Metodologia badań literackich 3001-13B1MBL
Komparatystyka stanowi ważną propozycję metodologiczną dla współczesnego literaturoznawstwa, propozycją pozwalającą poszerzyć nasze rozumienie literatury i kultury, a także pozwalającą na budowanie specyficznej filozofii wielokulturowości.
Wykład prezentuje dzieje dyscypliny i główne paradygmaty komparatystyki (z uwzględnieniem komparatystyki polskiej), jej problemy badawcze i metody. Uwzględniona zostanie kwestia relacji komparatystyki do historii oraz teorii literatury, problem badań interdyscyplinarnych (literatura a inne sztuki, dyskursy, literatura a media, kulturowe rozumienie literatury). Szczególna uwaga zostanie zwrócona na najnowsze tendencje w komparatystyce (np. postkolonializm). Wykład będzie prowadzony z perspektywy pytań o komparatystyczną lekturę literatury małego narodu, osadzonego w realiach środkowoeuropejskich.
Wykład 6 godzin
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Wykład ma kształcić z jednej strony praktyczne umiejętności interpretacyjne, dać podstawy metody porównawczej lektury tekstu. Z drugiej – perspektywa porównawcza kształtuje zdolności rozumienia współczesnej kultury i fortunnego funkcjonowania w niej (w relacji wobec innych kultur, w kulturze o charakterze palimpsestu). Student analizuje i interpretuje teksty różnych literatury i różnych sztuk oraz dyskursów we wzajemnych relacjach.
Kryteria oceniania
Kontrola obecności
Zaliczenie na ocenę
Literatura
I. Lektury obowiązkowe
1. Antologia zagranicznej komparatystyki literackiej. Pod red. H. Janaszek-Ivaničkowej, Warszawa 1997.
2. Badania porównawcze. Dyskusja o metodzie. Pod red. Aliny Nowickiej - Jeżowej, Izabelin 1998.
3. E. Kasperski O teorii komparatystyki, w: Literatura. Teoria. Metodologia. Pod red. D. Ulickiej, Warszawa 1998.
4. A. Hejmej, Interdyscyplinarność i badania komparatystyczne. W zb. Literatura i wiedza. Pod red. W. Boleckiego i E. Dąbrowskiej. Warszawa 2006.
II. Lektury uzupełniające
1. B. Bakuła, Historia i komparatystyka. Szkice o literaturze i kulturze Europy Środkowo-Wschodniej XX wieku. Poznań 2000.
2. T. Bilczewski, „Czytać po wieży Babel”. Komparatystyka – hermeneutyka – przekład. W zb.: Hermeneutyka i literatura. Ku nowej koiné. Pod red. M. Januszkiewicza, K. Kuczyńskiej-Koschany. Poznań 2006.
3. M. Kuziak, Komparatystyka na rozdrożu? „Porównania” 2008.
4. E. Możejko, Między kulturą a wielokulturowością: dylematy współczesnej komparatystyki. W zb.: Sporne i bezsporne problemy współczesnej wiedzy o literaturze. Pod red. W. Boleckiego, R. Nycza. Warszawa 2002.
5. Polonistyka w przebudowie. Literaturoznawstwo – wiedza o języku – wiedza o kulturze – edukacja. Zjazd Polonistów Kraków, 22-25 września 2004. T. I - II. Redakcja zbiorowa. Kraków 2005 [referaty z sekcji komparatystycznej].
II. Lektury uzupełniające
1. B. Bakuła, Historia i komparatystyka. Szkice o literaturze i kulturze Europy Środkowo-Wschodniej XX wieku. Poznań 2000.
2. T. Bilczewski, „Czytać po wieży Babel”. Komparatystyka – hermeneutyka – przekład. W zb.: Hermeneutyka i literatura. Ku nowej koiné. Pod red. M. Januszkiewicza, K. Kuczyńskiej-Koschany. Poznań 2006.
3. M. Kuziak, Komparatystyka na rozdrożu? „Porównania” 2008.
4. E. Możejko, Między kulturą a wielokulturowością: dylematy współczesnej komparatystyki. W zb.: Sporne i bezsporne problemy współczesnej wiedzy o literaturze. Pod red. W. Boleckiego, R. Nycza. Warszawa 2002.
5. Polonistyka w przebudowie. Literaturoznawstwo – wiedza o języku – wiedza o kulturze – edukacja. Zjazd Polonistów Kraków, 22-25 września 2004. T. I - II. Redakcja zbiorowa. Kraków 2005 [referaty z sekcji komparatystycznej].
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: