Literatura popularna 3001-11B2PO
Uczestnicy i uczestniczki ćwiczeń zapoznają się z zagadnieniami związanymi z literaturą popularną: jej źródłami, przemianami topiki i form gatunkowych, recepcją, istotnymi zjawiskami współczesnymi – m.in. modami czytelniczymi, rosnącym zapotrzebowaniem na adaptacje filmowe i serialowe, mechanizmami rynkowymi itd.
Na pierwszym spotkaniu zaprezentowane i przedyskutowane zostaną zagadnienia definicyjne (m.in. kultura popularna vs kultura masowa, ale też kontrowersyjny i problematyczny podział: kultura popularna vs kultura wysokoartystyczna), problematyka wartościowania tekstów kultury i związane z tym kategorie – takie jak stereotyp, klisza czy schemat – oraz stan badań nad literaturą i kulturą popularną. Studenci i studentki zapoznają się także z początkami kultury popularnej w wymiarze nie tylko artystycznym, lecz także, szerzej, społecznym.
Kolejne spotkania koncentrują się wokół narodzin, rozwoju i współczesnej sytuacji form gatunkowych literatury popularnej. Na przykładach wybranych dzieł literackich (a kontekstowo także pozaliterackich) ukazują estetykę i wizję świata prezentowane przez literaturę popularną oraz charakterystyczne dla niej konwencje. Uwzględnione zostaną teksty zarówno przeznaczone dla odbiorcy dorosłego, jak i te dla czytelnika dziecięcego, autorstwa twórców rodzimych i zagranicznych.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA
Absolwent zna i rozumie:
źródła literatury popularnej i mechanizmy jej ewolucji
różnorodne współczesne zjawiska i tendencje literackie oraz obszary problemowe związane z literaturą popularną
swoistość odmian gatunkowych literatury popularnej
wypracowane na gruncie polskiego i zachodnioeuropejskiego literaturoznawstwa podstawy metodologii badań literatury popularnej
w pogłębionym stopniu rolę refleksji literaturoznawczej w kształtowaniu kultury, ze szczególnym uwzględnieniem kultury współczesnej
w stopniu pogłębionym terminologię, teorie i metodologie z zakresu historii literatury, teorii literatury i komparatystyki, ze szczególnym uwzględnieniem terminologii, teorii i metodologii stosowanych w najnowszych literaturoznawczych pracach badawczych oraz głównych kierunków rozwoju tej dyscyplin
w stopniu pogłębionym dynamikę rozwoju procesu historycznoliterackiego oraz tematy i idee pisarskie, ze szczególnym uwzględnieniem literatury polskiej XX wieku i literatury najnowszej
w stopniu pogłębionym rolę refleksji z zakresu innych nauk humanistycznych i nauk społecznych w procesie analizy historycznoliterackiej
w stopniu pogłębionym wpływ dzieł literackich na dzieje kultury polskiej i kształtowanie się świadomości kulturowej, cywilizacyjnej i społecznej
w stopniu pogłębionym metody interpretacji i analizy dzieł literackich, ze szczególnym uwzględnieniem specyfiki tekstów literatury polskiej XX wieku i literatury najnowszej
UMIEJĘTNOŚCI
Absolwent potrafi:
scharakteryzować poszczególne odmiany powieści z obszaru literatury popularnej
rozpoznać, nazwać i poddać analizie wybrane tendencje i zjawiska literackie charakterystyczne dla literatury popularnej
odpowiednio dobierać instrumenty analizy literatury popularnej i za ich pomocą interpretować dzieła i zjawiska
samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze niezbędne do uczestniczenia w badaniach naukowych, kierując się wskazówkami opiekuna naukowego oraz wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować, integrować informacje ze źródeł pisanych i elektronicznych i wykorzystywać je we własnych projektach badawczych z zakresu literaturoznawstwa
w stopniu pogłębionym wykorzystywać we własnej pracy badawczej wnioski płynące z przeczytanych, zinterpretowanych i przeanalizowanych tekstów literackich oraz tekstów naukowych z zakresu literaturoznawstwa
w stopniu pogłębionym stosować w dyskursie naukowym i własnych pracach badawczych poznaną terminologię, ujęcia teoretyczne, paradygmaty badawcze i pojęcia właściwe dla literaturoznawstwa
w stopniu pogłębionym stosować zaawansowane techniki informacyjno-komunikacyjne oraz samodzielnie wysnuwać wnioski, dobierać strategie argumentacyjne, z wykorzystaniem poglądów i tez innych autorów, formułować odpowiedzi na krytykę, brać udział w debacie i prowadzić debatę oraz być gotowym do zmiany opinii w świetle dostępnych danych i argumentów, a także dyskutować na specjalistyczne tematy literaturoznawcze ze zróżnicowanym kręgiem odbiorców
w stopniu zaawansowanym przeprowadzić krytyczną analizę procesu historycznoliterackiego i właściwie usytuować w nim różne zjawiska społeczno-kulturowe i cywilizacyjne, ze szczególnym uwzględnieniem zjawisk współczesnych
formułować w sposób pogłębiony w mowie i na piśmie problemy badawcze właściwe dla literaturoznawstwa, stawiać tezy oraz artykułować własne poglądy w sprawach społecznych, literackich i światopoglądowych
pisać samodzielne prace badawcze z zakresu literaturoznawstwa pod kierunkiem opiekuna naukowego lub kierownika zespołu badawczego z właściwym doborem literatury przedmiotu ze szczególnym uwzględnieniem wyników najnowszych badań
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
Absolwent jest gotów do:
bycia świadomym użytkownikiem kultury popularnej
postrzegania i interpretowania utworów i zjawisk przynależnych kulturze popularnej w odpowiednim kontekście literackim i kulturowym
profesjonalnego organizowania własnego warsztatu badawczego i krytycznej oceny swoich dokonań
uznania znaczenia europejskiego i narodowego dziedzictwa kulturowego dla rozumienia wydarzeń społecznych i kulturalnych
uznania znaczenia refleksji humanistycznej dla kształtowania się więzi społecznych
wykorzystania kompetencji literaturoznawczych w działaniu na rzecz i organizowaniu życia kulturalnego regionu, kraju, Europy
Kryteria oceniania
1) Ocena ciągła – bieżące przygotowanie do zajęć i udział w dyskusji;
2) obowiązkowe przygotowanie krótkiego wystąpienia w formie referatu lub prezentacji;
3) kontrola obecności; dopuszczalne są dwie nieobecności w semestrze; powyżej tej liczby (z wyłączeniem przypadków bezzwłocznie udokumentowanych) nie ma możliwości zaliczenia zajęć.
Nieprzekroczenie dozwolonej liczby nieobecności i przygotowanie referatu/prezentacji gwarantują ocenę dostateczną.
Nieprzekroczenie dozwolonej liczby nieobecności, przygotowanie referatu/prezentacji oraz udział w dyskusji na co najmniej jednych zajęciach gwarantują ocenę dostateczną plus.
Nieprzekroczenie dozwolonej liczby nieobecności, przygotowanie referatu/prezentacji oraz udział w dyskusji podczas co najmniej trojga zajęć gwarantują ocenę dobrą.
Nieprzekroczenie dozwolonej liczby nieobecności, przygotowanie referatu/prezentacji oraz udział w dyskusji podczas połowy zajęć gwarantują ocenę dobrą z plusem.
Nieprzekroczenie dozwolonej liczby nieobecności, przygotowanie referatu/prezentacji oraz udział w dyskusji podczas (niemal) wszystkich zajęć gwarantują ocenę bardzo dobrą (a w wypadkach szczególnego zaangażowania – celującą).
Na koniec semestru osoby chcące poprawić wyjściową ocenę będą mogły przystąpić do nieobowiązkowego testu; 90% poprawnych odpowiedzi – podwyższenie oceny wyjściowej o stopień, 75% poprawnych odpowiedzi – o pół stopnia.
Literatura
W analogicznych polach w poszczególnych grupach.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: