Kobieta romantyzmu 3001-B9T-LR3
Konwersatorium ma za zadanie:
- przekazać usystematyzowaną wiedzę na temat filozoficznych, estetycznych, obyczajowych, religijnych i psychologicznych kontekstów dzieł artystycznych romantyzmu ze względu na postać kobiety,
- wzmagać wrażliwość humanistyczną w zakresie „gender studies”.
Swoistość piśmiennictwa początku XIX w. będzie sytuowana w kontekście „genderowego” nacechowania manifestów romantyzmu oraz arcydzieł literackich, a również malarskich epoki w nawiązaniu do idei kobiety „puchu marnego”. Całość zamknie refleksja nad przydatnością „gender studies”, feminizmu i dekonstrukcjonizmu w oglądzie zjawisk światopoglądowych i artystycznych XIX wieku.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
WIEDZA
Absolwent zna i rozumie:
— specyfikę wpływu badań historycznoliterackich, działalności krytycznoliterackiej, form promocji czytelnictwa, instytucji życia artystycznego, edukacji polonistycznej, polityki państw etc. na kształtowanie się obrazu tradycji literackiej;
— aparat terminologiczny i pojęciowy oraz metody naukowe pozwalające na prowadzenie badań nad literaturą w perspektywie historycznej oraz różnymi typami tradycji w wybranych epokach;
— powiązania filologii polskiej z innymi dziedzinami humanistyki podejmującymi refleksję nad obecnością tradycji w kulturze;
— stan badań podejmujących teoretyczną refleksję nad tradycją literacką oraz metodologiczne podstawy badania literatury jako komponentu tradycji
— kierunki rozwoju i stanowiska współczesnych teorii literaturoznawczych problematyzujących historię literatury i kultury;
— stan badań nad aspektami literatury wchodzącymi w zakres własnych badań szczegółowych prowadzonych przez studenta;
— historyczne przemiany wiedzy o literaturze, związane z rozwojem estetyki, retoryki i poetyki, historycznymi modelami krytyki literackiej oraz początkami nowoczesnego literaturoznawstwa;
— rolę refleksji z zakresu historii idei, filozofii, religii, sztuki, życia społecznego, czytelnictwa oraz historii politycznej w procesie analizy historycznoliterackiej.
UMIEJĘTNOŚCI
Absolwent potrafi:
— integrować wiedzę z różnych dyscyplin humanistycznych oraz efektywnie ją wykorzystywać do rozpoznawania i opisywania rozmaitych rodzajów tradycji literackiej;
— przeprowadzić analizę i interpretację dzieła literackiego w sposób adekwatny do tradycji estetycznej, religijnej, obyczajowej etc., w obrębie której ono powstało lub do której nawiązuje;
— usytuować badane przez siebie dzieła literackie w perspektywie idei filozoficznych, światopoglądowych i religijnych, działających integrująco na kulturę europejską oraz przesądzających o jej różnorodności;
— posługiwać się terminologią z zakresu estetyki, poetyki, komparatystyki i historii literatury, w sposób dostosowany do epoki, w ramach której student prowadzi badania;
— trafnie włączać zastane stanowiska teoretycznoliterackie i ustalenia historycznoliterackie do własnej argumentacji naukowej oraz posługiwać się poczynionymi ustaleniami analitycznymi w celu dyskusji ze stanem badań;
— dostrzegać w przejawach tradycji część kultury narodowej, określać swoistość tradycji narodowej na tle europejskim oraz opisywać kształtowanie się właściwego kulturze polskiej stosunku do tradycji rodzimej i obcej na przestrzeni wieków;
— w dyskusji dotyczącej dzieła literackiego dobierać argumentację uwzględniającą tradycje, z jakich to dzieło wyrasta; kontekst kulturowy, społeczny, polityczny etc., w jakim powstało; oraz reinterpretacje, jakim było poddawane przez czytelników i krytykę literacką różnych epok;
— czytać, interpretować i analizować teksty literackie, uwzględniając kontekst historyczny, kulturowy oraz teksty o charakterze naukowym;
— krytycznie spojrzeć na proces historycznoliteracki i właściwie usytuować w nim różne zjawiska społeczno-kulturowe;
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
Absolwent jest gotowy do:
— okazywania zrozumienia i szacunku dla odmienności obyczajowych, religijnych etc., jakie wynikają z bogactwa tradycji kulturowych oddziałujących na literaturę;
— uczestniczenia w bieżących wydarzeniach kulturalnych służących pogłębianiu znajomości dziedzictwa literackiego, artystycznego i duchowego Polski i Europy;
— ciągłego dokształcania się i rozwoju;
— docenienia znaczenia europejskiego i narodowego dziedzictwa kulturowego dla rozumienia wydarzeń społecznych i kulturalnych;
— utożsamiania się z wartościami, celami i zadaniami realizowanymi w naukach humanistycznych;
— aktywnego współuczestnictwa w realizacji postawionych zadań, czuje się odpowiedzialny wobec innych, wyraża taką postawę w swoim środowisku, upowszechnia to podejście wśród innych.
Kryteria oceniania
Zaliczenie na podstawie:
1. Obecności i przejawianej wiedzy
2. Aktywności dyskusyjnej na zajęciach.
3. Projektu studenckiego (przedstawienia na zajęciach lub na dyżurze wybranego zagadnienie z zakresu problemowego konwersatorium).
Literatura
-Byron G., Wybór dzieł, t. 1-3, Warszawa 1986.
-Ciało i tekst. Feminizm w literaturoznawstwie, red. A. Nasiłowska, Warszawa 2001.
-Chołuj B., Różnica między „womens studies” a „gender studies”, w:
Lektury inności, red. M. Dąbrowski, Warszawa 2007
-Czeczot K., Płeć paradygmatu romantycznego, w: Lektury płci, red. M. Dabrowski, Warszawa 2008.
Dąbrowska D. Czas szukania kobiecej podmiotowości – wiek XIX, w: Gender w weekend, Warszawa 2006.
-Dobrzycka I., Kształtowanie się twórczości Byrona. Bohater bajroniczny a zagadnienie narodowe, Wrocław 1963.
-Eco U., Jak napisać pracę dyplomową. Poradnik dla humanistów, Warszawa 2007.
-Eliade M., Mity, sny i misteria, Warszawa 1994.
-Garczyński S., Wacława dzieje, Warszawa 1973.
-Gender w weekend, red. A. Zawiszewska, Warszawa 2006.
-Goszczyński S., Dziennik Sprawy Bożej, oprac. Z. Sudolski, Warszawa 1983.
-Goszczyński S., Zamek kaniowski, oprac. H. Krukowska, Białystok 1994.
-Gotycyzm i groza w kulturze pod red. G. Gazdy, A. Izdebskiej i J. Płuciennika, Łódź 2003.
-Janion M., Kobiety i duch inności, Warszawa 2011.
-Kobieta w literaturze i kulturze, red. D. Mazurek, Lublin 2004.
-Kopaliński W., Słownik symboli, Warszawa 1991.
-Kowalczykowa A., Romantyczni szaleńcy, Warszawa 1997.
-Krasiński Z., Pisma. Wydanie jubileuszowe, t. 1-8, Kraków-Warszawa 1912 (Nie-Boska komedia).
-Lektury płci, red. M. Dąbrowski, Warszawa 2008.
-Lektury inności, red. M. Dąbrowski, Warszawa 2007.
-Malczewski A., Maria, oprac. H. Krukowska, Białystok 1995.
-Manifesty romantyzmu 1790-1830. Anglia, Niemcy, Francja, oprac. A. Kowalczykowa, Warszawa 1995 (W. Wordsworth, przedmowa do drugiego wyd. Ballad lirycznych; S. T. Coleridge, Ogólny charakter literatury i sztuki gotyckiej, O poezji czyli sztuce; Friedrich Schlegel, fragmenty z "Athenaum";
-Makowski S., Romantyzm, Warszawa 1995 i n.,
-Mickiewicz A., Mickiewicz Adam, Dzieła. Wydanie rocznicowe 1798-1998, t. 1-17, Warszawa 1993-2005.
-Norwid C., Pisma wszystkie, oprac. J. W. Gomulicki, t. 1-11, Warszawa 1971-1976 (Trylogia włoska)
-Osiński D., Dandyski tekst o ciele, w: Lektury płci, red. M. Dabrowski, Warszawa 2008.
-Piasecka M., Mistrzowie snu. Mickiewicz-Słowacki-Krasiński, Wrocław 1992.
-Piwińska M., Juliusz Słowacki od duchów, Warszawa 1992.
-Piwińska M., Miłość romantyczna, Kraków 1984.
-Poe Allan E., Opowiadania, oprac. W. Kopaliński, przeł. S. Wyrzykowski, Warszawa 1986, t. 1.
-Postacie i motywy faustyczne w literaturze polskiej pod red. H. Krukowskiej i J. Ławskiego, t. 1-2, Białystok 1991-2001.
-Ruszczyc M., Kobiety fatalne, Warszawa 1999.
-Rzewuski H., Pamiątki Soplicy, oprac. Z. Szweykowski, Wrocław 2004.
-Rzońca W., Premodernizm Norwida – na tle symbolizmu literackiego drugiej połowy XIX wieku, Warszawa 2013 (ujęcie Assunty oraz Marii z Pierścienia Wielkiej Damy).
-Sinko Z., Z zagadnień gotycyzmu europejskiego i jego polskiej recepcji, „Pamiętnik Literacki” 1972 z. 3.
-Słowacki J., Dzieła pod red. J. Krzyżanowskiego, t. 1-14, Wrocław 1952.
-Słownik literatury polskiej XIX wieku, pod red. J. Bachórza i A. Kowalczykowej, Wrocław 1995.
-Słownik terminów literackich pod red. J. Sławińskiego, Wrocław 1989.
-Sudolski Z., Norwid, Warszawa 2003.
-Szaginian M., Goethe, Warszawa 1952.
-Treugutt S., „Beniowski” - kryzys indywidualizmu romantycznego, Warszawa 1964.
-Witkowska A., Towiańczycy, Warszawa 1989 (wątek K. Deybel).
-Zawiszewska A, Kobiety w „Biblii”, w: Gender w weekend, red. taż, Warszawa 2006.
-Zgorzelski Cz., O sztuce poetyckiej Mickiewicza, Warszawa 1976.
-Żmichowska N., Poganka, Kraków 2002.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: