Warszawa 2019
- Janion Maria, Do Europy – tak, ale razem z naszymi umarłymi, Warszawa 2000
- Janion Maria, Zmierzch paradygmatu w: tejże, Czy będziesz wiedział co przeżyłeś, Warszawa 1996
- Konwicki Tadeusz, Kronika wypadków miłosnych, Warszawa 1974
- Kronika wypadków miłosnych, reż. Andrzeja Wajda, scen. T. Konwicki, 1986
- Malczewski Antoni, Maria, Białystok 2002
- Matuszewski Ignacy, Słowacki i nowa sztuka, Warszawa 1911
- Nasze pojedynki o romantyzm, red. M. Bieńczyk, Warszawa 1995
- Mickiewicz Adam, Dzieła. Wydanie Rocznicowe. T. 1–17. Warszawa 1993–2005
- Piwińska Marta, Legenda romantyczna i szydercy, Warszawa 1973
- Piwińska Marta, Miłość romantyczna. Antologia, Warszawa 1984
- Poemat dygresyjny Juliusza Słowackiego. Struktura, konteksty, recepcja, red. M. Kalinowska, M. Leszczyński, Toruń 2011
- Polski list romantyczny, oprac. Z. Sudolski, Kraków 1997
- Krasiński Zygmunt, Dzieła zebrane, red. M. Strzyżewski, Toruń 2017
- Romantyzm i nowoczesność, red. M. Kuziak, Kraków 2009
- Sapkowski Andrzej, Ostatnie życzenie, Warszawa 1993
- Siwiec Magdalena, Romantyzm, czyli Inter esse, Warszawa 2017
- Słowacki Juliusz, Dzieła, red. J. Krzyżanowski, t. 1-14, Wrocław 1959
- Słownik polskiej krytyki literackiej 1764–1918. Pojęcia – terminy – zjawiska – przekroje, t. 1–2, Toruń 2016
- Słownik literatury polskiej XIX wieku, red. J. Bachórz, A. Witkowska, Wrocław 2009
- Słownik terminów literackich pod red. J. Sławińskiego, Wrocław-Warszawa 2002
- Śniedziewski Piotr, Elegijna świadomość romantyków, Gdańsk 2015
- Style zachowań romantycznych. Propozycje i dyskusje, red. M. Janion, M. Zielińska, Warszawa 1986
- Witkowska Alina, Towiańczycy, Warszawa 1989
- Witkowski Michał, Barbara Radziwiłłówna z Jaworzna-Szczakowej, Warszawa 2007
- Żeleński Tadeusz (Boy), Brązownicy i inne szkice o Mickiewiczu, Warszawa 1957
- Żmigrodzka Maria, Przez wieki idąca powieść. Wybór pism o literaturze XIX i XX wieku, red. M. Kalinowska, E. Kiślak, Warszawa 2002
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: