Awangardy i Ariergardy XX wieku - literatura w świetle teorii estetycznych 3001-13B2AA-KON
Podejmowane podczas zajęć tematy:
1) Punkt wyjścia. Podstawowe pojęcia i kategorie (sztuka, piękno, odtwórczość, przeżycie estetyczne) w ujęciu historycznym.
2) O pojęciu awangardy i ariergardy – perspektywa ogólna
3) Teorie awangardy – wybrane przykłady
4) Kultura masowa i kicz
5) Po awangardzie?
6) Koniec sztuki i sztuka po swoim końcu
7) Osłabianie „podstawy” (Vattimo i Zawadzki)
8) Miłosz i aisthesis (apologia obecności)
9) Herbert i „urojona formuła klasycyzmu”?
10) Różewicz i „wyschnięte źródła wartości”?
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Kryteria oceniania
Bieżące przygotowanie do zajęć i aktywny w nich udział (w tym ewentualne przygotowanie wystąpienia na temat wybranego zagadnienia spośród omawianych)
Literatura
W. Tatarkiewicz, Dzieje sześciu pojęć…, Warszawa 1976. (Wybrane fragmenty)
P. Jaroszyński, Spór o piękno, Kraków 2002. (Wybrane fragmenty)
J. Ryczek, Piękno w kulturze ponowoczesnej, Kraków 2006.
T. Pękala, Awangarda i Ariergarda. Filozofia sztuki nowoczesnej, Lublin 2000. (Wybrane fragmenty)
A. Książek, Sztuka przeciw sztuce. Z teorii awangardy XX wieku, Warszawa 2001. (Wybrane fragmenty)
P. Bürger, Teoria awangardy…, Kraków 2006. (rozdz. Awangardowe dzieło sztuki)
K. Polit, Sztuka awangardy w teoriach estetycznych, Lublin 2000.
A. Danto, Świat sztuki. Pisma z filozofii sztuki, Kraków 2006. (Wybrane fragmenty)
N. Carroll, Filozofia sztuki masowej, Gdańsk 2011.
A. Moles, Kicz czyli sztuka szczęścia, Warszawa 1978.
C. Greenberg, Awangarda i kicz, w: tenże, Obrona modernizmu. Wybór esejów, Kraków 2006.
Z. Bauman, Ponowoczesność, czyli o niemożliwości awangardy, w: Awangarda w perspektywie postmodernizmu, red. G. Dziamski, Poznań 1996.
G. Dziamski, Awangarda po awangardzie. Od neoawangardy do postmodernizmu, Poznań 1995.
G. Dziamski, Przełom konceptualny i jego wpływ na praktykę i teorię sztuki, Poznań 2010.
A. Danto, Po końcu sztuki. Sztuka współczesna i zatarcie się granic tradycji, Kraków 2012. (wybrane fragmenty)
D. Kuspit, Koniec sztuki, Gdańsk 2006.
I. Lorenc, Minima aesthetica. Szkice o estetyce późnej nowoczesności, Warszawa 2010
A. Zawadzki, Literatura a myśl słaba, Kraków 2009. (Wybrane fragmenty)
C. Miłosz, Wiersze wszystkie, Kraków 2011. (wybrane utwory)
Z. Herbert, Wiersze zebrane, Kraków 2008. (wybrane utwory)
T. Różewicz, Poezja, t. 1-4, Wrocław 2005-2006. (wybrane utwory)
Zakres omawianej literatury zostanie dookreślony podczas pierwszych zajęć, po konsultacji z uczestniczącymi w nich studentami.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: