Między nudą a nihilizmem 3001-B330LP1
Konwersatorium służy poszerzeniu wiedzy z zakresu literatury i kultury drugiej połowy XIX i pierwszej połowy XX wieku oraz doskonaleniu sprawności interpretacyjnych tekstów literackich. Dyskusje nad tekstami literackimi i filozoficznymi mają za zadanie przybliżyć uczestnikom zajęć bardzo istotne dla nowoczesnej kultury europejskiej zjawiska nudy i nihilizmu.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Po ukończeniu konwersatorium student:
1) wiedza:
- zna problematykę modernizmu europejskiego (w szerokim znaczeniu tego słowa), ze szczególnym uwzględnieniem takich zjawisk kulturowych, jak nihilizm i nuda;
- ma wiedzę na temat przenikania się idei filozoficznych i literackich w kulturze modernizmu;
2) umiejętności:
- ma kompetencję w zakresie sprawnego i samodzielnego zgłębiania problematyki historycznoliterackiej drugiej połowy XIX i pierwszej połowy XX wieku;
- posiada zdolność konstruowania dłuższej wypowiedzi ustnej w formie głosu w dyskusji;
- potrafi weryfikować poprawność własnych wypowiedzi poświęconych zagadnieniom historycznoliterackim i filozoficznym;
2) kompetencje społeczne:
- samodzielnie gromadzi i wykorzystuje we własnych projektach badawczych informację naukową z zakresu historii literatury i kultury drugiej połowy XIX i pierwszej połowy XX wieku;
- po skończonym konwersatorium student potrafi ocenić poziom swej wiedzy;
- jest świadomy etycznego wymiaru badań naukowych oraz znaczenia refleksji humanistycznej dla kształtowania się więzi społecznych;
- wykazuje motywację do zaangażowanego uczestnictwa w życiu naukowym i kulturalnym.
Kryteria oceniania
- kontrola obecności;
- ocena ciągła (bieżące przygotowanie do zajęć oraz aktywność);
- zaliczenie ustne.
Zaliczenie na ocenę.
Praktyki zawodowe
Brak
Literatura
Przykładowa literatura:
„Wokół nihilizmu”, pod red. G. Sowinskiego, Kraków 2001.
T. Gadacz, „Myślenie z wnętrza nihilizmu”, „Znak”, 469, 1994.
J. Kłoczkowski, „"Wypite morze". Esej o nihilizmie”, „Znak”, 469, 1994.
W. Bałus, „Melancholia a nihilizm”, „Znak”, 469, 1994.
W. Bałus, „O istocie nihilizmu – raz jeszcze”, w: „Znak”, 481, 1995.
- W. Bałus, „Mundus melancholicus”, Kraków 1996.
- M. Bieńczyk, „Melancholia: o tych, co nigdy nie odnajdą straty, Warszawa 1997 i nast.
I. Turgieniew, „Ojcowie i dzieci”, wyd. dowolne
F. Dostojewski, „Bracia Karamazow”, Londyn 1993.
F. Dostojewski, „Biesy”, Londyn 1992.
I. Gonczarow, „Obłomow” wyd. dowolne.
F. Nietzsche, „Z genealogii moralności: pismo polemiczne”, Kraków 2003.
F. Nietzsche, „Antychrześcijanin”, Kraków 1999.
L. Szestow, „Filozofia tragedii. Dostojewski i Nietzsche”, Warszawa 2000.
M. Bierdiajew, „Światopogląd Dostojewskiego”, Kęty 2004.
A. Czechow, „Wybór dramatów”, BN II – 198.
A. Gide, „Lochy Watykanu”, wyd. dowolne.
M. Stirner, „Jedyny i jego własność”, Warszawa 1995.
A. Camus, „Obcy”, wyd. dowolne
A. Camus, „Mit Syzyfa”, wyd. dowolne
A. Camus, „Człowiek zbuntowany”, wyd. dowolne.
A. Sartre, „Mdłości”, wyd. dowolne
A. Moravia, „Nuda”, Warszawa 2010.
J. Brodski, „Pochwała nudy”, Kraków 1996.
M. Werner, „Wobec nihilizmu. Gombrowicz, Witkacy”, Warszawa 2009.
Ł. Książyk, „Nihilizm gnostycki w kulturze przełomu XIX i XX wieku. Rekonesans, Warszawa 2010.
„Nihilizm i historia. Studia z literatury XIX i XX wieku”, pod red. M. Sokołowskiego, J. Ławskiego, Białystok 2009.
„Nuda w kulturze”, pod red. P. Czaplińskiego, P. Śliwińskiego, Poznań 1999.
P. Toohey, „Historia nudy”, Warszawa 2012.
A. Glucksmann, „Dostojewski na Manhattanie”, Warszawa 2003.
J. Wasiewicza "Oblicza nihilizmu. Z dziejów nihilizmu europejskiego w XIX wieku", Wrocław 2010.
"Nihilizm i nowoczesność", red. E. Partyga, M. Januszkiewicz, Toruń 2012.
Podana powyżej lista może być rozszerzona o wybrane wspólnie ze studentami dzieła z literatury polskiej i europejskiej a także – jeśli zajdzie potrzeba – o inne teksty historyków literatury, idei i filozofii.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: