Manieryzm i "manieryzmy" w literaturze polskiej 3001-B7DP-MIM
1. Krótkie życie renesansu – wykład zaprezentuje elementy schyłkowe w renesansie europejskim i polskim (od pierwszej ćwierci XVI wieku; sceptycyzm w filozofii, kryzys tradycyjnego obrazu świata; nowa nauka i jej alternatywa - magia)
2. Sztuka manieryzmu – seminarium ma za zadanie uchwycenie cech specyficznych malarstwa manierystycznego
3. Manieryzm i manieryzmy – seminarium poświęcone będzie różnym znaczeniom pojęcia „manieryzm”
4. Kochanowski manierystyczny – seminarium ma za zadanie ujawnienie elementów schyłkowych w utworach Kochanowskiego
5. Czarna Muza z Czarnolasu – seminarium poświęcone będzie prezentacji antyklasycznych elementów w twórczości Kochanowskiego.
6. Odprawa i zdrada – podczas seminarium podjęta będzie próba reinterpretacji „Odprawy posłów greckich” Kochanowskiego
7. Dwie miłości – seminarium ma za zadanie prezentację manierystycznej koncepcji człowieka i świata w utworach Mikołaja Sępa Szarzyńskiego.
8. Palimpsesty Sępowe – seminarium będzie poświęcone manierystycznej stylistyce Sępa.
9. Okno, oko i obłok – podczas seminarium analizie poddane zostaną wybrane utwory Sebastiana Grabowieckiego.
10. Naborowski – alchemia świata – podczas seminarium podjęta zostanie próba odtworzenia obrazu świata zawartego w utworach Daniela Naborowskiego.
11. Naborowski – alchemia słowa – seminarium ma na celu przeprowadzenie analizy stylu Daniela Naborowskiego
12. Mistrz polskiego „Adona” – seminarium ma za zadanie prezentację mało znanego arcydzieł polskiego baroku – przekładu „L’Adone’ Giambattisty Marina
13. We władzy Erosa, we władzy słów – seminarium ma pokazać manierystyczny charakter poezji Jana Andrzeja Morsztyna.
14. Mali manieryści – seminarium ma ujawnić elementy manierystyczne w twórczości poetów drugiego planu.
15. Powrót baroku czy powrót manieryzmu? – seminarium będzie poświęcone świadomym odwołaniom do poezji barkowej/manierystycznej w literaturze XX wieku.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Po ukończeniu przedmiotu student potrafi:
W zakresie Wiedzy:
- wskazywać najważniejsze cechy manieryzmu jako światopoglądu i stylu
- wyjaśniać ideowe tło europejskiego manieryzmu
W zakresie Umiejętności:
- analizować teksty literackie i artystyczne
- rozpoznawać cechy manierystyczne w sztuce i literaturze
W zakresie Kompetencji społecznych;
- współdziałać z grupą przy rozwiązywaniu problemów
- weryfikować hipotezy interpretacyjne
Kryteria oceniania
Ocena ciągła – obecność na zajęciach, stopień przygotowania, aktywność w dyskusji
Literatura
M. Foucault, Słowa i rzeczy, Gdańsk 2006
A.Hauser, Mannerism. The Crisis of the Renaissance and the Origin of Modern Art., London 1965
A. Hauser, Społeczna historia sztuki i literatury, Warszawa 1974
G. R. Hocke, Manieryzm w literaturze, Gdańsk 2015
G. R. Hocke, Świat jako labirynt, Gdańsk 2003
T. Klaniczay, Renesans. Manieryzm. Barok, Warszawa 1986
K. Mrowcewicz, Trivium poetów polskich epoki baroku, Warszawa 2005
K. Pomian, Zbieracze i osobliwości, Warszawa 1997
A. M. Ripellino, Praga magiczna, Warszawa 1997
Teoretycy, pisarze i artyści o sztuce, red. J. Białostocki – 1500-1600, Warszawa 1985
Teoretycy, historiografowie i artyści o sztuce – 1600-1700, red. J. Białostocki, Warszawa 1994
Ponadto wybrane utwory: J. Kochanowskiego, M. Sępa Szarzyńskiego, S. Grabowieckiego, D. Naborowskiego, J. A. Morsztyna, S. Grochowiaka, J.M. Rymkiewicza, B. Zadury, W. Maja
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: