Warsztaty pisania akademickiego 3000-PISB1-WPA
Nie ma żadnego tajnego sposobu, żadnych magicznych narzędzi ani life hacków, nie ma dróg na skróty. Jedynym sposobem, by pisać coraz lepiej, jest mozolne stawianie na papierze lub ekranie kolejnych słów, zdań i akapitów. Dlatego podstawą naszych spotkań będzie cotygodniowe przygotowywanie własnych (krótkich) tekstów i dzielenie się nimi z osobami współuczestniczącymi w zajęciach. Aktywny udział w warsztatach oznacza także gotowość do uważnej, życzliwej lektury cudzych tekstów i oferowania wartościowej informacji zwrotnej.
W toku kolejnych spotkań będziemy przyglądać się różnym formom wypowiedzi. Od krótkich postów w mediach społecznościowych przez utrzymane w różnej poetyce artykuły aż po książki (na potrzeby zajęć raczej nie będziemy pisać własnych książek – chyba, że ktoś będzie bardzo chciał – ale przyjrzymy się uważniej różnym możliwym sposobom organizacji treści). Przyjrzymy się też inspiracjom, jakich pisarstwu naukowemu dostarczyć mogą pozornie odległe gatunki literackie – zarówno ze świata fikcji, jak i non fiction.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu zajęć osoba studiująca:
UMIEJĘTNOŚCI:
potrafi sprawnie posługiwać się językiem pisanym w celu zrozumiałego przekazywania treści;
potrafi dopasować język do potrzeb różnych publiczności;
potrafi zdobywać informacje z różnych źródeł i krytycznie oceniać ich wiarygodność;
potrafi udzielać wartościowej informacji zwrotnej i przyjmować taką informację;
świadomie posługuje się inkluzywnym językiem
WIEDZA:
zna specyfikę stylu naukowego i potrafi się nim posługiwać,
zna przepisy dotyczące cytowania i obowiązujące na UW reguły antyplagiatowe,
KOMPETENCJE SPOŁECZNE:
reprezentuje postawę badawczej ciekawości i szacunku wobec różnorodnych zjawisk kultury;
z zainteresowaniem poznaje i testuje nowe style i gatunki wypowiedzi.
Kryteria oceniania
Bieżące przygotowywanie krótkich tekstów na kolejne zajęcia (50%)
Udzielanie wartościowej informacji zwrotnej osobom prezentującym i udział w dyskusji na zajęciach (50%)
Literatura
Howard S. Becker, Warsztat pisarski badacza
Stephen King, Jak pisać. Pamiętnik rzemieślnika (serio)
Donald Maass, Writing 21st Century Fiction
Alfred Fortunato, Susan Rabiner, Thinking like your editor
Srda Popović, Blueprint for revolution
Lista lektur ma charakter wstępny. Dokładna lista lektur zostanie dopasowana do tematów prac wybranych przez osoby uczestniczące w zajęciach.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: