Fotografia i literatura. Motyw, model, metafora 3001-B753TL1
Program seminarium obejmuje następujące bloki tematyczne:
1.Przegląd teoretycznych i filozoficznych kontekstów fotografii. Pozorne opozycje, metafory fotografii, fotografia jako kopia i kreacja.
2.Relacje między literaturą a fotografią, historia i teorie tych związków, ich rozwój, przemiany i najważniejsze nurty.
3.Fotoliteratura – odmiany, modele, gatunki.
4.Formy obecności fotografii w tekście literackim. Ilustracja, motyw, metafora.
5.Fotografia a inne teksty kultury – formy kooperacji, możliwości i ograniczenia.
6.Antropologia fotografii. Egzystencjalne doświadczenia a ich fotoliterackie reprezentacje.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Student zna najważniejsze kierunki i nurty filozofii fotografii, potrafi zastosować teoretyczne narzędzia do analizy i interpretacji tekstu literackiego, w którym fotografia występuje jako ilustracja, motyw, model lub metafora. Ma kompetencje pozwalające na trafne i oryginalne sproblematyzowanie badanego zagadnienia oraz wybór materiału do analizy i interpretacji. Potrafi zabierać głos w dyskusji, współpracować z innymi i dzielić się pomysłami.
Kryteria oceniania
Na końcową ocenę składają się następujące elementy:
przygotowanie do zajęć (lektura tekstów, aktywny udział w zajęciach, dyskusja), opracowanie tematu pracy licencjackiej z bibliografią, napisanie pracy.
Literatura
G. Agamben, Dzień sądu, w: Profanacje, tłum. M. Kwaterko, PIW, Warszawa 2006.
R. Barthes, Światło obrazu. Uwagi o fotografii, tłum. J. Trznadel, Wydawnictwo KR, Warszawa 1996.
A. Bazin, Ontologia obrazu fotograficznego, w: Film i rzeczywistość, tłum. B. Michałek, Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe, Warszawa 1963.
J. Baudrillard, Fotografia, czyli świetlny zapis, tłum. B. Jabłońska, w: Fotospołeczeństwo. Antologia tekstów z socjologii wizualnej, red. M. Bogunia-Borowska, P. Sztompka, Znak, Kraków 2012.
H. Belting, Antropologia obrazu. Szkice do nauki o obrazie, tłum. M. Bryl, Universitas, Kraków 2007.
W. Benjamin, Mała historia fotografii. Dzieło sztuki w dobie reprodukcji technicznej.
Surrealizm. Ostatnie migawki z życia europejskiej inteligencji.
w: Twórca jako wytwórca, tłum. J Sikorski, Wydawnictwo Poznańskie, Poznań 1975.
J. Berger, Nasze twarze, moje serce zwięzłe jak fotografie, tłum. M. Chojnacki, wyd. czuły barbarzyńca, Warszawa 2006.
J. Berger, Zrozumieć fotografię, tłum. K. Olechnicki, w: Badania wizualne w działaniu. Antologia tekstów, red. M. Frąckowiak, K. Olechnicki, Fundacja Nowej Kultury Bęc Zmiana, Warszawa 2011.
P. Bourdieu, Społeczna definicja fotografii, tłum. J. Andrzejewska, w: Fotospołeczeństwo. Antologia tekstów z socjologii wizualnej, red. M. Bogunia-Borowska, P. Sztompka, Znak, Kraków 2012.
B. von Brauchitsch, Mała historia fotografii, tłum. J. Koźbiał, B.Tarnas, Cyklady, Warszawa 2004.
Ch. Cotton, La photographie dans l'art contemporain, Thames and Hudson, Paris 2005.
U. Czartoryska, Fotografia – mowa ludzka. Perspektywy historyczne, słowo/obraz terytoria, Gdańsk 2006.
U. Czartoryska, Fotografia – mowa ludzka. Perspektywy teoretyczne, słowo/obraz terytoria, Gdańsk 2005.
G. Didi – Huberman, Obrazy mimo wszystko, tłum. M. Kubiak Ho-Chi, Universitas, Kraków 2008.
R. Drozdowski, M. Krajewski, Za fotografię! W stronę radykalnego programu socjologii wizualnej, Fundacja Nowej Kultury Bęc Zmiana, Warszawa 2010.
V.Flusser, Ku filozofii fotografii, tłum. J. Maniecki, wyd. Akademia Sztuk Pięknych w Katowicach, 2004.
H-M. Koetzle, Słynne zdjęcia i ich historie, 1827 – 1926, tłum. E.Tomczyk, TASCHEN 2008.
H-M. Koetzle, Słynne zdjęcia i ich historie, 1928 – 1991. tłum. E. Tomczyk, TASCHEN 2008.
L. Lechowicz, Fotoeseje. Teksty o fotografii polskiej, Fundacja Archeologia Fotografii, Warszwa 2010.
Ch. Metz, Fotografia i fetysz, Kwartalnik Filmowy 2006, nr 54-55.
E. Morin, Kino i wyobraźnia, tłum. K. Eberhardt, PIW, Warszawa 1975.
G. Pełczyński, R. Vorbrich (red.) Antropologia wobec fotografii i filmu, Biblioteka Telgte, Poznań 2004.
E. Pontremoli, Nadmiar widzialnego. Fenomenologiczna interpretacja fotogeniczności, tłum. M.L.Kalinowski, wyd. słowo/obraz terytoria, Gdańsk 2006.
M. A. Potocka, Fotografia. Ewolucja medium sztuki, Aletheia, Warszawa 2010.
A. Rouillé, Fotografia. Między dokumentem a sztuką współczesną, tłum. O. Hedemann, Universitas, Kraków 2007.
A. Sekula, Społeczne użycia fotografii, tłum. K. Pijarski, Wydawnictwa UW, Zachęta. Narodowa Galeria Sztuki, Warszawa 2010.
S. Sontag, O fotografii, tłum. S. Magala, Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe, Warszawa 1986.
S. Sontag, Widok cudzego cierpienia, tłum. S. Magala, Wydawnictwo Karakter, Kraków 2010.
F. Soulages, Estetyka fotografii. Strata i zysk, tłum. B. Mytych-Forajter, W. Forajter, Universitas, Kraków 2007.
Bernd Stiegler, Obrazy fotografii. Album metafor fotograficznych, tłum. J. Czudec, Universitas, Kraków 2009.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: