Inicjacja oraz inicjacje w literaturze polskiej i europejskiej 3001-C262LK1
Czym jest inicjacja? Z jakimi sferami naszego życia wiąże się? Czy współczesna kultura zrezygnowała z rytuałów inicjacyjnych? Jak literatura przedstawia (i wytwarza) rytuały inicjacyjne? W których epokach historycznoliterackich(kulturowych) w szczególny sposób pojawiają się tematy inicjacyjne? Po co nam inicjacja? Te i inne pytania będziemy stawiać w trakcie seminariów. Odpowiedź na nie będzie wiązała się z lekturą tekstów literatury polskiej i europejskiej, a także opracowań z zakresu psychologii, religioznawstwa czy etnografii. Kontekstem dla czytanych utworów staną się problemy kulturowe związane z poznaniem oraz z zagadnieniami tożsamościowymi.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
- wiedza związana z interdyscyplinarną problematyką inicjacji (historia literatury, psychologia, kulturoznawstwo, religioznawstwo);
- umiejętności związane z pisaniem tekstu naukowego;
- zdolności związane z seminaryjną pracą w grupie.
Kryteria oceniania
aktywny udział w zajęciach, napisana praca magisterska.
Praktyki zawodowe
---
Literatura
1) Arnold van Gennep, Obrzędy przejścia;
2) Eliade, M., Inicjacje, obrzędy, stowarzyszenia tajemne;
3) Turner, V., Proces rytualny. Struktura i antystruktura;
4) J. Maisonneuve, Rytuały dawne i współczesne;
5) B. Bettelheim, Rany symboliczne. Rytuały inicjacji i zazdrość męska;
6) Segalen M., Obrzędy i rytuały współczesne
7) Z problemów prozy: powieść inicjacyjna / pod red. Wojciecha Gutowskiego i Ewy Owczarz;
8) P. Możdżyński, Inicjacje i transgresje. Antystrukturalność sztuki XX i XXI wieku w oczach socjologa;
9) Inicjacje. Społeczne znaczenie sytuacji liminalnych w rytach przejścia / pod red. P. Figury i innych;
10) M. Czapiga, Labirynt inicjacja, podróż i zbłądzenie. Figura ludzkiego losu w kulturze europejskiej.
Propozycje z zakresu literatury:
Homer, Odyseja, Apulejusz, Metamorfozy; Dzieje Tristana i Izoldy, Dante, Boska Komedia; Wolter, Kandyd, J. W. Goethe, Faust; Wilihelm Meister; Wordsworth, Preludium; Novalis, Henryk von Ofterdingen; A. de Musset, Spowiedź dziecięcia wieku; Stendhal, Czerwone i czarne; Ch. Baudelaire, Kwiaty zła; F. Dostojewski, Notatki z podziemia; H. Hesse, Wilk stepowy; U. Eco, Imię róży.
J. Potocki, Rękopis znaleziony w Saragossie; T. Miciński, Xiądz Faust; Z. Nałkowska, Narcyza; W. Gombrowicz, Ferdydurke; B. Schulz, Sklepy cynamonowe; P. Huelle, Weiser Dawidek; M. Witkowski, Lubiewo.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: