Ciało i cielesność w kulturze renesansu i baroku 3001-C362LS1
Celem zajęć jest przybliżenie uczestnikom wybranych tekstów literatury dawnej, ważnych kultury staropolskiej, a poruszających problematykę ciała i cielesności. Drugim celem zajęć jest przygotowanie uczestników do pisania pracy magisterskiej (ta może, ale nie musi być związana z tematyką seminarium, powinna jednak dotyczyć literatury dawnej) i monitorowanie kolejnych etapów powstawania dysertacji. Z tego powodu podczas r.ak. 2022/2023 zajmować się będziemy analizą konkretnych dzieł. Planowane są także dwa tematyczne pokazy w Gabinecie Starych Druków BUW oraz zwiedzanie: Pałacu i Parku Natolińskiego, Pałacu i Parku w Wilanowie. Plan tych wycieczek może ulec modyfikacji w zależności od zewnętrznych okoliczności, których nie można było przewidzieć podczas pracy nad sylabusem.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student:
- zna najważniejsze opracowania dotyczące tematyki seminarium,
- potrafi posługiwać się określoną terminologią,
- jest zdolny do podejmowana samodzielnych badań, inicjowania dyskursu naukowego.
Kryteria oceniania
Do końca r.ak. 2022/23 uczestnicy seminarium powinni ustalić temat pracy magisterskiej oraz złożyć wstępną bibliografię do pracy.
Studenci mają prawo do dwóch nieusprawiedliwionych nieobecności w semestrze. Każda kolejna powinna być odrobiona na dyżurze prowadzącego.
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Uwaga! Poniższe zestawienie obejmuje opracowania o charakterze ogólnym. Studia szczegółowe i dotyczące konkretnych tekstów zostaną podane w październiku, podobnie jak dokładny plan zajęć.
Prowadzący zastrzega sobie możliwości modyfikowania listy lektur w zależności od potrzeb uczestników, tematów ich prac magisterskich oraz dostępności poszczególnych pozycji.
1. Amor vincit omnia. Erotyzm w literaturze staropolskiej, red. Roman Krzywy
Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2008.
2. Best Otto F., Historia pocałunku, przeł. Anna Kryczyńska, Warszawa 2003.
3. Eco Umberto, Historia piękna, Warszawa 2011.
4. Eco Umberto, Historia brzydoty, Warszawa 2011.
5. Foucault Michel, Historia seksualności, t. 1-3, przeł. Bogdan Banasiak, Tadeusz Komendant i Krzysztof Matuszewski, wstęp Tadeusz Komendant, Gdańsk 2003.
5. Grześkowiak Radosław, Amor Curiosus. Studia o osobliwych tematach dawnej poezji erotycznej, Warszawa 2003.
6. Hanusiewicz Mirosława, Święte i zmysłowe w poezji religijnej polskiego baroku, Lublin 1998.
7. Hanusiewicz Mirosława, Pięć stopni miłości. O wyobraźni erotycznej w polskiej poezji barokowej, Warszawa 2004.
8. Historia ciała, t. 1: Od renesansu do oświecenia, red. Georges Vigarello, Gdańsk 2020.
9. Historia medyczny, red. Tadeusz Brzeziński, Warszawa 2022 (lub in. wyd.).
10. Historia męskości, t. 1: Od starożytności do oświecenia. Wymyślanie męskości, red. Georges Vigarello, przeł. Tomasz Stróżyński, Gdańsk 2019.
11. Korniłłowicz Norbert, Erotyzm i miłość w literaturze polskiej XVII wieku, "Przegląd Humanistyczny", t. 32, nr 10 (277), 1988, s. 71-84.
12. Sterinberg Leo, Seksualność Chrystusa. Zapomniany temat sztuki renesansowej, przeł. Mateusz Salwa, Kraków 2013.
13. Stępień Paweł, Poeta barokowy wobec miłości przemijania i śmierci, Warszawa 1996.
14. The Body in Parts Fantasies of Corporeality in Early Modern Europe, ed. by David Hillman, Carla Mazzio, Routledge 1997.
15. The Routledge History of Sex and the Body 1500 to the Present, ed. by Sarah Toulalan, Kate Fisher, Routledge 3013.
16. W sidłach zmysłów, pod red. Ewy Małgorzaty Wierzbowskiej, Gdańsk 2009.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: