Proza polska XX i XXI wieku w kontekstach europejskich 3001-C353LW1
Seminarium licencjackie ma na celu przedyskutowanie ze studentami różnych teoretycznych projektów kontekstowego ujmowania dzieła literackiego oraz zastosowanie ich do analizy i interpretacji polskich i obcych utworów prozatorskich.
Analizując zaproponowane utwory literackie, zwrócimy szczególną uwagę na kwestie związane z poetyką i polityką przestrzeni oraz przemieszczenie się zainteresowań badaczy ostatnich lat z poetyki przestrzeni imaginacyjnych na interakcje literatury z przestrzeniami rzeczywistymi. Będziemy śledzić różne sposoby literackiego i kulturowego wytwarzania przestrzeni.
Przedmiotem naszych analiz będzie polsko- i obcojęzyczna proza, zwłaszcza ta o tzw. tematyce kresowej, literatura dotycząca szeroko rozumianych pograniczy oraz Środkowej Europy.
Podstawowe kierunki naszego zainteresowania, a zarazem interpretacji utworów literackich wyznaczą: nowy regionalizm, spacjologia tematyczna, badania nad relacjami miejsca i nie-miejsca z jednej strony oraz literatury z drugiej, studia nad polityką miejsca i nie-miejsca.
Zasadniczym celem seminarium jest przygotowuje studenta do napisania pracy licencjackiej oraz egzaminu licencjackiego. Z tego względu część zajęć będzie poświęcona warsztatowi naukowemu, prezentacji tematów i konspektów prac studentów (w I semestrze) oraz rozdziałów (w II semestrze).
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Student zna zasadniczą terminologię i orientuje się w zagadnieniach przedstawienia rzeczywistości w utworze literackim.
-orientuje się w zagadnieniach konstrukcji fabularnych, zna rozmaite gatunki prozatorskie i poetyckie.
-rozpoznaje różne strategie obecności autora w utworze literackim.
-posiada podstawową wiedzę na temat miejsca wypowiedzi literackiej w dwudziestowiecznej formacji kulturowej.
Umiejętności
Student rozróżnia i analizuje zjawiska literackie charakterystyczne dla XX wieku i umieszcza je w kontekstach historycznych.
-umie sporządzić plan własnych badań literackich i zrealizować je na poziomie pracy licencjackiej.
-interpretuje utwory literackie, rozpoznaje ich związki z tłem historycznym i kulturowym epoki.
-potrafi ocenić różne metody i procedury badawcze.
-korzysta z bardzo różnych źródeł – historycznych i kulturowych.
-umie napisać pracę licencjacką opartą o własne pomysły interpretacyjne oraz umocować je w wybranych metodologiach badawczych.
Kompetencje społeczne:
Student wskazuje w literaturze XX wieku obszary problemowe (z zakresu tematów, form i stylów) domagające się nowych rozstrzygnięć.
Kryteria oceniania
Zaliczenie na ocenę, praca licencjacka, egzamin licencjacki.
Podstawą zaliczenia seminarium licencjackiego na ocenę jest obecność na zajęciach oraz aktywny udział w dyskusji. Student na prawo do dwóch nieobecności w semestrze. Każdą następną nieobecność może zaliczyć na dyżurze prowadzącego pod warunkiem, że uczestniczył przynajmniej w 50 % spotkań +1 spotkanie.
Egzamin licencjacki stanowi obronę pracę licencjackiej przed komisją i dotyczy zarówno kwestii poruszanych w pracy, jak i omamianych na seminarium. Ocenę wystawia wspólnie dwóch egzaminatorów.
Literatura
Semestr I
1.
Zajęcia wprowadzające.
2.
a) H. Markiewicz, Zakres i podział literaturoznawstwa porównawczego [w:] Nowe przekroje i zbliżenia. Rozprawy i szkice z wiedzy o literaturze, Warszawa 1976.
b) R. Nycz, Intertekstualność i jej zakresy: teksty, gatunki, światy [w:] tegoż, Tekstowy świat. Poststrukturalizm a wiedza o literaturze, Warszawa 1995.
c) J. Bartmiński, Kontekst założony, historyczny czy kreowany [w:] Polska genologia lingwistyczna, pod. red. D. Ostaszewskiej i R. Cudaka, Warszawa 2008.
3.
R. Musil, Człowiek bez właściwości, t. 1, wydanie dowolne.
4.
A. Kuśniewicz, Król Obojga Sycylii, wydanie dowolne.
5.
E. M. Remarque, Na Zachodzie bez zmian, wydanie dowolne.
6.
J. Wittlin, Sól ziemi, oprac. E. Wiegandt, Wrocław 1991, BN I, 278.
7.
G. von Rezzori, Gronostaj z Czernopola, Warszawa 2003.
8.
B. Schulz, Ulica Krokodyli, Sklepy cynamonowe [w:] tegoż, Sklepy cynamonowe, wydanie dowolne.
9. J. Iwaszkiewicz, Panny z Wilka, wydanie dowolne.
b) M. Proust, W poszukiwaniu straconego czasu, t. 1, wydanie dowolne.
10. Warsztat pracy naukowej – zajęcia praktyczne.
11. Prezentacja bibliografii i konspektów prac licencjackich uczestników zajęć.
12. Prezentacja bibliografii i konspektów prac licencjackich uczestników zajęć.
13. Prezentacja bibliografii i konspektów prac licencjackich uczestników zajęć.
14. Prezentacja bibliografii i konspektów prac licencjackich uczestników zajęć.
15. Prezentacja bibliografii i konspektów prac licencjackich uczestników zajęć.
Semestr II
1.
a) Z. Haupt, Co nowego w kinie?, Światy, Szpica, Dwie wizyty, cykl Nietota, Elektra I, Elekta II [w:] tegoż, Baskijski diabeł. Opowiadania i reportaże, zebrał, oprac. i posłowiem opatrzył A. Madayda, Warszawa 2007;
b) G. de Nerval, El Desdichado, tłum. A. Ważyk [w:] A. Ważyk, Wybór przekładów, Warszawa 1979;
c) M. Bieńczyk, Melancholia. O tych co nigdy nie odnajdą straty, Warszawa 2000;
d) Obraz Lucasa Cranacha, Melancholia (1532).
2.
a) A. Döblin, Podróż po Polsce, przeł. A. Wołkowicz, Kraków 2000;
b) J. Wittlin, Mój Lwów [w:] tegoż, Orfeusz w piekle XX wieku, wydanie dowolne.
12.
3.
a) J. Andruchowycz, Miasto okręt [w:] tegoż, Erz-herz-perc; tegoż, Lwów [w:] tegoż, Leksykon miast intymnych, wydanie dowolne
b) A. Kurkow, Jimi Hendrix we Lwowie, Warszawa 2021.
4.
a) Cz. Miłosz, Rodzinna Europa, wydanie dowolne;
b) M. Kundera, Zachód porwany albo tragedia Europy Środkowej. „Zeszyty Literackie”, 1984, nr 5.
5.
a) A. Stasiuk, Jadąc do Babadag, Wołowiec 2004;
b) A. Stasiuk, Dziennik pisany później, Wołowiec 2010.
6.
T. Mann, Śmierć w Wenecji, wydanie dowolne.
7.
J. Iwaszkiewicz, podróże do Wenecji.
8.
a) J. Brodski, Znak wodny, wydanie dowolne.
b) J. Andruchowycz, Perwersja, Wołowiec 2003.
9. Prezentacja fragmentów prac licencjackich uczestników zajęć.
10. Prezentacja fragmentów prac licencjackich uczestników zajęć.
11. Prezentacja fragmentów prac licencjackich uczestników zajęć.
12. Prezentacja fragmentów prac licencjackich uczestników zajęć.
13. Prezentacja fragmentów prac licencjackich uczestników zajęć.
14. Prezentacja fragmentów prac licencjackich uczestników zajęć.
15. Podsumowanie seminarium i przygotowanie do obrony prac licencjackich.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: