Teorie seksualności 3000-PISB1-TS
Kurs poświęcony jest teraźniejszym i dawniejszym kulturoznawczym rozumieniem seksualności. Wstępnie planujemy następującą listę tematów:
(1) Foucault: seksualność a władza; (2) konstruktywizm społeczny (3) queer w myśleniu o historii (4) antynormatywność queer (5) negatywnośc i utopijność queer (6) seksualność i klasa (7) lesbijskie kontynuum a lasbijski seks (8) trans: wstęp (9) transkobiecość, transmęskość (10) niepełnosprawność (11) aseksualność (12) heteroseks i jego krytyczki (13) przemoc i konsent (14) lokalność.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu przedmiotu studentka
W zakresie wiedzy:
- zna w stopniu pogłębionym pojęcia i teorie współczesnych badań nad płcią i seksualnością
-rozumie kulturowe, naukowe i społeczne warunki powstania współczesnych teorii seksualności
- zna trajektorie rozwoju badań nad płcią i seksualnością, w tym teorii queer
- jest w stanie określić teoretyczne i polityczne konsekwencje różnych kulturoznawczych teorii seksualności
W zakresie kształcenia:
- umie czytać i interpretować teksty teoretyczne z zakresu teorii seksualności, w tym teorii queer
- potrafi dokonać samodzielnej analizy tekstu kultury pod względem konstruowania płci kulturowej i seksualności
- rozpoznaje zależności między seksualnością a innymi osiami nierówności społecznej
- rozumie konflikty pomiędzy różnymi nurtami ruchów emancypacyjnych
- zna i ocenia argumenty stosowane we współczesnych debatach dotyczących feminizmu i polityki LGBTQ+
W zakresie kompetencji społecznych:
- rozumie znaczenie dyskursów seksualnych dla współczesnej kultury
- umie zająć i uzasadnić swoje stanowisko w bieżących debatach na temat płci i seksualności
- potrafi brać udział w dyskusji o seksualności i płci z poszanowaniem stanowisk i opinii innych osób uczestniczących
Kryteria oceniania
Warunkiem zaliczenia ćwiczeń jest aktywne uczestniczenie w zajęciach oraz zaliczenie pisemnego sprawdzianu końcowego (?). Nieobecności należy usprawiedliwiać u osób prowadzących zajęcia. Student/ka ma prawo do dwóch usprawiedliwionych lub nieusprawiedliwionych nieobecności w semestrze. Osoba mająca od trzech do pięciu nieobecności w semestrze musi nadrobić je w sposób określony przez osobę prowadzącą. Nieobecności (nawet usprawiedliwione!) na więcej niż pięciu zajęciach (30%) w semestrze skutkują niedopuszczeniem do zaliczenia zajęć. Jedynie osoby z przyznaną Indywidualną Organizacją Studiów w oparciu o opinię BON mogą mieć zwiększony limit nieobecności, jednak nie więcej niż do 50% w semestrze.
Szacunkowy nakład pracy osoby uczestniczącej w zajęciach: udział w zajęciach 30h (1 ECTS), bieżące przygotowanie do zajęć 90h (3 ECTS), przygotowanie się do egzaminu 30h (1 ECTS). Łącznie 5 ECTS.
Sposób wykorzystania narzędzi sztucznej inteligencji w pracach pisemnych i prezentacjach zaliczeniowych określają zapisy § 3 i 4 uchwały nr 98 Uniwersyteckiej Rady ds. Kształcenia z dnia 8 grudnia 2023 roku. Zabrania się wykorzystywania systemów sztucznej inteligencji do generowania materiałów do projektu zaliczeniowego i do jego opracowania (również od strony językowej)
Praktyki zawodowe
Przedmiot nie obejmuje praktyk
Literatura
Omawiana literatura będzie obejmować między innymi następujące pozycje:
Foucault, Michel. Historia seksualności t. 1: Wola wiedzy, Gdańsk 2010.
Vance, Carole S. Konstruktywizm społeczny. Kłopoty z historią seksualności, tłum. A. Kościańska [w:] Gender: perspektywa antropologiczna. Kontynuacje, red. R. Hryciuk, A. Kościańska, Warszawa 2025.
Halperin, David. "Jak uprawiać historię męskiego homoseksualizmu,” tłum. Joanna Bednarek, [w:] Teorie wywrotowe: antologia przekładów, red. Agnieszka Gajewska, Poznań 2012.
Ostrowska, Joanna. Wstęp [w:] Oni. Homoseksualiści w czasie II wojny światowej. Warszawa, 2021.
Lemmey, Huw i Ben Miller. Bad Gays: A Homosexual History. 2022. (fragmenty)
Warner, Michael. Kłopotliwa normalność, tłum. M.A. Pelczar, [w:] Teorie wywrotowe: antologia przekładów, red. Agnieszka Gajewska, Poznań 2012, s. 713-730.
Lis, Renata. Moja ukochana i ja, Wydawnictwo Literackie 2023 (fragmenty)
Eribon, Didier. Powrót do Reims, tłum. M. Ochab, Karakter 2019 (fragmenty)
Rich, Adrienne. Przymusowa heteroseksualność [w:] Eseje zebrane. Kultura, polityka i sztuka poezji, tłum. Kaja Gucio, karakter.
Bornstein, Kate. Genderowy terror, genderowa furia, tłum. M.A. Pelczar, [w:] Teorie wywrotowe: antologia przekładów, red. Agnieszka Gajewska, Poznań 2012, s. 783-795.
Halberstam, Jack. “Trans*: What’s in a Name?”, [w:] Trans: A Quick and Quirky Account of Gender Variability, California University Press 2018.
Preciado, Paul B. Testoćpun, tłum. S. Królak. Warszawa 2020 (fragmenty)
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: