Społeczne praktyki równości 3000-PISB1-SPR
Celem spotkań będzie pogłębienie wiedzy na temat tego, czym może być równość w praktyce i w jaki sposób możliwe jest postawienie odpowiedzi na to pytanie. Przyjrzymy się doświadczeniom praktyczek równości, podejmujących konkretne „równościowe” działania w różnych społecznych kontekstach: w ramach ruchów społecznych, organizacji pozarządowych, struktur biurokratycznych czy przedsiębiorstw działających dla zysku. Jednocześnie, będziemy definiować równość z perspektyw interesekcjonalnych, które uwzględnią interesy osób queerowych, Czarnych i z niepełnosprawnościami. Zastanowimy się nad różnymi taktykami i formami działania: protestem, ograniczonym w czasie projektem, badaniem, językową inwencją czy systemową reformą prawną. Integralną częścią spotkań będą rozmowy z osobami, których praca bezpośrednio związana jest z projektowaniem i praktycznym wdrażaniem równości. Opis zajęć ma charakter ramowy, szczegółowa tematyka spotkań zostanie określona z uwzględnieniem zainteresowań osób uczestniczących w zajęciach oraz dostępności osób zaproszonych. Szczegółowa lista zagadnień obejmie, m.in.:
- Przywilej i nierówności – na czym polega praktyczne „działanie”?
- Pozaludzkie inspiracje dla oporu i emancypacji
- Przemocowy vs. równościowy język – antyczarny rasizm
- Praktyki równości i LGBTQ – status prawa i zmian systemowych
- Aborcja w Polsce: język protestu, nowe narracje
- Inicjatywy badawcze: solidarność i wiedza podporządkowana
- Puszcza i granica polsko-białoruska: oddolna samoorganizacja
- Reformy prawne i systemowe, współpraca z polityką i administracją publiczną
- Przeciwko przemocy seksualnej: mobilizacja #MeToo
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student_ka zna i rozumie socjologiczne pojęcie działania społecznego.
Student_ka posiada podstawową wiedzę na temat zależności między jednostką a strukturą społeczną, oraz czynnikami warunkującymi działanie.
Student_ka jest świadomy_a istnienia różnorodnych praktyk społecznych, których celem jest walka z nierównościami
Student_ka potrafi wykorzystać pozyskaną wiedzę, by samodzielnie analizować społeczne praktyki równości.
Student_ka potrafi uczestniczyć w dyskusji oraz dzielić się wiedzą z szacunkiem dla głosów innych osób.
Kryteria oceniania
Podstawowym warunkiem zaliczenia semestru jest uczestniczenie w zajęciach. Nieobecności należy usprawiedliwiać u prowadzącej/prowadzącego zajęcia. Student/studentka ma prawo do dwóch nieusprawiedliwionych nieobecności w semestrze. Osoba mająca od trzech do pięciu nieobecności w semestrze musi nadrobić je w sposób określony przez osobę prowadzącą zajęcia (poprzez indywidualnie spotkanie podczas dyżuru w celu omówienia materiału z zajęć).
Warunkiem zaliczenia zajęć jest obecność, regularne przygotowanie do zajęć oraz aktywny udział w dyskusji. Warunkiem zaliczenia jest przygotowanie krótkiej prezentacji na forum (możliwość pracy zespołowej) lub przedstawienie pracy pisemnej. Konkretna forma zaliczenia zostanie omówiona z uczestnikami i uczestniczkami na pierwszych zajęciach.
Praktyki zawodowe
Brak praktyk.
Literatura
Wybrana literatura:
1. Eddo-Lodge, R. 2018. Dlaczego nie rozmawiam już z białymi o kolorze skóry. Tłum. Anna Sak. Wydawnictwo Karakter.
2. Farrow, R. 2020. Złap i ukręć łeb. Szpiedzy, kłamstwa i zmowa milczenia wokół gwałcicieli. Tłum. Anna Dzierzgowska i Sławomir Królak, Wydawnictwo Czarne.
3. Glensk U. 2024. Pinezka. Historie z granicy polsko-białoruskiej, Wydawnictwo Czarne.
4. Gumbs, A. P. 2024. Niezatapialne. Czarny feminizm i ssaki morskie. Tłum. Dominka Wasilewska i Weronika Zalewska. Wydawnictwo Współbycie.
5. Gustavsson, M. 2020. Klub. Seksskandal w komitecie noblowskim. Tłum. Justyna Czechowska. Wielka Litera.
6. Hajdarowicz, I. 2024. Badanie jako praktyka solidarności? O feministycznym procesie badawczym z Syryjkami z doświadczeniem uchodźstwa w Libanie. Przegląd Socjologii Jakościowej, 20(4), 166-189.
7. Ohia-Nowak, M. 2024. Antyczarny rasizm. Język – dyskurs – komunikacja. Wydawnictwo UMCS.
8. Pamuła, N . 2020. „Czy adoptowałeś już niepełnosprawne dziecko?: przyczynek do analizy niepełnosprawności w dyskursie pro-choice w Polsce. Teksty Drugie, 2: 86-103.
9. Pawluśkiewicz, J., Rok, J. 2019. Demokracja dla puszczy, w: J. Sowa (red.) Solidarność 2.0., czyli demokracja jako forma życia. Biennale Warszawa.
10. Rawłuszko, M. 2020. Feministki we współpracy z państwem. Studium przypadku. Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.
11. Sałkowska, M., Kocejko, M., Szarota, M., Greniuk, A. 2021. Lista (nie)obecności. Niepełnosprawność w podręcznikach szkolnych. Collegium Civitas.
12. Shiori, I. 2024. Czarna skrzynka. Sprawa, która stała się symbolem japońskiego #MeToo. Tłum. Karolina Bednarz i Dominika Błażyca. Wydawnictwo Tajfuny.
13. Spade. D. 2011. Normal Life: Administrative violence, critical trans politics and the limits of law. Duke University Press.
14. Spade D. 2020. Solidarity not charity. Mutual aid for Mobilization and Survival. Social Text, 142, 38(1): 131-151.
Podcasty:
- Czarnota, K. Stan wyjątkowy. Podcast „Czasu Kultury”. Wybrane odcinki, rozmowy z Piotrem Laskowskim, Martą Górczyńską, Witoldem Klausem, Moniką Matus, Danutą Kuroń, Ewą Górską, Iwo Łosiem, Hanną Machińską, Natalią Judzińską, Sarianem Jaroszem, Adą Tymińską, Maciejem Żywno, Pauliną Bownik, Marianną, Mateuszem Krępą, Aleksandrą Łobodą, Alicją Palęcką, Urszulą Glensk, Maciejem Grześkowiakem.
Filmy:
- Pod wiatr, ang. Tack, reż. Vania Turner, 2024.
- Dziennik Black Box, ang. Black Box Diaries, reż. Shiori Itō, 2024.
- Jednym głosem, ang. She said, reż. Maria Schrader, 2022.
Seriale:
- Nie jesteś sama: Walka z Watahą, hisz. No estás sola: La Lucha contra La Manada, reż. Almudena Carracedo, Robert Bahnar, 2024.
-The Prize of Silence, reż. Joel Karsberg, 2021.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: