Jak badać literaturę dawną? 3001-A753LS1
I. Zajęcia przygotowują do pisania prac magisterskich, interpretujących utwory literatury staropolskiej (lub ich wybrane aspekty) w ich macierzystym kontekście kulturowym, ze szczególnym uwzględnieniem zagadnień estetyki, poetyki, filozofii, teologii oraz ówczesnych dyskusji i kryzysów ideowych.
W ramach proseminarium realizowane będą kolejno następujące zadania:
1. Omówienie celu, budowy i kryteriów oceny pracy dyplomowej.
2. Analiza głównych problemów, jakich nastręcza pisanie pracy dyplomowej - zarówno w sferze "formalnej" (m.in. formuła tematu, przypisy, bibliografia, styl, objętość), jak i merytorycznej (m.in. stawianie problemu badawczego, metoda badań, relacje analiza - interpretacja).
3. Szczegółowa analiza wskazanych w spisie literatury obowiązkowej tekstów o literaturze i kulturze staropolskiej. Posłużą one jako materiał do rozważań o kręgach tematycznych, o metodach badań i o sposobach pisania. Gruntowne analizy zarówno wypowiedzi badaczy, jak i omawianych przez nich utworów mają na celu rozbudzenie świadomości metodologicznej, świadomości warsztatowej oraz przygotowanie do krytyki prac naukowych składających się na stan badań.
II. Proseminarium kształci i doskonali umiejętności świadomego wyboru przedmiotu i metody badań, określania i opracowywania tematu rozprawy, rozplanowania i pisania pracy dyplomowej.
Kształci i doskonali umiejętności analizy, interpretacji i krytycznej oceny tekstów naukowych.
Kształci i doskonali umiejętności analizy i interpretacji tekstów literatury dawnej w ich macierzystym kontekście kulturowym.
III. Spis kolejnych tematów
Uwaga: jeden temat może być omawiany na więcej niż jednym spotkaniu.
1. PO CO I JAK PISAĆ PRACĘ O LITERATURZE DAWNEJ
2. JAK INTERPRETOWAĆ INTERPRETACJE
3. OCENA
4. JAK POWSTAJĄ "FAKTY"
5. ZNACZENIE USTALANIA ZNACZEŃ
6. POTĘGA DROBNYCH SŁÓWEK
7. NASTĘPSTWA ROMANTYZMU
8. WPŁYWY POLITYKI
9. BAROK JAKO KLUCZ DO WSPÓŁCZESNOŚCI
10. WNIKANIE W TAJEMNICE PSYCHIKI
11. KOŁO HERMENEUTYCZNE I BŁĘDNE KOŁO
12. POEZJA A FILOZOFIA
13. POEZJA A TEOLOGIA
14. LITERATURA A IKONOGRAFIA
15. MAGIA LICZB
16. TEMATY, MOTYWY, TOPIKA
17. WAGA USTALENIA I NIEUSTALENIA ŹRÓDEŁ
18. UJĘCIA HISTORYKÓW - ODSIECZ CZY ZAGROŻENIE?
19. POJĘCIA - POŻYTKI I ZAGROŻENIA
20. POTRZEBA I MOŻLIWOŚĆ SYNTEZY
IV. Dokładny opis metod oceny pracy studenta w ramach danego przedmiotu
Ocena końcowa uwzględnia:
Obecność na zajęciach. 10% oceny końcowej
Przygotowanie do zajęć. 10% oceny końcowej
Aktywny udział w zajęciach. 20% oceny końcowej
Krytyczną analizę wybranego tekstu naukowego (praca pisemna o objętości do 7 s. maszynopisu). 60% oceny końcowej.
Rodzaj przedmiotu
Literatura
Na podstawie literatury przedmiotu omawiane będą tematy 2-20:
1. H. Markiewicz, O falsyfikowaniu interpretacji literackich [w:] tegoż, Dopowiedzenia. Rozprawy i szkice z wiedzy o literaturze. Kraków 2000, s. 77-101.
2. S. Vrtel-Wierczyński, Staropolska Legenda o św. Aleksym na porównawczym tle literatur słowiańskich. Poznań 1937, s. 87-88, 125-129.
3. D. Naborowski, Poezje. Oprac. J. Dürr-Durski. Warszawa 1961, s. 196.
A. Brückner, Wstęp [do:] J. T. Trembecki, Wirydarz poetycki. T. 2. Lwów 1911, s. XXXVIII-XXXIX.
4. A. Nawarecki, Hieronima Morsztyna zmysłowa miłość porządku. "Ogród" 1992, nr 1, s. 220-226.
S. Szczęsny, "Ogród" Wacława Potockiego: epicka całość, malowidło świata. "Ogród" 1992, nr 1, s. 174-175, 181-182.
5. W. Wydra, Władysław z Gielniowa. Z dziejów średniowiecznej poezji polskiej. Poznań 1992, s. 69.
P. Urbański, Natura i łaska w poezji polskiego baroku. Okres potrydencki. Studia o tekstach. Kielce 1996, s. 92-93.
J. Sokolski, Lipa, Chiron i labirynt. Esej o "Fraszkach". Wrocław 1998, s. 24.
6. E. Porębowicz, Andrzej Morsztyn, przedstawiciel baroku w poezji polskiej. Kraków 1893, s. 8-13, 86-93 (lub Rozprawy AU. Wydział Filologiczny. T. 21. Kraków 1894, s. 225-319).
W. Borowy, O wpływach i zależnościach w literaturze. Kraków 1921, s. 1-3, 16-21, 28-29, 31-32, 46-47, 52-53.
7. K. Budzyk, O syntezę polskiego renesansu. "Pamiętnik Literacki" 1952, z. 1-2, s. 31-32.
J. Dürr-Durski, Wstęp [do:] J. A. Morsztyn, Wybór poezji. Oprac. J. Dürr-Durski. Warszawa 1952, s. XX, XXX-XLIV.
8. A. Czyż, Ton dziecięcy Miaskowskiego. Boże światło dla zbożnej czeladki [w:] tegoż, Światło i słowo. Egzystencjalne czytanie tekstów dawnych. Warszawa 1995 (lub "Ogród" 1991, nr 3, s. 109-126).
K. Miaskowski, Zbiór rytmów. Wyd. A. Nowicka-Jeżowa. Warszawa 1995.
9. B. Chlebowski, "Sielanki" Szymonowicza jako wyraz duszy poety. Odbitka ze Sprawozdań z Posiedzeń TNW. Wydział Językoznawstwa i Literatury. 6, z. 5. Warszawa 1913, s. 35-36, 45, 52-53, 55-58.
10. J. Błoński, Mikołaj Sęp Szarzyński a początki polskiego baroku. Kraków 1996, s. 14-21, 86-87.
P. Urbański, Natura i łaska... Op. cit. Kielce 1996, s. 24-27, 36-41.
11. M. Hanusiewicz, Święte i zmysłowe w poezji religijnej polskiego baroku. Lublin 1998, s. 35-64, 87-101.
12. A. Nowicka-Jeżowa, "Nabożna rozmowa świętego Biernata z Panem Jezusem, nowo narodzonym Dzieciątkiem" - tekst z kręgu mistyki cysterskiej [w zbiorze:] Literatura i kultura polskiego średniowiecza. Człowiek wobec świata znaków i symboli. Pod red. P. Buchwald-Pelcowej i J. Pelca. Warszawa 1995, s. 179-205.
13. J. Sokolski, Bogini - Pojęcie - Demon. Fortuna w dziełach autorów staropolskich. Wrocław 1996, s. 53-82.
J. Sokolski, Lipa, Chiron i labirynt. Esej o "Fraszkach". Wrocław 1998.
14. K. Płachcińska, O autorstwie "Roksolanek" w świetle analiz stylometrycznych. "Pamiętnik Literacki" 1980, z. 2, s. 165-169, 173-174, 182-187.
J. Sokolski, Lipa, Chiron... Op. cit. Wrocław 1998.
15. J. Kotarska, Theatrum mundi. Ze studiów nad poezją staropolską. Gdańsk 1998, s. 5-64.
D. Künstler-Langner, Idea vanitas. Jej tradycje i toposy w poezji polskiego baroku. Toruń 1993, s. 57-99.
16. M. Piszczkowski, Wieś w literaturze polskiego renesansu. Kraków 1959, s. 126-129.
S. F. Klonowic, Żale nagrobne... Oprac. H. Wiśniewska. Lublin 1988, s. 43-44, 63-64.
17. J. Tazbir, Okrucieństwo w nowożytnej Europie. Warszawa 1999, s. 5-13, 38-75.
J. Delumeau, Grzech i strach. Poczucie winy w kulturze Zachodu XIII-XVIII w. Przeł. A. Szymanowski. Warszawa 1994, s. 165-208.
18. Sarmatyzm a barok - porządkowanie pojęć. Dyskusja. Podała do druku M. Elżanowska. "Ogród" 1994, nr 4, s. 48-107.
19. A. Nowicka-Jeżowa, Pytania o barok A.D. 1995 [w zbiorze:] Wiedza o literaturze i edukacja. Księga referatów Zjazdu Polonistów - Warszawa 1995. Pod red. T. Michałowskiej, Z. Golińskiego, Z. Jarosińskiego. Warszawa 1996.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: