Wykład monograficzny z historii dramatu i teatru. Wielka Reforma Teatru 3001-1142LP1
I. W końcu wieku XIX rozpoczyna się w Europie Wielka Reforma Teatru, zapoczątkowana działalnością teatru we Francji. Następnie początki autonomicznego teatru pojawiają się w krajach skandynawskich są związane z działalnością Ibsena i Strindberga. Kolejny ważny ośrodek to Niemcy i scena Freie Bühne Jednocześnie w Europie rodzi się wielki teatr symboliczny i poetycki(Maeterlinck, Hauptmann, Strindberg, Claudel). Zmiany w estetyce dramatu europejskiego nie pozostają bez wpływu na dramat polski, który włącza się w ten nurt przemian np. dramat i teatr Przybyszewskiego, Wyspiańskiego, Staffa, Micińskiego i Leśmiana.
II. Zdobycie podstawowej wiedzy z historii i ewolucji dramatów końca XIX i początków XX wieku
III. Spis kolejnych tematów
1.U progu Wielkiej Reformy Teatru: sprzeciw wobec "piece bien fait"- francuski naturalizm werystyczny - Emil Zola "Teresa Raquin". E. Zola "Naturalizm w teatrze".
2.Zapowiedź nowoczesnej tragedii; między prawdą a fałszem:Henrik Ibsen "Dom lalki", "Upiory", "Dzika kaczka", "Rosmersholm".
3. W "tańcu śmierci" - "walka płci" w August Strindberg "Ojciec" i "Panna Julia" a "Rosmersholm", "Hedda Gabler" Henryka Ibsena.
W niewoli zmysłów i namiętności: Gabriele D'Annnunzio "Córka Joria. Tragedia pasterska" czytana w kontekście dramatów Augusta Strindberga i Henrika Ibsena.
4. Naturalizm niemiecki: Gerhart Hauptmann "Przed wschodem słońca", "Tkacze" i "Woźnica Henschel".
5. W niewoli nudy życia - dramat rosyjski: Turgieniew "Miesiąc na wsi", Antoni Czechow "Trzy siostry", "Wujaszek Wania", Maksym Gorki "Na dnie" i "Letnicy".
6. Dramat młodości i dojrzewania: Frank Wedekind "Święto wiosny" , Halbe "Młodość", i Jan August Kisielewski "W sieci".
7. W obliczu Tajemnicy - "Wnętrze", "Ślepcy" Maurycy Maeterlinck, "Hanusia", " Zatopiony dzwon" Gerhart Hauptmann .
8. Oniryczny dramat Augusta Strindberg - "Gra snów".
9.Dramaty "przeklętych pytań"- Stanisław Przybyszewski "Złote
runo", "Śnieg". Stanisław Przybyszewski "O dramacie i scenie".
10. W "teatrze-świątyni" Stanisława Wyspiańskiego - estetyka dramatów Wyspiańskiego; wokół tragedii i tragizmu.Tragedie według Wyspiańskiego "Klątwa" i "Sędziowie".
11.Historia i historiozofia dramatów Wyspiańskiego wiara w odrodzenie: "Noc listopadowa", "Skałka" i "Akropolis".
Dramaty trudnych pytań egzystencjalnych": "Achilleis", "Powrót Odysa", "Zygmunt August".
12. W stronę dramatu poetyckiego: Leopold Staff "Skarb", Amelia Hertztówna "Yseult o Białych Dłoniach", Jerzy Żuławski "Gród słońca".
13. Wizjonerski, oniryczny, ekspresjonistyczny dramat Tadeusza Micińskiego: " W mroku złotego pałacu, czyli Bazilissa Teofanu.Tragedia z dziejów Bizancjum X wieku".
14. Dramat misteryjny Paul Claudel "Zwiastowanie". na tle odrodzenia tragedii we Francji. Moralitet Lwa Tołstoja "Potęga ciemnoty", Tragedia chrześcijańska według Karola Huberta Rostworowskiego: " Judasz z Kariotu".
15. Baśń- pantomima Bolesław Leśmian "Skrzypek opętany- baśń mimiczna w czterech przywidzeniach".
16. Dramaty "wiedeńskiej Apokalipsy" Hugo von Hoffmansthal.
17. Dwie drogi dramatu: Tadeusz Rittner "W małym domku" a Stanisława I. Witkiewicza "W małym dworku".
IV. Student zalicza zajęcia na podstawie obecności i krótkiej rozmowy dotyczącej omawianych na wykładzie tekstów
Rodzaj przedmiotu
Literatura
Arystoteles, "Poetyka", przeł. i oprac. H. Podbielski, Wrocław1983, (BN II 209).
Dramat polski XIX i XX wieku. Interpretacje i analizy, pod red. L. Ludorowskiego, Lublin 1987.
Eustachiewicz L., Dramaturgia Młodej Polski. Próba monografii dramatu, Warszawa 1986.
Kott J., Zjadanie bogów, Kraków 1986.
G. Matuszek, Naturalistyczne dramaty, Kraków 2000.
Mitzner P., Tragizm w teatrze polskim XX wieku, "Odra" 1981, nr 9.
Myśl teatralna Młodej Polski. Antologia, wybór I. Sławińska, S. Kruk, Warszawa 1966.
O dramacie. Od Hugo do Witkiewicza. Poetyki. Manifesty. Komentarze, Warszawa 1993.
Sławińska I., Tragedia w epoce Młodej Polski. Z zagadnień struktury dramatu, Toruń 1948.
Styan J.L., Współczesny dramat w teorii i scenicznej praktyce, przedm. J. Bloński, przel. i oprac. M. Sugiera, Wroclaw 1997.
i M.B. Stykowej, Kraków - Wroclaw 1983.
Ubersfeld A. Czytanie teatru I, przeł. J. Żurowska, Warszawa 2002.
Ziołowicz A., "Misteria polskie". Z problemów misteryjności w dramacie romantycznym i młodopolskim, Kraków 1997.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: