Literatura religijna baroku. Odkrycia i przewartościowania 3001-B153LS1
Celem zajęć jest przygotowanie studenta do egzaminu licencjackiego. Zajęcia prezentują panoramę europejskiej poezji religijnej doby baroku oraz przybliżają kontrowersje związane z jej odmiennymi ujęciami badawczymi. Oprócz doskonalenia umiejętności interpretacji literatury dawnej, integralnym elementem zajęć jest krytyczna analiza tekstów naukowych kształcąca umiejętność formułowania tezy badawczej, budowania tekstu naukowego i prowadzenia argumentacji, niezbędne do przygotowania własnej prezentacji licencjackiej.
W semestrze I skupimy się na lekturze tekstów religijnych doby baroku oraz na wykształceniu umiejętności krytycznej analizy literatury przedmiotu. Na przykładzie dwóch kręgów tematycznych: liryki oraz epiki religijnej przedstawiona zostanie problematyka badawcza związana z analizą i interpretacją tekstów dawnych (rola tradycji literackiej i tradycji teologicznej, rola kontekstu historycznego dla rozumienia literatury dawnej), z funkcją kulturową literatury religijnej (tekst jako źródło dla badań nad dziejami duchowości, społeczna rola tekstu religijnego), wreszcie z terminologią („literatura religijna”, „poezja metafizyczna”, „poezja/literatura mistyczna”, „poezja/literatura medytacyjna”).
Semestr II będzie poświęcony przygotowaniu prezentacji licencjackiej i pogłębieniu wiedzy potrzebnej do pomyślnego zdania egzaminu. Lista lektur uwzględni propozycje studentów.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Po ukończeniu przedmiotu student:
- potrafi krytycznie czytać i świadomie interpretować zarówno teksty źródłowe, jak i literaturę przedmiotu,
- dokonuje analizy tekstów literackich powstałych w okresie staropolskim i w twórczy sposób je interpretuje, znajdując dla nich właściwy kontekst literacki, historyczny i kulturowy,
- w krytyczny sposób analizuje zjawiska literackie i kulturowe charakterystyczne dla epok dawnych,
- poprawną polszczyzną formułuje myśli i sądy (w teście pisanym i w wypowiedzi ustnej), z powodzeniem podejmuje dyskusję, wykazuje się umiejętnością logicznego argumentowania i egzemplifikowania.
Kryteria oceniania
Obecność na zajęciach, przygotowanie do ćwiczeń (znajomość stanu badań, tekstów źródłowych, posiadanie kserokopii tekstów źródłowych i opracowań w trakcie zajęć), aktywność (uczestnictwo w dyskusji), sporządzenie bibliografii dla wybranego tematu prezentacji (I semestr) oraz przygotowanie prezentacji licencjackiej (II semestr).
Literatura
Szczegółowa literatura będzie podana w planie zajęć, poniżej główne monografie i prace zbiorowe, z których będziemy korzystać:
- Górski, Karol: Od religijności do mistyki. Zarys dziejów życia wewnętrznego w Polsce, t. 1: 966-1795, Lublin 1962;
- Górski, Karol: Zarys dziejów duchowości w Polsce, Kraków 1986;
- Gostyńska, Dorota: Retoryka iluzji. Koncept w poezji barokowej, Warszawa 1991;
- Hanusiewicz, Mirosława: Święte i zmysłowe w poezji religijnej polskiego baroku, Lublin 2001;
- Hernas, Czesław: Barok, Warszawa 1998 [lub inne wyd.];
- Metaphysical Lyrics and Poems of The Seventeenth Century: Donne to Butler, selected and ed., with an Essay by Herbert J.C. Grierson, Oxford 1966 [lub inne wyd.];
- Metaphysical Poetry, ed. D.J. Palmer and Malcolm Bradbury, London 1970 (Stratford-Upon-Avon Studies 11);
- Religijność literatury polskiego baroku, red. Czesław Hernas, Mirosława Hanusiewicz, Lublin 1995 (seria Religijne tradycje literatury polskiej, red. Stefan Sawicki, t. V);
- The Metaphysical Poets: A Casebook, ed. by Gerald Hammond, Hong Kong 1990 (1. wyd. 1974);
- „Wysoki umysł w dolnych rzeczach zawikłany”. Antologia polskiej poezji metafizycznej epoki baroku, oprac. Krzysztof Mrowcewicz, Warszawa 1993.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: