Literatura po 1989 r. 3001-B131LW9
1. Inicjacja w modele weryfikacji rzeczywistości, w której to co prywatne jest polityczne: I. Filipiak, Absolutna amnezja (dodatkowo wprowadzenie do czytania literatury z perspektywy krytyki feministycznej: K. Kłosińska, Feministyczna krytyka literacka – fragmenty)
2. Obnażanie schematów fabularnych popularnej literatury kobiecej. I. Iwasiów, Smaki i dotyki (dodatkowo przywołanie wcześniejszych dyskusji nad istnieniem wyznaczników prozy kobiecej: I. Filipiak, Literatura monstrualna)
Kontinuum kobiece
3. Małe społeczeństwo. A. Janko, Dziewczyna z zapałkami (dodatkowo J. Brach-Czaina, Szczeliny istnienia - fragmenty)
4. Matrylinearność. D. Masłowska, Między nami dobrze jest (dodatkowo: L. Irigaray, I jedna nie ruszy bez drugiej)
5. Odzyskiwanie i zatracanie PRL-u. J. Bator, Piaskowa góra (dodatkowo męskość w PRL-u – A. Stasiuk, Opowieści galicyjskie – fragmenty, Sedgewick-Kosofsky, Męskie pragnienie homospołeczne)
Płeć i naród
6. Dekonstrukcja. B. Keff, Utwór o matce i ojczyźnie (dodatkowo: M. Pankowski, Była Żydówka, nie ma Żydówki, J. Ostrowska, Prostytucja w getcie)
7. Słowiańszczyzna naznaczona. M. Janion, Niesamowita słowiańszczyzna (dodatkowo płeć i rasa w USA: A. Davis, Rape, Racism and the Myth of the Black Rapist)
8. Wykorzenienie czy nomadyzm. B. Helbig, Anioły i świnie w Berlinie (dodatkowo: G. Plebanek, Przystupa – fragmenty)
Lokalność
9. Magia małej ojczyzny. O. Tokarczuk, Dom dzienny, dom nocny (dodatkowo tożsamość nomadyczna: O. Tokarczuk, Bieguni - fragmenty, R. Braidotti, Podmioty nomadyczne - fragmenty)
10. Koloryt miasta. S. Chutnik, Kieszonkowy Atlas Kobiet
Ciało
11. Pisanie ciałem. M. Gretkowska, Kabaret metafizyczny (dodatkowo: H. Cixous, Śmiech meduzy)
12. Odczarowanie seksu. M. Podgórnik, Pięć opakowań (dodatkowo, Antologia poezji kobiet (1989–2009), pod red. Marii Cyranowicz, Joanny Mueller, Justyny Radczyńskiej, Warszawa 2009, M. Cyranowicz, Bumerang. Szkice o poezji polskiej przełomu XX i XXI wieku, Rzeszów 2010)
W stronę gatunków popularnych
13. Lęk i stłumienie. M. Saramonowicz, Siostra
Transgresyjność
14. Układy meta. M. Tulli, Tryby (dodatkowo performatywność płci: J. Butler, Uwikłani w płeć).
15. Przegląd motywów, tematów i strategii na podstawie propozycji studentek/studentów.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Po ukończeniu przedmiotu (ćwiczeń) student/ka:
- posiadać będzie wiedzę na temat polskiej prozy pisanej przez kobiety po 1989 roku;
- posiadać będzie umiejętność sprawnego posługiwania się narzędziami interpretacyjnymi oferowanymi przez krytykę feministyczną;
- zdobędzie orientację w głównych nurtach i prądach literackich w prozie i poezji polskiej po ‘89 roku;
- posiadać będzie umiejętność problematyzowania ujmowanych w prozie i poezji tematów z kręgu refleksji nad płcią kulturową.
Kryteria oceniania
- Przygotowanie przez studentów krótkich relacji z lektury lub krótkich wystąpień podczas zajęć.
- Bieżące sprawdzanie przygotowania studentów do zajęć podczas dyskusji.
- Gotowość do aktywnego uczestniczenia w zajęciach.
- Bieżąca kontrola obecności.
- Test końcowy lub rozmowa.
Praktyki zawodowe
Brak
Literatura
Lektury do poszczególnych zajęć:
1. I. Filipiak, Absolutna amnezja
K. Kłosińska, Feministyczna krytyka literacka – fragmenty
2. I. Iwasiów, Smaki i dotyki
I. Filipiak, Literatura monstrualna
3. A. Janko, Dziewczyna z zapałkami
J. Brach-Czaina, Szczeliny istnienia
4. D. Masłowska, Między nami dobrze jest
L. Irigaray, I jedna nie ruszy bez drugiej
5. J. Bator, Piaskowa góra
A. Stasiuk, Opowieści galicyjskie – fragmenty,
Sedgewick-Kosofsky, Męskie pragnienie homospołeczne
6. B. Keff, Utwór o matce i ojczyźnie
M. Pankowski, Była Żydówka, nie ma Żydówki,
7. M. Janion, Niesamowita słowiańszczyzna
A. Davis, Rape, Racism and the Myth of the Black Rapist
8. B. Helbig, Anioły i świnie w Berlinie
G. Plebanek, Przystupa – fragmenty
9. O. Tokarczuk, Dom dzienny, dom nocny
O. Tokarczuk, Bieguni - fragmenty
R. Braidotti, Podmioty nomadyczne - fragmenty
10. S. Chutnik, Kieszonkowy Atlas Kobiet
11. M. Gretkowska, Kabaret metafizyczny
H. Cixous, Śmiech meduzy
12. M. Podgórnik, Pięć opakowań
Antologia poezji kobiet (1989–2009), pod red. Marii Cyranowicz, Joanny Mueller, Justyny Radczyńskiej, Warszawa 2009,
M. Cyranowicz, Bumerang. Szkice o poezji polskiej przełomu XX i XXI wieku, Rzeszów 2010
13. M. Saramonowicz, Siostra
14. M. Tulli, Tryby
J. Butler, Uwikłani w płeć
15. Według wystąpień studentek/studentów.
-------------------------------------------------------------------------
Ponadto studentki i studenci powinni znać następujące pozycje wyznaczone przez Zakład Literatury XX wieku za podstawową listę lektur w zakresie literatury polskiej po 1989 roku:
Proza
A. Stasiuk (Opowieści galicyjskie, Dukla)
M. Wilk (Wilczy notes)
M. Tulli (Tryby, W czerwieni)
O. Tokarczuk (Dom dzienny, dom nocny)
P. Huelle (Opowiadania na nas przeprowadzki)
S. Chwin (Krótka historia pewnego żartu)
M. Witkowski (Lubiewo)
I. Filipiak (Absolutna amnezja)
W. Myśliwski (Widnokrąg)
D. Masłowska (Wojna polsko-ruska pod flagą biało-czerwoną)
Poezja
T. Różewicz (Zawsze fragment. Recycling, Nożyk profesora)
Cz. Miłosz (To, Druga przestrzeń, Na brzegu rzeki)
M. Świetlicki (Zimne kraje)
J. Podsiadło (Arytmia)
E. Tkaczyszyn-Dycki (Piosenka o zależnościach i uzależnieniach)
A. Sosnowski (Sezon na helu)
Dramat
T. Słobodzianek (Nasza klasa)
B. Keff (Utwór o matce i ojczyźnie)
J. Głowacki (Antygona w Nowym Jorku)
Esej
M. Janion (Niesamowita słowiańszczyzna)
Z. Bauman (Zycie na przemiał)
R. Przybylski (Baśń zimowa)
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: