Seminarium magisterskie 3000-SEM-MGR
Seminarium przygotowuje studentów do napisania pracy dyplomowej. Wymaga zaangażowania i samodzielnej pracy badawczej. Pod opieką wybranego nauczyciela pełniąceg rolę promotora student poznaje metodologie prowadzenia badań literaturoznawczych lub językoznawczych, warsztat pracy autora pracy naukowej oraz nowyei opracowania z zakresu tematyki bliskiej zagadnieniom omawianym w projektowanej pracy dyplomowej.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA
Absolwent w pogłębionym stopniu zna i rozumie (względem wybranej dyscypliny - odpowiednio literaturoznawstwa lub językoznawstwa):
- rolę badań w kształtowaniu kultury, ze szczególnym uwzględnieniem kultury współczesnej;
- rolę badań w relacji do innych dyscyplin naukowych oraz jego najnowszą specyfikę przedmiotową i metodologiczną;
- terminologię, teorie i metodologie, ze szczególnym uwzględnieniem terminologii, teorii i metodologii stosowanych w najnowszych pracach badawczych oraz głównych kierunków rozwoju dyscypliny;
- diachroniczny charakter kształtowania się koncepcji badań w obrębie dyscypliny;
- rolę posiłkowania się refleksją z zakresu innych nauk humanistycznych i nauk społecznych w procesie badań prowadzonych w obrębie wybranej dyscypliny;
- wpływ na dzieje kultury polskiej i kształtowanie się świadomości kulturowej, cywilizacyjnej i społecznej;
- prawne i etyczne uwarunkowania przedsiębiorczości, działalności naukowej i zawodowej związanej z filologią polską oraz reguły zarządzania zasadami własności intelektualnej.
UMIEJĘTNOŚCI
Absolwent potrafi:
- samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze niezbędne do uczestniczenia w badaniach naukowych, kierując się wskazówkami opiekuna naukowego oraz wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować, integrować informacje ze źródeł pisanych i elektronicznych i wykorzystywać je we własnych projektach badawczych z zakresu wybranej dyscypliny;
- w pogłębionym stopniu wykorzystywać we własnej pracy badawczej wnioski płynące z przeczytanej, zinterpretowanej i przeanalizowanej literatury podmiotu i przedmiotu;
- w pogłębionym stopniu stosować w dyskursie naukowym i własnych pracach badawczych poznaną terminologię, ujęcia teoretyczne, paradygmaty badawcze i pojęcia właściwe dla wybranej dyscypliny;
- w pogłębionym stopniu stosować zaawansowane techniki informacyjno-komunikacyjne oraz samodzielnie wysnuwać wnioski, dobierać strategie argumentacyjne, z wykorzystaniem poglądów i tez innych autorów, formułować odpowiedzi na krytykę, brać udział w debacie i prowadzić debatę oraz być gotowym do zmiany opinii w świetle dostępnych danych i argumentów, a także dyskutować na specjalistyczne tematy z zakresu wybranej dyscypliny ze zróżnicowanym kręgiem odbiorców;
- formułować w sposób pogłębiony w mowie i na piśmie problemy badawcze właściwe dla wybranej dyscypliny, stawiać tezy oraz artykułować własne poglądy w sprawach społecznych i światopoglądowych;
- pisać samodzielne prace badawcze z zakresu wybranej dyscypliny pod kierunkiem opiekuna naukowego lub kierownika zespołu badawczego z właściwym doborem literatury przedmiotu ze szczególnym uwzględnieniem wyników najnowszych badań;
- samodzielnie podejmować i inicjować zespołowe i indywidualne działania naukowe;
- wszechstronnie wykorzystywać innowacyjne narzędzia wyszukiwawcze właściwe dla literaturoznawstwa;
- planować własną ścieżkę rozwoju intelektualnego i ukierunkowywać innych w tym zakresie.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
Absolwent jest gotów do:
- profesjonalnego organizowania własnego warsztatu badawczego i krytycznej oceny swoich dokonań;
- wzięcia etycznej odpowiedzialności za trafność przekazywanej wiedzy, podtrzymywania etosu zawodowego, kierowania się uczciwością i rzetelnością naukową w prowadzeniu sporów naukowych i ideowych oraz uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych, a także zasięgania opinii ekspertów w wypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu;
- uznania znaczenia europejskiego i narodowego dziedzictwa kulturowego dla rozumienia wydarzeń społecznych i kulturalnych;
- uznania znaczenia refleksji humanistycznej dla kształtowania się więzi społecznych;
- wykorzystania kompetencji w obrębie wybranej dyscypliny w działaniu na rzecz i organizowaniu życia kulturalnego regionu, kraju, Europy.
Kryteria oceniania
Zaliczenie przedmiotu uzależnione jest od złożenia zaakceptowanej przez promotora pracy dyplomowej.
Literatura
Lektury dobierane są indywidualnie przez opiekuna pracy dyplomowej, zgodnie z tematyką i profilem danej pracy dyplomowej oraz zainteresowaniami naukowymi studenta.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: