Kultura i literatura romantyzmu - korzenie nowoczesności 3001-C3N-LR1
Konwersatorium służyć ma refleksji nad romantycznymi kontekstami współczesnej rzeczywistości. Będziemy zastanawiać się nad tym, jak romantycy w swoich tekstach uchwycili problemy alienacji jednostki, rozpadu wartości, decentracji kultury, sekularyzacji, techno logizacji i racjonalizacji w czasach im współczesnych. Przedmiotem refleksji będzie jednak nie tylko to, jak diagnozowali owe zjawiska, ale jak szukali Sensu w świecie „bez wiar i nadziei”. Będziemy szukać będą odpowiedzi na pytanie, czy romantyzm był istotnie początkiem nowoczesności, czy wielkim domknięciem czasów przednowoczesnych. Punktem wyjścia rozważań będą arcydzielne teksty literatury polskiej i światowej. Kontekstem prace historcznolietrackie, a także z zakresu filozofii i antropologii.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: zna i rozumie
P8S_WG.4 zasady upowszechniania wyników badań literaturoznawczych, także w trybie otwartego dostępu
Umiejętności: potrafi
P8S_UW.3 transferować wyniki działalności naukowej do sfery społecznej, szczególnie do instytucji kultury
P8S_UK.2 popularyzować literaturę i w przystępny sposób prezentować wyniki badań literaturoznawczych
P8S_UK.3 inicjować debatę w zakresie problemowym prowadzonych badań literaturoznawczych
P8S_UU.1 prowadzić badania naukowe z myślą o ich formacyjnym charakterze, kształtowaniu jednostkowej i zbiorowej tożsamości kulturowej
P8S_UU.2 planować zajęcia lub grupy zajęć i realizować je z wykorzystaniem nowoczesnych metod i narzędzi funkcjonalnych w obszarach literaturoznawstwa
Kompetencje społeczne: jest gotów do
P8S_KO.1 wypełniania zobowiązań społecznych badaczy i twórców, w tym promowania znaczenia literatury i badań nad literaturą w przestrzeni życia społeczngeo
P8S_KO.2 inicjowania działań na rzecz interesu publicznego, w tym edukacji kulturalnej
P8S_KR.1 podtrzymywania i rozwijania etosu środowisk badawczych i twórczych, w tym:
- prowadzenia działalności naukowej w sposób niezależny,
- respektowania zasady publicznej własności wyników działalności naukowej, z uwzględnieniem zasad
ochrony własności intelektualnej
Kryteria oceniania
Warunkami zaliczenia są:
1. obecność (maksymalnie dwie nieobecności),
2. aktywność na zajęciach potwierdzająca znajomość przewidzianych lektur.
Literatura
Literatura (poza wymienionymi tekstami literackimi podanymi w opisie zagadnień)
1. A. Bednarek-Bohdziewicz, Homo capax, capax homini. Z problematyki antropologicznej w późnej twórczości Adama Mickiewicza, Gdańsk 2019
2. I. Bittner, U podstaw antropologii filozoficznej polskiego romantyzmu, Łódź 1998
3. H. Bergson, Dwa źródła moralności i religii, Kraków 1993
4. S. Brzozowski, Filozofia romantyzmu polskiego, Rzym 1945
5. V. Frankl, Bóg ukryty. W poszukiwaniu ostatecznego sensu, przeł. A. Wolnicka Warszawa 2012
6. I. Grudzińska-Gross, Piętno rewolucji, Custine, Tocqueville i wyobraźnia romantyczna, Warszawa 1995
7. M. Janion, Czy będziesz wiedział, co przeżyłeś, Warszawa 1996
8. M. Kuziak, Norwid postsekularny. Tezy i próby, „Pamiętnik Literacki” 2021, z. 3, s. 5-29 [artykuł dostępny także on line]
9. E. Kasperski, Podmiot w szamotaninie, debata pt. Aktualność romantyzmu w: Kronos” nr 29 O1 2010 VII [artykuł dostępny także on line]
10. M. Masłowski, Gest, symbol rytuały polskiego teatru romantycznego, Warszawa 1998,
11. M. Masłowski, Problemy tożsamości. Szkice romantyczne i (post) romantyczne, Lublin 2001
12. R. Tarnas, Dzieje umysłowości zachodniej, przekład M. Filipczuk, J. Ruszkowski, Poznań 2002 (fragmenty)
13. Ch. Taylor, Źródła podmiotowości. Narodziny nowoczesnej tożsamości, przeł. Zespół, Warszawa 2012
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: