Teoria literatury 3001-1313TL
I. Przegląd głównych kierunków w badaniach literackich XX wieku i głównych problemów, jakie stanowią ich miejsca wspólne, zmierza do uwrażliwienia słuchaczy na kontrowersyjność i historyczny charakter proponowanych rozstrzygnięć. Zwraca uwagę na nieoczywistość pojęć i terminów oraz ich filozoficzne i metodologiczne zaplecze. Skupia się na takich kluczowych kwestiach, jak pojmowanie tekstu (literackiego i nieliterackiego), jego referencji, powiązania z osobą autora i odbiorcy oraz relacji wobec kontekstu (językowego, artystycznego, kulturowego, ideologicznego). Eksponuje odmienność teoretycznych konceptualizacji tych kwestii od ich ujęć w innych dyscyplinach badań literackich.
II. Student winien osiągnąć umiejętność krytycznej lektury i interpretacji tekstu literaturoznawczego, osadzenia go w kontekście metodologicznym oraz powiązania z propozycjami naukowymi w innych dyscyplinach i z praktykami artystycznymi. Powinien także opanować pojęcia i terminy kluczowe dla poszczególnych teorii i umieć je poprawnie zastosować we własnych studiach nad literaturą oraz innymi odmianami tekstów kultury.
III.
1. Antypozytywistyczne propozycje filozoficznoliterackie w Europie zachodniej i środkowo-wschodniej.
2. Powstanie i rozwój hermeneutyki.
3. Fenomenologiczna teoria dzieła literackiego w kontekście koncepcji ekspresjonistycznych i lingwistycznych.
4. Od koncepcji konkretyzacji do pragmatycznej koncepcji lektury (rola odbiorcy w poznawaniu-konstruowaniu znaczenia w różnych nurtach literaturoznawstwa XX wieku).
5. Fikcja i fikcjonalność.
6. Mimesis, referencja zawieszona, modelowanie (relacja tekst - kontekst).
7. Metodologiczne problemy historii literatury.
8. Poetyka w świetle różnych nurtów współczesnego językoznawstwa.
9. Interpretować - rekonstruować - konstruować.
10. Socjologia literatury a socjologia form literackich.
11. Mit i mitologizm. Krytyka mitograficzna.
12. Psychologizm redivivus: o psychoanalizie i poetyce kognitywnej
13. Dekonstrukcja i jej znaczenie dla badań literackich.
14. Narracje i narratywistyka.
15. Kulturalizm i/czy postpozytywizm.
IV. Warunkiem zaliczenia ćwiczeń i przystąpienia do egzaminu jest aktywny udział w zajęciach, podczas których analizowane są rozprawy i artykuły wybrane z listy lektur obowiązkowych, uzupełniających bądź wskazanych przez prowadzącego. Formy wymaganej aktywności (np. przygotowanie referatu, analiza wskazanej rozprawy, interpretacja tekstu literackiego wykorzystująca metody danej szkoły, przekład rozprawy obcojęzycznej) ustala prowadzący informując o tym na początku semestru. Prowadzący ma prawo do przeprowadzenia ustnych lub pisemnych kolokwiów.
Egzamin ustny składa się z dwóch części. Część I (podstawowa i obowiązkowa) jest przeprowadzana na podstawie jednolitego i jawnego zestawu pytań, który znajduje się na stronie internetowej Instytutu Literatury Polskiej UW (http://www.ilp.uw.edu.pl) w zakładce "Aktualności". Pytania w zestawach dotyczą wiedzy wyniesionej z wykładu, podręczników i lektur obowiązkowych. Część II (rozszerzona i nieobowiązkowa) dotyczy wiedzy z wykładu oraz lektur fakultatywnych pochodzących z działu wybranego przez studenta. Najwyższą oceną, którą może uzyskać student, przystępując tylko do części I egzaminu, jest czwórka. Uzyskanie oceny dobrej z I części egzaminu uprawnia do przystąpienia do części II. Ocenę bardzo dobrą można uzyskać tylko przy złożeniu egzaminu na poziomie rozszerzonym.
Rodzaj przedmiotu
Literatura
A. Dział ogólny
I. Podręczniki obowiązkowe
- Zofia Mitosek, Teorie badań literackich, Warszawa 1998.
- Literatura - teoria - metodologia, pod red. D. Ulickiej, Warszawa 2006.
II. Antologie
Teoretycznoliterackie tematy i problemy, red. D. Ulickiej, Warszawa 2003.
III. Rozprawy obowiązkowe
- Michał Bachtin, Problem tekstu w lingwistyce, filologii i innych naukach humanistycznych [w tegoż:] Estetyka twórczości słownej, przeł. D. Ulicka, Warszawa 1982.
- Roland Barthes, Mit dzisiaj [w tegoż:] Mitologie, przeł. A. Dziadek, wstęp K. Kłosiński, Warszawa 2000 oraz: [w tegoż:] Eseje, wybór i oprac. J. Błońskiego, Warszawa 1970.
- Walter Benjamin, Paryż II Cesarstwa według Baudelaire'a, przeł. H. Orłowski [w tegoż:] Anioł historii. Eseje, szkice, fragmenty, wybór i oprac. H. Orłowski, Poznań 1996.
- Jacques Derrida, Struktura, znak i gra w dyskursie nauk humanistycznych, przeł. W. Kalaga [w:] Współczesna teoria badań literackich za granicą pod red. H. Markiewicza, t.4, cz. 2, Kraków 1992.
- Zygmunt Freud, Pisarz i fantazjowanie, przeł. M. Leśniewska [w:] Teoria badań literackich za granicą, pod red. S. Skwarczyńskiej, t. 2, cz. 1, Kraków 1974.
- Gerard Genette, Palimpsesty. Literatura drugiego stopnia, przeł. A. Milecki [w:] Współczesna teoria badań literackich za granicą. Antologia, pod red. H. Markiewicza, t. 4, cz. 2, Kraków 1992.
- Martin Heidegger, Hölderlin i istota poezji, przeł. K. Michalski [w:] Teoria badań literackich za granicą, t. 2, cz. 2, Kraków 1981.
- Roman Ingarden, O tzw. "prawdzie" w literaturze [w tegoż:] Studia z estetyki, t.1, Warszawa 1957.
- Roman Jakobson, Poetyka w świetle językoznawstwa, przeł. K. Pomorska [w:] Współczesna teoria badań literackich za granicą. Antologia, pod red. H. Markiewicza, t. 2, Kraków 1972.
- Jurij Łotman, Problem znaczenia w tekście artystycznym [w tegoż:] Struktura tekstu artystycznego, przeł. Anna Tanalska, Warszawa 1984.
- Richard Ohmann, Literatura jako akt, przeł. B. Kowalik i W. Krajka [w:] Współczesna teoria badań literackich za granicą. Antologia, t. 4, cz. 1, pod red. H. Markiewicza, Kraków 1992.
- Jurij Tynianow, Fakt literacki, przeł. M. Płachecki [w tegoż:] Fakt literacki, wybór E. Korpały-Kirszak, Warszawa 1978.
- Hayden White, Znaczenie narracyjności dla przedstawienia rzeczywistości, przeł. Marek Wilczyński [w tegoż:] Poetyka pisarstwa historycznego pod red. E. Domańskiej i M. Wilczyńskiego, Kraków 2000.
IV Lista lektur fakultatywnych znajduje się na stronie internetowej Instytutu Literatury Polskiej UW (http://www.ilp.uw.edu.pl) w zakładce "Aktualności".
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: