Nurty humanistyczne w kulturze polskiej renesansu i epok porenesansowych 3001-A865LS1
Seminarium jest poświęcone humanizmowi renesansowemu jako idei europejskiej, zyskującej w kulturze polskiej cechy swoiste i konstytuujące tożsamość narodową. W zakresie rozważań sytuuje się humanizm świecki, zakorzeniony w tradycji grecko-rzymskiej oraz humanizm chrześcijański.
Seminarium jest kontynuacją ubiegłorocznego, poświęconego w przeważnej mierze humanizmowi europejskiemu. W drugim roku seminarium wiedza ta zostanie przeniesiona na grunt polski. Przedmiotem obserwacji będą związki kultury polskiej z Italią, Niderlandami, Anglią i Europą Środkową, a następnie kształtowanie się cech humanizmu.
Obok tematu głównego poruszane będą także inne zagadnienia z zakresu literatury i kultury dawnej, łączące się z przygotowywanymi rozprawami.
Zagadnienia szczegółowe (mozliwy wybór)
1. Twórcy polscy XV-XVI-XVII wieku we wspólnocie Europa litterarum. Edukacja, kariery, dzieła o randze europejskiej, listowanie humanistów.
2. Łacinnicy polscy XV-XVII wieku. Principia klasycystyczne, poetyka, wybory tematyczne i ideowe.
3. Horacjanizm polski.
4. Cyceronianizm polski.
5. Hermeneutyka mitów w poezji humanistycznej.
6. Erudycja humanistyczna: filologia, retoryka, historia, filozofia moralna, pedagogika.
7. Koncepcje antropologiczne humanizmu świeckiego. Homo politicus, homo rusticus, homo militans.
8. Humanizm a reformacja w XVI i XVII wieku. Obszar wspólny i kontrowersje.
9. Humanizm chrześcijański w Polsce - od Erazma do Ignacego z Loyoli.
Wymagania:
- obecność na zajęciach (dopuszczalna ilość nieobecności: dwie w semestrze; trzy do pięciu nieobecności wymaga zaliczenia ustnego zajęć);
- przygotowywanie się do zajęć i aktywność;
- konsultacje indywidualne;
- praca nad rozprawa magisterską
- wygłoszenie w ciągu roku minimum jednego referatu, opartego na bibliografii. Pożądane jest udostępnienie grupie seminaryjnej na tydzień przed wystąpieniem konspektu zawierającego tezy referatu oraz wskazanie tekstów literackich i opracowań.
Referat oceniany jest w aspektach:
- samodzielnego zebrania bibliografii;
- właściwego, aktywnego jej wykorzystania;
- dojrzałości intelektualnej i erudycji;
- wartości konspektu;
- komunikatywności wystąpienia;
- dyscypliny i estetyki słowa.
Wymogi stawiane pracy magisterskiej:
- samodzielne ujęcie tematu;
- świadomość i konsekwencja metodologiczna;
- zebranie, przedstawienie i właściwe wykorzystanie stanu badań;
- studium źródłowe;
- sformułowanie tezy i przekonujące jej dowodzenie;
- poprawny styl i adekwatna do tematu struktura wypowiedzi;
- poprawnie sporządzone przypisy i bibliografia.
Rodzaj przedmiotu
Literatura
H. Barycz, W blaskach epoki Odrodzenia, Warszawa 1968
Tenże, Z epoki renesansu, reformacji i baroku, Warszawa 1971.
P. Czartoryski, Rodzime śródła kultury umysłowej polskiego odrodzenia, w: Polska w epoce odrodzenia, Warszawa 1970.
J. Białostocki, Sztuka i myśl humanistyczna, Warszawa 1966
A. Borowski, Renesans, Warszawa 1992.
M. Brahmer, Powinowactwa polsko-włoskie, Warszawa 1980.
Inspiracje platońskie literatury staropolskiej, pod red. A. Nowickiej-Jeżowej i P. Stępnia, Warszawa 2000.
M. Cytowska, Erazmianizm w literaturze polskiej XVI i XVII wieku, w: Studia porównawcze o literaturze staropolskiej, Wrocław 1980.
S. Łempicki, Renesans i humanizm w Polsce, Warszawa 1952.
S. Łempicki, Wiek złoty i czasy romantyzmu w Polsce, Warszawa 1992.
Z. Łempicki, Renesans, oświecenie, romantyzm [w tegoż] Wybór pism, t. 1, Warszawa 1966.
J. Miziołek, Inspiracje śródziemnomorskie, Warszawa 2004.
Odrodzenie w Polsce, t. 1-5, Warszawa 1955-1962 (t. 1: Historia; t. 2: Historia nauki, t.3: Historia jezyka, t. 4:Historia literatury; t. 5: Historia sztuki)
B. Otwinowska, Język - naród - kultura. Antecedencje i motywy renesansowej myśli o języku, Wrocław 1974.
Poetyka okresu renesansu, oprac. E. Sarnowska-Temeriusz, Wroclaw 1982.
Polska złotego wieku a Europa, Warszawa 1987
T. Ulewicz, Iter Romano-Italicum Polonorum, Kraków 1999.
S. Zabłocki, Od prerenesansu do oświecenia. Z dziejów inspiracji klasycznych w literaturze polskiej, Warszawa 1976.
Uwaga: Szczegółowy wybór tekstów literackich oraz odpowiadajacej im literatury przedmiotu po konsultacji z Uczestnikami (zgodnie z ich zainteresowaniami).
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: