Intertekstualność, intersemiotyczność, wysoki modernizm 3001-B9K-LW1
1. T.S. Eliot wobec dramatów muzycznych Wagnera i wagneryzmu literackiego.
2. Żeromski jako kryptowagnerysta?
3. Wagneryzm Iwaszkiewicza.
4. Miłosz wobec Blake'a, Eliota i Audena.
5/6. Różewicz a Eliot, Celan, Francis Bacon, Kafka.
7. Rymkiewicz, Eliot, Pound.
8. Gombrowicz, Freud, Szekspir, Carl Schmitt.
9. Iwaszkiewicz i diabły.
10. Stryjkowski wobec dramatu i filmu.
11. Średniowiecze Parnickiego.
12. Huelle a Grass.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
WIEDZA (Absolwent zna i rozumie: )
—dynamikę rozwoju literatury polskiej i światowej XIX i XX wieku (K_W10),—relacje między literaturami narodowymi,
—tematy i idee pisarskie wybranych twórców literatury światowej (K_W04)—wpływ dzieł literackich na dzieje kultury europejskiej i światowej (K_W01)
—w stopniu pogłębionym metody interpretacji i analizy porównawczej tekstu literackiego (K_W07)
—metody komparatystyki literackiej, komparatystyki dyskursów, komparatystyki mediów, komparatystyki interartystycznej i semiotyki porównawczej (K_W02, K_W05, K_W07, K_W13)
—arcydzieła literatury światowej oraz porównawcze metody ich analizy i interpretacji (K_W01, K_W10, K_W15)
—współczesną i najnowszą literaturę polską, w tym również literaturę hipertekstową, które lokowane są w kontekście innych literatur, zjawisk kultury, myśli filozoficznej, ale także w konfrontacji z literaturą epok wcześniejszych (ujęcie synchroniczne i diachroniczne) (K_W01, K_W10, K_W14, K_W15)
—w stopniu pogłębionym relacje literatury z innymi dyskursami (filozofią, nauką, polityką, religią, publicystyką), innymi sztukami (filmem, sztukami plastycznymi, muzyką) i innymi niż książka i druk mediami (audiowizualnością, cyfrowością) (K_W04, K_W12)
UMIEJĘTNOŚCI (Absolwent potrafi: )
—poddać refleksji historycznej teksty literackie (K_U03)
—analizować literaturę polską w kontekście szerszym niż narodowa (K_U03)
—posługiwać się analizą kontekstową jako metodą badań porównawczych (K_U01, K_U03, K_U04)
—analizować i interpretować porównawczo literaturę polską z innymi literaturami, sztukami, dyskursami, mediami oraz formułować wnioski badawcze (K_U03)
—w praktyce wykorzystywać znajomość komparatystycznych teorii i narzędzi badawczych, porównywać teksty kultury przynależne do odmiennych porządków semiotycznych, dyskursywnych, medialnych i analizować relacje oraz oddziaływania między nimi (K_U09)
Kryteria oceniania
Kontrola obecności (dopuszczalne są dwie nieusprawiedliwione nieobecności w semestrze), ocena aktywności, projekt studencki - do wyboru: a) krótka prezentacja na potrzeby zajęć pomocniczej lektury spoza listy wspólnej dla wszystkich (zob. spis literatury), b) esej mieszczący się w problematyce zajęć, ale niepowtarzający ich szczegółowej treści.
Literatura
1. Eliot - "Ziemia jałowa" i "Popielec", fragmenty "Złota Renu" i "Parsifala" Wagnera. Pomocniczo: J.L. Weston - "Graal", Ch. de Troyes - "Percewal", W. v. Eschenbach - "Parzival", M. Dolar, S. Žižek - "Druga śmierć opery".
2. Żeromski - "Przedwiośnie".
3. Iwaszkiewicz - "Przyjaciele", pomocniczo: "Czerwone tarcze", "Tano".
4. Miłosz - "Ocalenie" i "Światło dzienne", Blake - "Pieśni niewinności / doświadczenia", Auden - "List noworoczny", pomocniczo: Miłosz - "Ziemia Ulro", J. Ward - "T.S. Eliot w oczach trzech polskich pisarzy", A. v. Nieukerken - "Ironiczny konceptyzm", M. Heydel - "Obecność T.S, Eliota w literaturze polskiej".
5. Różewicz - "Zawsze fragment. Recycling", malarstwo F. Bacona, pomocniczo: D. Sylvester - "Brutalność faktu", G. Deleuze - "Francis Bacon", C. Wodziński - "Kairos. Celan - Heidegger".
6. Różewicz - "Pułapka", "Odejście głodomora", "Płaskorzeźba", Kafka - "List do ojca", "Głodomór", pomocniczo: G. Deleuze, F. Guattari - Kafka.
7. Rymkiewicz - 'Czym jest klasycyzm i "Metafizyka", Eliot - wybór esejów, Pound - "Cantos".
8. Gombrowicz - "Ślub", fragmenty z Freuda i Schmitta.
9. Iwaszkiewicz - "Matka Joanna od Aniołów", ekranizacja Kawalerowicza, Huxley, Penderecki - "Diabły z Loudun".
10. Stryjkowski - "Austeria", ekranizacja Kawalerowicza, porównawczo: "Natan mędrzec" (dramat Lessinga / film Noi), "Dybuk" (dramat An-skiego / film Waszyńskiego).
11. Parnicki - "Tylko Beatrycze" wraz z ekranizacją, pomocniczo: "Saga o Njalu".
12. Huelle - "Weiser Dawidek", G. Grass - "Kot i mysz", "Blaszany bębenek" V. Schloendorffa.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: