Literatura nowoczesna: „inny” kanon 3001-C2N-LP2
Konwersatorium służy poszerzeniu wiedzy z zakresu literatury i kultury drugiej połowy XIX i XX wieku, doskonaleniu sprawności interpretacyjnych prozatorskich tekstów literackich oraz wypracowywaniu własnych koncepcji badawczych. Ponadto dyskusje nad wybranymi powieściami należącymi do tzw. "innego kanonu" (czyli przede wszystkim mniej znanymi powieściami wybitnych pisarzy, ale także ważnymi powieściami twórców mniej znanych) mają za zadanie uzupełnić wiedzę studentów o kształtowaniu się nowoczesnej literatury zachodnioeuropejskiej i światowej.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Po ukończeniu konwersatorium student:
1) wiedza:
- zna i rozumie problematykę modernizmu europejskiego (w szerokim znaczeniu tego słowa), ze szczególnym uwzględnieniem zganień poruszanych na konwersatorium;
- zna i rozumie mechanizmy przemiany modernistycznej formy powieści.
- zna i rozumie wpływ różnych konceptualizacji doświadczenia nowoczesności na zmiany w zakresie sposobu definiowania literatury, określania jej cech swoistych oraz rozmienia tekstu literackiego;
2) umiejętności:
- potrafi sprawnie i samodzielnie zgłębiać problematykę historycznoliteracką drugiej połowy XIX i XX wieku, w zakresie wyznaczonym przez temat konwersatorium;
- potrafi konstruować dłuższą wypowiedź ustną w formie głosu w dyskusji, uwzględniając sytuację społeczno-polityczną, środowiskową i kulturową, w której to dzieło powstało;
- potrafi wykorzystać zdobyta wiedzę do napisania eseju, którego temat oscyluje wokół zagadnień poruszanych na zajęciach;
- potrafi weryfikować poprawność własnych wypowiedzi poświęconych zagadnieniom historycznoliterackim, społecznym i filozoficznym;
3) kompetencje społeczne:
- jest gotowy do gromadzenia i wykorzystania we własnych projektach badawczych informacji naukowej zdobytej podczas zajęć;
- po skończonym konwersatorium jest gotowy do oceniania poziomu swej wiedzy;
- jest gotowy do uznania etycznego wymiaru badań naukowych oraz znaczenia refleksji humanistycznej dla kształtowania się więzi społecznych;
- jest gotowy do zaangażowanego uczestnictwa w życiu naukowym i kulturalnym.
Kryteria oceniania
- kontrola obecności;
- ocena ciągła (ocena bieżącego przygotowania do zajęć, ocena ciągła umiejętności studenta, ocena merytorycznego wkładu w dyskusję, analiza przypadku, rozwiązywanie zadań problemowych, ocena pracy w grupie, ocena czytania ze zrozumieniem tekstów naukowych, ocena umiejętności argumentacji);
- projekt studencki: esej dotyczący zagadnień poruszanych na konwersatorium.
Zaliczenie na ocenę.
Dopuszczalne są dwie nieobecności w semestrze. Powyżej tej liczby (z wyłączeniem przypadków bezzwłocznie udokumentowanych) nie ma możliwości zaliczenia zajęć.
Nakład pracy: 7 ECTS = 175-210 godz., w tym 30 godz. uczestnictwa w zajęciach i 145-180 godz. pracy własnej studenta.
Literatura
Literatura przedmiotu oraz podmiotu zostanie wybrana razem ze studentami. Przykładowe propozycje tekstów literackich:
F. Dostojewski "Młodzik"/ "Młokos",
R. Musil, "Niepokoje wychowanka Törlessa",
D, Kosztolanyi, "Ptaszyna" lub "Dom kłamczuchów",
A. Szerb, "Podróżny i światło księżyca",
J. Roth, "Z prawa i z lewa" ("Rodzina Bernheimów"),
A. Huxley "Kontrapunkt",
W. Faulkner "Kiedy umieram",
E.M. Remarque "Łuk Triumfalny",
B. Vian "Jesień w Pekinie" lub "Piana złudzeń",
J. Cortazar, "Książka dla Manuela",
T. Bernhard, "Mróz",
L. Berlin, "Instrukcja dla pań sprzątających",
J. Eugenides, "Przekleństwa niewinności".
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: