Dzieło w toku - czyli jak powstawały wielkie dzieła literackie 3001-4564LW-T2
1. Harmonie i dysonanse biograficzne. Dialektyka rozwoju w życiu artysty (pochodzenie, wykształcenie, środowisko, dom, rodzina, podróże etc.) - na podstawie trzech ujęć syntetycznych (eseje Jana Parandowskiego, szkice Melchiora Wańkowicza, szkice Konstantego Paustowskiego).
2. Etyka pracy pisarskiej. Listy Gustawa Flauberta jako kronika pracy nad dziełami literackimi i świadectwo rozpaczy twórczej.
3. Tragedia mistrzostwa w klasycznych nowelach Tomasza Manna : "Tonio Kroger " i "Śmierć w Wenecji ".
4. Dziennik Lwa Tołstoja jako raport o " dziełach w toku " ( "Anna Karenina", "Zmartwychwstanie", dzieła wieku późnego).
5. Jak powstał " Doktor Faustus "? Rzecz o historii dzieła Mannowskiego.
6. Eseje Tomasza Manna jako autokomentarze literackie. Przemówienie o " Czarodziejskiej górze " i wykład o " Józefie i jego braciach ".
7. Historia " Przygód czlowieka myślącego ". Dwie wersje dzieła. Dzieło Marii Dąbrowskiej w ujęciu Ewy Korzeniewskiej i w ujęciu Tadeusza Drewnowskiego.
8. " Dziennik" Witolda Gombrowicza jako wypowiedź o architektonice życia i dzieła autora "Kosmosu ".
9. Elementy " autotematyczne" w dziele poetyckim. Proces poezjotwórczy jako temat wybranych utworów lirycznych ( J.Tuwim, J.Iwaszkiewicz, Cz. Miłosz, M. Jastrun, J.Przyboś, Z. Herbert ).
10. Dzieło niedokonane, dzieło zaniechane, dzieło możliwe. Nienapisany wiersz Juliana Przybosia o " Źródle Aretuzy " Karola Szymanowskiego (fragmenty wiersza i komentarz).
11. Szkice, glossy, notatki, próby, wersje dzieła a dzieło gotowe ( na podstawie notatek Alberta Camusa , dziennika Karola Irzykowskiego i " Zapisków bez daty" Juliana Przybosia.
12. Zagadnienie kompozycji i dekompozycji w życiu artysty. Alkohol, nikotyna, peyotl i inne trucizny. Nędza i bogactwo. Wzorce zachowań. Samobójstwo jako problem literacki. Samobójstwo jako świadectwo daremności życiowej i twórczej (na przykładzie dziennika Cesare Pavese pt. "Rzemioslo życia", wypowiedzi Witkacego, póżnych utworów Edwarda Stachury, eseju Adolfa Rudnickiego o fenomenie samobójstwa).
13. Dziennik Jerzego Andrzejewskiego jako zbiór projektów twórczych i "cmentarzysko" dziel niedokonanych.
14. Sztuka czytania jako tragedia: "Pamięrnik" Stanisława Brzozowskiego i "Pamiętnik" Andzeja Trzebińskiego.
15. Artysta jako czytelnik. Pociecha lektury. Dzieje lektury jako temat utwolru literackiego. Przykład amerykański : Henry Miller, "Pamiętnik moich książek".
16. Poeta jako czytelnik. Autobiografia intelektualna jako dzieje lektur (na przykładzie "Kwestii gustu" Adama Ważyka).
17. Koniec ery rękopisu. Analiza wybranych rękopisów Iwaszkiewicza , Iłłakowiczówny, Wierzyńskiego , Gombrowicza, Przybosia, Jasnorzewskiej - Pawlikowskiej (z archiwum A. Gronczewskiego).
18. Świadomość końca i samowiedza początku w pracy nad dziełem literackim (na podstawie przywołanych uprzednio diariuszy literackich).
19. " Czy artyście wolno się żenić ?" (pytanie J. Woźniakowskiego). Żony, Muzy, etc... Kompozycje rodzinne. Idylle i tragedie. Legendy, złudzenia , kłamstwa, uzurpacje. (na podstawie dzienników L.Tołstoja, Z.A.Tołstojowej, T. Manna, A. Gide' a, J. Iwaszkiewicza, A. Iwaszkiewiczowej, M. Kasprowiczowej, Z. Nałkowskiej, M.Dąbrowskiej).
20. Poetyka rozmowy literackiej. Dramaturgia wywiadu jako dialogu. Kryteria wiarygodności sądów (na podstawie rozmowy Andrzeja Gronczewskiego z Jarosławem Iwaszkiewiczem pt. "O godności i powołaniu artysty").
21. Problemy "wywiadu-rzeki". Taktyka rozmowy. Architektonika wywiadu. Dwa odrębne typy. Rozmowa Aleksandra Fiuta z Czesławem Miłoszem i rozmowa Krzysztofa Kąkolewskiego z Melchiorem Wańkowiczem pt. "Wańkowicz krzepi".
Rodzaj przedmiotu
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: