Romantyzm polski i europejski - wariant sensualny 3001-B261LK1
Przedmiotem seminarium będzie poszukiwanie alternatywnego wobec dominującej perspektywy idealistycznej czy transcendentalnej sposobu opisu romantyzmu. Jego podstawą stanie się szeroko pojęta sensualność – kwestie związane z reprezentacją zmysłów i doświadczeń zmysłowych w literaturze i kulturze epoki, zarówno w romantyzmie polskim, jak i europejskim. Seminarium będzie miało charakter porównawczy i interdyscyplinarny. Jego celem będzie rekonstrukcja sensualnej antropologii romantyzmu.
1. Problematyka definiowania romantyzmu;
2. Romantyzm idealistyczny, transcendentalny - vs/i romantyzm sensualny;
3. Romantyzm polski a romantyzmy europejskie;
4. Ciało, cielesność w twórczości romantyków;
5. Podmiotowość romantyczna a sensualizm;
6. Wzrokocentrym romantyczny;
7. Erotyka romantyków;
8. Geografie sensualne romantyzmu;
9. Węch, smak, dotyk w romantyzmie;
10. Słuch romantyczny i próba przełamania wzrokocentryzmu.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Seminarium ma kształcić umiejętności analizy i interpretacji tekstu literackiego, a także zapoznać z problematyką sensualności w literaturze romantycznej. Student analizuje i interpretuje problematykę sensualną w literaturze i kulturze.
Dzięki zajęciom student:
1. pogłębia umiejętność analizy i interpretacji tekstów literackich w kontekście problematyki filozoficznej;
2. pozyskuje wiedzę na temat romantyzmu polskiego i europejskiego w kontekście antropologicznym;
3. uświadamia sobie zakres posiadanej wiedzy i konieczność jej stałego pogłębiania; rozpoznaje znaczenie tradycji antropologicznej dla współczesnej kultury.
Kryteria oceniania
Kontrola obecności, ocena ciągła.
Literatura
1. A. Bielik-Robson, Duch powierzchni. Rewizja romantyczna i filozofia, Kraków 2004.
2. Romantyzm i nowoczesność, pod red. M. Kuziaka, Kraków 2009.
3. M. Sokołowski, Idee dodatkowe. Mickiewicz i włoski sensualizm, Warszawa 2005.
4. M. Sokołowski, Techniki asocjacyjne. Angielskojęzyczne „poematy o wzroście indywidualnego umysłu” od XVIII do XX wieku, Warszawa 2007.
5. M. Jay, Pieśni doświadczenia. Nowoczesne amerykańskie i europejskie wariacje na uniwersalny temat, Kraków 2008.
6. M. H. Abrams, Zwierciadło i lampa, Gdańsk 2003.
7. D. Ackerman, Historia naturalna zmysłów, Warszawa 1994.
8. Historia ciała, t. 1, pod red. G. Vigarello, Gdańsk 2011.
9. J.-J. Courtine, C. Haroche, Historia twarzy, Gdańsk 2007.
Ponadto: literatura podmiotowa romantyzmu polskiego i europejskiego
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: