Literatura dla dzieci i młodzieży: nurty - konwencje - tematy 3001-A765LP3
I. Seminarium magisterskie koncentruje się wokół dawnej i współczesnej literatury dla dzieci i młodzieży, jej najważniejszych nurtów tematycznych i wyznaczników formalnych, topice dziecka i dzieciństwa w kulturze popularnej i wysokiej.
II. W trakcie zajęć student, który rozpoznał już obszar i wybrał interesujące go zakresy, przygotowuje kolejne części pracy, rozszerza bibliografię przedmiotową i podmiotową, prowadzi samodzielną pracę badawczą, której rezultaty przedstawia na seminarium (autoreferat).
III. Spis podejmowanych zagadnień
1. Metodologia pracy magisterskiej
2. Warsztat pracy magistranta
3. Poprawność tzw. aparatu naukowego
4. Dyskusje wokół prezentowanych autoreferatów
IV. Student oceniany jest z efektów podjętych samodzielnie działań. W I semestrze określa temat i przygotowuje konspekt; warunkiem zaliczenia kolejnych semestrów jest przedstawienie autoreferatu.
Rodzaj przedmiotu
Literatura
Ph. Aries, Historia dzieciństwa, Gdańsk 1995
I. Kaniowska-Lewańska, Literatura dla dzieci i młodzieży do roku 1864, Warszawa 1983
K. Kuliczkowska, Literatura dla dzieci i młodzieży w latach 1864-1918, Warszawa 1983
J.Z. Białek, Literatura dla dzieci i młodzieży w latach 1918-1939, Warszawa 1987
J. Papuzińska, Inicjacje czytelnicze, Warszawa 1988
R. Waksmund, Od literatury dla dzieci do literatury dziecięcej, Wrocław 2000
J. Cieślikowski, Wielka zabawa. Folklor dziecięcy, wyobraźnia dziecka, wiersze dla dzieci, Wrocław 1985
J. Cieślikowski, Literatura osobna, Warszawa 1985
B. Bettelheim, Cudowne i pożyteczne. O znaczeniu i wartościach baśni, Warszawa 1985
A. Baluch, Archetypy literatury dziecięcej, Kraków 1992
A. Czabanowska-Wróbel, Dziecko. Symbol i zagadnienie antropologiczne w literaturze Młodej Polski, Kraków 2003
A. Kubale, Dziecko romantyczne, Warszawa 1983
J. Papuzińska, Zatopione królestwo. O polskiej literaturze fantastycznej XX wieku dla dzieci i młodzieży, Warszawa 1989
Poezja dla dzieci - antologia form i tematów, oprac. R. Waksmund, Wrocław 1987
Dzieciństwo i sacrum, red. J. Papuzińska, G. Leszczyński, t. 1 Warszawa 1998, t. 2 Warszawa 2000
Kultura literacka dzieci i młodzieży u progu XXI w., red. J. Papuzińska, G. Leszczyński, Warszawa 2002
G. Leszczyński, Kulturowy obraz dziecka i dzieciństwa w literaturze 2. poł. XIX i w XX wieku, Warszawa 2006
V. Wróblewska, Przemiany gatunkowe polskiej baśni literackiej XIX i XX wieku, Toruń 2003
M. Jonca, Sierota w literaturze polskiej dla dzieci w XIX wieku, Wrocław 1994
K. Kuliczkowska, W świecie prozy dla dzieci, Warszawa 1983
J. Ługowska, Ludowa bajka magiczna jako tworzywo literatury, Wrocław 1981
J. Cieślikowski, Antologia poezji dziecięcej, BN I 233, Wrocław 1980
J. Cieślikowski, Literatura i podkultura dziecięca, Wrocław 1975
M. Jonca, Sierota w literaturze polskiej dla dzieci w XIX w., Wrocław 1994
M. Jonca, Enfants terribles. Dzieci złe, źle wychowane w literaturze polskiej XIX wieku, Wrocław 2005
Literatura i książka dziecięca 1990 - 2005. Konteksty kultury masowej i literatury wysokiej, red. G. Leszczyński, D. Świerczyńska-Jelonek, M. Zając, Warszawa 2006
Kulturowe konteksty baśni, red. G. Leszczyński, t. 1 Poznań 2005, t. 2 Poznań 2006
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: