Queer Literature and Visual Culture 3000-PIS-K-QL
W trakcie kursu przyjrzymy się najistotniejszym wątkom związanym z przedstawieniami nienormatywnych tożsamości płciowych i seksualnych w amerykańskiej literaturze i kulturze wizualnej. Poddamy analizie przykłady tekstów kultury wizualnej (kino, telewizja, streaming), w których są obecne zarówno negatywne (stereotypowe, homofobiczne), jak i pozytywne figury i przedstawienia nienormatywnych osób i queerowych społeczności. Będziemy również czytać wybrane pozycje z kanonu amerykańskiej literatury gejowskiej i lesbijskiej, a także nowsze dzieła z ostatniej dekady, skupiając się na analizie tego, jak zmieniają się w czasie sposoby literackiego ujmowania odmieńczości seksualnej i płciowej. Skupimy się na prześledzeniu tego, jak społeczno-kulturowe i polityczne przemiany zachodzące w ostatnich dekadach w amerykańskim społeczeństwie wpływają na popularne wyobrażenia o odmieńczych tożsamościach, ucieleśnieniach, praktykach i pożądaniach. Będziemy korzystać z krytycznych narzędzi teorii queer do interpretowania różnej maści tekstów kultury zarówno w perspektywie historycznej, jak i współczesnej, akcentującej potrzebę krytycznego spojrzenia na zjawisko „mainstreamowania” kultury queerowej.
Podczas kursu będziemy poddawać krytyczne analizie szereg tekstów literackich oraz wizualnych, w tym różne gatunki i formy filmowe (m.in. melodramat, komedia, film dokumentalny). Wśród analizowanych tytułów znajdą się m.in.: fragment powieści Virginii Woolf, Christophera Isherwooda, Jamesa Baldwina, Maggie Nelson; filmy i seriale: The Children’s Hour (1961), The Boys in the Band (1970), Paris is Burning (1990), Angels in America (2003), Moonlight (2018). Ostateczna lista tekstów zostanie uzgodniona z grupą.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA
Po ukończeniu kursu, studentki i studenci:
• mają pogłębioną wiedzę o historii przedstawień nienormatywnych seksualności w amerykańskiej literaturze, kinie i telewizji
• są świadome/i politycznego wymiaru literatury i kultury wizualnej oraz konsekwencji zmian społeczno-kulturowych odzwierciedlających się w tekstach kultury wizualnej
• mają wiedzę o najważniejszych koncepcjach związanych z teorią queer
UMIEJĘTNOŚCI
Po ukończeniu kursu, studentki i studenci:
• potrafią w sposób pogłębiony posługiwać się metodologią badań kulturoznawczych, z poszanowaniem norm etyki naukowej i prawa autorskiego
• potrafią analizować teksty kultury literackiej oraz wizualnej pod kątem reprezentacji mniejszości i politycznych znaczeń przypisywanych kulturze popularnej
• potrafią wykrywać i rozpoznawać zależności pomiędzy produkcją tekstów popkultury a ich recepcją przez różne grupy odbiorców
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
Po ukończeniu kursu, studentki i studenci:
• potrafią pracować w grupach, brać udział w dyskusjach i debatach akademickich, przedstawiać prace pisemne w języku angielskim
• są gotowe do dalszego samodzielnego pogłębiania wiedzy na tematy związane z odmieńczością płciową i seksualną w literaturze, kinie i telewizji
• potrafią brać udział w dyskusji o przedstawieniach płci i seksualności z poszanowaniem stanowisk i opinii innych osób uczestniczących
Kształcenie językowe na poziomie B2+.
Kryteria oceniania
Podstawowym warunkiem zaliczenia ćwiczeń jest uczestniczenie w zajęciach. Nieobecności należy usprawiedliwiać u osoby prowadzącej. Osoba studiująca ma prawo do dwóch usprawiedliwionych lub nieusprawiedliwionych nieobecności w semestrze. Osoba mająca od trzech do pięciu nieobecności w semestrze musi nadrobić je w sposób określony przez osobę prowadzącą. Nieobecności (nawet usprawiedliwione!) na więcej niż pięciu zajęciach (30%) w semestrze skutkują niedopuszczeniem do zaliczenia zajęć. Jedynie osoby z przyznaną Indywidualną Organizacją Studiów w oparciu o opinię BON mogą mieć zwiększony limit nieobecności, jednak nie więcej niż do 50% w semestrze.
Szacunkowy nakład pracy osoby uczestniczącej w zajęciach: udział w zajęciach 30h (1 ECTS), przygotowanie do zajęć 30h (1 ECTS), przygotowanie do zaliczenia 30h (1 ECTS). Łącznie 90h (3 ECTS).
Sposób wykorzystania narzędzi sztucznej inteligencji w pracach pisemnych i prezentacjach zaliczeniowych określają zapisy § 3 i 4 uchwały nr 98 Uniwersyteckiej Rady ds. Kształcenia z dnia 8 grudnia 2023 roku. Zabrania się wykorzystywania systemów sztucznej inteligencji do generowania materiałów do projektu zaliczeniowego i do jego opracowania (również od strony językowej).”
Literatura
Literatura krytyczna (wybrana – ostateczna lista zostanie podana na zajęciach):
• Benshoff, Harry M. and Sean Griffin. Queer Images. A History of Gay and Lesbian Film in America. Lanham: The Rowman & Littlefield Publishing Group, 2006.
• Cvetkovich, Ann. An Archive of Feelings: Trauma, Sexuality, and Lesbian Public Cultures. Durham, NC: Duke University Press Books, 2003.
• D’Emilio, John. “Capitalism and Gay Identity.” In The Lesbian and Gay Studies Reader, eds. Henry Abelove, Michele Barale and David Halperin. 467-476. New York: Routledge, 1993.
• Edelman, Lee. Homographesis: Essays in Gay Literary and Cultural Theory. Routledge, 2016.
• Doty, Alexander. Flaming Classics: Queering the Film Canon. New York: Routledge, 2000.
• Gray, Mary L. Out in the Country: Youth, Media, and Queer Visibility in Rural America. New York: NYU Press, 2009.
• Halberstam, J. Jack. In a Queer Time and Place: Transgender Bodies, Subcultural Lives. New York: NYU Press, 2005.
• Halperin, David M. How to Be Gay. Cambridge, Mass: Belknap Press, 2012.
• Mitchell, Kaye. Writing Shame: Gender, Contemporary Literature and Negative Affect. Edinburgh, 2021.
• Smith, Patricia Juliana (ed.). The Queer Sixties, New York: Routledge, 1999.
• Sullivan, Nikki. A Critical Introduction to Queer Theory. New York: New York University Press, 2003.
• Walters, Suzanna Danuta. All the Rage: The Story of Gay Visibility in America. Chicago: University of Chicago Press, 2001.
Wszystkie teksty będą udostępniane poprzez Google Classroom.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: