Inne stany świadomości. Sny i widma w kulturze premodernizmu i modernizmu 3001-C3T-LP1
Konwersatorium skupia się na zjawiskach konstytutywnych dla literatury – od wieku XVII po XX (jakkolwiek towarzyszyły jej, a czasem i wpływały na nią znacząco od początku – i robią to po dziś). Każdy z „odcinków” zajęciowych poświęcony zostanie innemu fenomenowi, inaczej reprezentującemu inność – i wystawiającemu podmiotowość bohatera, narratora (a czasem i autora) na inną próbę. Mamy tu zatem kolekcję niesamowitości: od elementów onirycznych po narkotyczne, od powrotników po inne upiory, od sobowtórów po dybuki. Kolekcja konwersatoryjna nie służy wyłącznie ewidencjonowaniu dziwności, lecz namysłowi nad tym, w jaki sposób interpretować teksty, w których zagnieżdża się inność. Co ona znaczy, czym jest, jaki jest jej status tekstowy i ontologiczny. Nad tym będziemy pracować,
dyskutować.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu konwersatorium student:
1) wiedza:
- zna i rozumie problematykę modernizmu europejskiego (w szerokim znaczeniu tego słowa),
ze szczególnym uwzględnieniem takich zjawisk kulturowych, jak nihilizm, nuda i
melancholia;
- zna i rozumie mechanizmy przenikania się idei filozoficznych i literackich w kulturze
modernizmu;
- zna i rozumie wpływ różnych konceptualizacji doświadczenia nowoczesności na zmiany w
zakresie sposobu definiowania literatury, określania jej cech swoistych oraz rozmienia tekstu
literackiego;
2) umiejętności:
- potrafi sprawnie i samodzielnie zgłębiać problematykę historycznoliteracką drugiej połowy
XIX i XX wieku, w zakresie wyznaczonym przez temat konwersatorium;
- potrafi konstruować dłuższą wypowiedź ustną w formie głosu w dyskusji, uwzględniając
sytuację społeczno-polityczną, środowiskową i kulturową, w której to dzieło powstało;
- potrafi wykorzystać zdobyta wiedzę do napisania eseju, którego temat oscyluje wokół
zagadnień poruszanych na zajęciach;
- potrafi weryfikować poprawność własnych wypowiedzi poświęconych zagadnieniom
historycznoliterackim i filozoficznym;
3) kompetencje społeczne:
- jest gotowy do gromadzenia i wykorzystania we własnych projektach badawczych
informacji naukowej zdobytej podczas zajęć;
- po skończonym konwersatorium jest gotowy do oceniania poziomu swej wiedzy;
- jest gotowy do uznania etycznego wymiaru badań naukowych oraz znaczenia refleksji
humanistycznej dla kształtowania się więzi społecznych;
- jest gotowy do zaangażowanego uczestnictwa w życiu naukowym i kulturalnym.
Kryteria oceniania
Podstawę zaliczenia zajęć stanowi bieżąca aktywność w trakcie zajęć oraz krótki esej (tematyka do ustalenia z prowadzącą).
Literatura
1. W. Szekspir, "Makbet", przeł. J. Paszkowski
2. E.T.A. Hoffmann, "Powieści fantastyczne", przeł. A. Lange, J. Pracki
3. A. Bürger, "Lenora", przeł. E. Szymański
M. Janion, "Panna i miłość szalona", "Teksty Drugie" 1993, nr 4/5/6
4. A. Puszkin, "Dama pikowa", przeł. A. Lange
5. M. Gogol, "Portret, Szynel, Pamiętnik wariata", przeł. J. Brzęczkowski, przeł. J. Wyszomirski (czytamy "Portret")
6. E. A. Poe, "Nowele", przeł. W. Dąbrowski (stąd: "Czarny kot", "Studnia i wahadło")
7. A. Villiers de L'Isle-Adam, "Wera", w: "Fantastyczne opowieści", przeł. Z. Jachimecka et. al.
8. B. Prus, "Lalka" (śmierć Rzeckiego), L. Tołstoj, "Anna Karenina" (śmierć Anny); L. Tołstoj, "Śmierć Iwana Iljicza" (fragment); W. Faulkner, "Kiedy umieram" (fragment)
9. K. Irzykowski, "Pałuba" (stąd: "Sny Marii Dunin"); A. Ważyk, "Surrealizm. Antologia" (stąd: "Pięćdziesięciolecie histerii" Bretona)
10. W. Briusow, "Ognisty anioł" (fragmenty); J.W. Goethe, "Noc Walpurgi"(fragmenty); J. Michelet, "Czarownica" (fragmenty)
11. Fragmenty ze "Sztucznych rajów" Baudelaire'a, "Klubu haszyszystów" Gautiera i protokoły z seansu peyotlowego (Witkacy)
12. A. Kardec, "Spirytyzm" (wybrane i udostępnione fragmenty); I. Matuszewski, "Czarnoksięstwo i mediumizm" (wybrane fragmenty)
13. F. Dostojewski, "Idiota" (wybrane fragmenty)
14. S. Freud, "Charakter a erotyka" (wskazane fragmenty); E. Canetti, "Masa i władza" (wybrane fragmenty)
15. F. Kafka, wybrane opowiadania - po uzgodnieniu z wykładowcą
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: