Seminarium licencjackie 3000-SEM-LIC
Seminarium przygotowuje studentów do napisania pracy dyplomowej. Wymaga zaangażowania i samodzielnej pracy badawczej. Pod opieką wybranego nauczyciela pełniąceg rolę promotora student poznaje metodologie prowadzenia badań literaturoznawczych lub językoznawczych, warsztat pracy autora pracy naukowej oraz nowyei opracowania z zakresu tematyki bliskiej zagadnieniom omawianym w projektowanej pracy dyplomowej.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA
Absolwent w zna i rozumie (względem wybranej dyscypliny - odpowiednio literaturoznawstwa lub językoznawstwa):
- rolę badań w kształtowaniu kultury;
- rolę badań w relacji do innych dyscyplin naukowych oraz jego najnowszą specyfikę przedmiotową i metodologiczną;
- historyczne i współczesne terminologie, teorie i metodologie z zakresu wybranej dyscypliny;
- podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności intelektualnej i prawa autorskiego;
- podstawy historii filozofii, wiedzy o kulturze oraz wpływ dziedzictwa antycznego, biblijnego i języka łacińskiego na kształtowanie się kultury nowożytnej;
- wpływ dzieł literackich na dzieje kultury polskiej i cywilizacji współczesnej.
UMIEJĘTNOŚCI
Absolwent potrafi:
- samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać umiejętności badawcze niezbędne do uczestniczenia w badaniach naukowych, kierując się wskazówkami opiekuna naukowego oraz wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować, integrować informacje ze źródeł pisanych i elektronicznych i wykorzystywać je we własnych projektach badawczych z zakresu wybranej dyscypliny;
- wykorzystując nabytą wiedzę, interpretować i analizować literaturę podmiotu i przedmiotu;
- posługiwać się podstawowymi teoriami, metodologiami, paradygmatami badawczymi i pojęciami właściwymi dla wybranej dyscypliny;
- stosować zaawansowane techniki informacyjno-komunikacyjne oraz samodzielnie wysnuwać wnioski, dobierać strategie argumentacyjne, z wykorzystaniem poglądów i tez innych autorów, formułować odpowiedzi na krytykę, brać udział w debacie i prowadzić debatę oraz być gotowym do zmiany opinii w świetle dostępnych danych i argumentów, a także dyskutować na tematy z zakresu wybranej dyscypliny z użyciem specjalistycznej terminologii;
- pisać prace z zakresu wybranej dyscypliny i samodzielnie dobrać do nich literaturę przedmiotu;
- wykorzystywać narzędzia wyszukiwawcze właściwe dla wybranej dyscypliny;
- planować i organizować prace indywidualne oraz współdziałać z innymi osobami w ramach prac zespołowych;
- samodzielnie planować i realizować własną ścieżkę rozwoju intelektualnego.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
Absolwent jest gotów do:
- organizowania własnego warsztatu badawczego i krytycznej oceny swoich dokonań;
- wzięcia etycznej odpowiedzialności za wykorzystanie umiejętności zawodowych i za trafność przekazywanej wiedzy oraz kierowania się uczciwością i rzetelnością naukową w prowadzeniu dyskusji i uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych, a także zasięgania opinii ekspertów w wypadku trudności z samodzielnym rozwiązaniem problemu;
- uznania znaczenia europejskiego i narodowego dziedzictwa kulturowego dla rozumienia wydarzeń społecznych i kulturalnych;
- uznania znaczenia refleksji humanistycznej dla kształtowania się więzi społecznych;
- wykorzystania kompetencji w obrębie wybranej dyscypliny w działaniu na rzecz i organizowaniu życia kulturalnego regionu, kraju, Europy.
Kryteria oceniania
Zaliczenie przedmiotu uzależnione jest od złożenia zaakceptowanej przez promotora pracy dyplomowej.
Literatura
Lektury dobierane są indywidualnie przez opiekuna pracy dyplomowej, zgodnie z tematyką i profilem danej pracy dyplomowej oraz zainteresowaniami naukowymi studenta.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: