Polska literatura popularna II poł. XIX w. wobec literatury wysokiej 3001-B033LP2
Konwersatorium poświęcone jest badaniu polskiej literatury wysokiej i popularnej lat 1864-1918 w perspektywie porównawczej. Kolejne zajęcia mają za zadanie zaznajomić studenta z mało znanymi tekstami zaliczanymi do literatury popularnej oraz „odświeżyć” odczytania tekstów wysokoartystycznych. Na zajęciach student próbuje znaleźć odpowiedź na pytanie o specyfikę literatury popularnej. Kryterium, według którego zestawiane są konkretne teksty należące do literatury wysokiej i popularnej, jest temat danego utworu. Podczas zajęć poruszane są problemy ważne dla odczytania analizowanej epoki: problem rozumienia pojęcia „modernizm”, rozwarstwienia społeczeństwa polskiego, problem Obcego i Innego w literaturze, problem sztuki i artysty, zagadnienia historii i historiozofii, ważnych nurtów w sztuce analizowanego okresu, rewolucji lat 1905-1907, a także zacierania się granic pomiędzy literaturą popularną i wysoką. Zajęcia mają za zadanie uświadomić studentowi istnienie „białych plam” w historii literatury polskiej, a także nauczyć go obcowania z tekstem nie tylko z poziomu krytyka literatury – stąd odwołania także do socjologii literatury, problemów badania czytelnictwa. Próby wyznaczania kryteriów, według których można by przeprowadzić podział pomiędzy literaturą wysoką i popularną, mają za zadanie pobudzić aktywność badawczą studentów.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Po ukończeniu przedmiotu student posiada wiedzę na temat analizowanej na zajęciach polskiej literatury wysokiej i popularnej lat 1864-1918. Potrafi rozpoznać zarówno specyfikę tekstu wysokoartystycznego, jak i popularnego oraz zakwalifikować dany tekst odpowiednio do nurtu popularnego lub wysokoartystycznego. Umie zinterpretować tekst popularny nie tylko z poziomu historyka czy krytyka literatury, ale także z wykorzystaniem elementów socjologii literatury. Potrafi wyjaśnić, dlaczego realizacje danego tematu w literaturze popularnej i wysokoartystycznej są od siebie różne. Orientuje się w najważniejszych zagadnieniach literatury polskiej lat 1864-1918. Potrafi powiązać ze sobą teksty literatury popularnej i wysokiej oraz dyskutować na temat tych powiązań.
Kryteria oceniania
- Ocena ciągła (bieżące przygotowanie do zajęć oraz aktywność)
- Kontrola obecności
- Praca semestralna
Literatura
1. A. Martuszewska, „Ta trzecia”. Problemy literatury popularnej, Gdańsk 1997.
E. Możejko. Modernizm literacki: niejasność terminu i dychotomia kierunku, „Teksty Drugie” 1994 nr 5-6.
J. Kolbuszewski, Oswajanie modernizmu. O poetyce powieści popularnych 1896-1905, w: W kręgu historii i teorii literatury. Księga ku czci profesora Jana Trzynadlowskiego, Wrocław 1987.
2. B. Prus, Lalka, wyd. dowolne.
H. Mniszkówna, Trędowata, wyd. dowolne.
3. G. Daniłowski, Epilog, Warszawa 1914.
A. Gruszecki Dla niej. Powieść współczesna, Kraków 1918.
Wł. St. Reymont, Ziemia obiecana, wyd. dowolne.
Kwestia żydowska w XIX wieku : spory o tożsamość Polaków, red. G. Borkowska i M. Rudkowska, Warszawa 2004.
4. W. Berent, Próchno, wyd. dowolne.
M. Gawalewicz, Plotka. Powieść, Warszawa 1903.
A. Makowiecki, Młodopolski portret artysty, w: Młoda Polska. Opracowania. Materiały do ćwiczeń, Warszawa 1996.
5. I. Dąbrowski, Śmierć, wyd. dowolne.
L. Godlewska, Po zdrowie, wyd. dowolne.
6. S. Żeromski, Popioły, wyd. dowolne.
Gąsiorowski, Huragan. Powieść historyczna z epoki napoleońskiej, wyd. dowolne lub Rok 1809. Powieść historyczna z epoki napoleońskiej, wyd. dowolne.
7. G. Zapolska, Kaśka Kariatyda, wyd. dowolne.
K. Łozińska, Życie. Powieść, Warszawa 1905.
H. Sienkiewicz, O naturalizmie w powieści. Dwa odczyty [w:] Programy i dyskusje literackie okresu pozytywizmu, oprac. J. Kulczycka-Saloni, Wrocław 1985.
8. M. Czerny, Dno Lety, t. 1. I 2., Warszawa 1904.
S. Żeromski, Ludzie bezdomni, wyd. dowolne;
9. T. Miciński, Nietota, wyd. dowolne.
T. Nalepiński, Homo noctus, w: T. Nalepiński, Kazia, Kraków 1919.
J. Kolbuszewski, Tatrzańska gra śmierci i miłości, w: Od Pigalle po Kresy. Krajobrazy literatury popularnej, Wrocław 1994.
10. St. Brzozowski, Płomienie, wyd. dowolne.
G. Daniłowski, Jaskółka. Powieść współczesna, Kraków 1908.
A. Strug, Dzieje jednego pocisku, wyd. dowolne.
11. G. Daniłowski, Lili. Powieść, Warszawa 1916.
S. Żeromski, Dzieje grzechu, wyd. dowolne.
A. Zdanowicz, Metafizyka i życie społeczne. Stefan Żeromski wobec problemów współczesności, Warszawa 2005, s. 137-177.
12. T. Jeske-Choiński, Po czerwonym zwycięstwie, wyd. dowolne.
J. Żuławski, Na srebrnym globie, wyd. dowolne.
13. G. Daniłowski, Zelma, w: tegoż, Epilog, Warszawa 1914.
B. Prus, Kamizelka, wyd. dowolne.
14. Wł. St. Reymont, Wampir, wyd. dowolne.
H. Mniszek, Ajudżi sadio oktohama, w: tejże, Kwiat magnolii, Rzeszów 1991.
D. Trześniowski, „Wampir” Reymonta: upiorne sny zmęczonej Europy [w:] Inny Reymont, red. W. Książek-Bryłowa, Lublin 2002.
15. Wł. St. Reymont, Wampir, wyd. dowolne.
Z. Nałkowska, Noc podniebna, w: Po prostu miłość. Opowiadania pisarzy polskich. Antologia, Warszawa 1969.
S. Żeromski, Dzieje grzechu, wyd. dowolne.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: