Płeć i technologia 3000-PIS-K-PT
Podczas zajęć zastanowimy się, jak internet i nowe technologie redefiniują tradycyjne instytucje i praktyki życia społecznego związanego z płcią, seksualnością, związkami romantycznymi. Będziemy dyskutować o mediach społecznościowych, które stały się przestrzenią renegocjowania i redefiniowania współczesnych kategorii płci. Jednocześnie rzeczywistość postcyfrowa podlega dynamicznym zmianom, celem zajęć będzie więc rejestracja i dokumentacja nowych sieciowych fenomenów związanych z m.in. zmianami ról płciowych, dyskursów i performansów płci, praktyk użytkowników związanych z seksualnością, ze szczególnym uwzględnieniem ich analizy z perspektywy kulturoznawczej i za pomocą narzędzi cyfrowej etnografii czy socjologii internetu. Opis zajęć ma charakter ramowy i obejmie m.in. opisane poniżej zagadnienia, może jednak zostać dostosowany do zainteresowań badawczych uczestników i uczestniczek zajęć.
- Media, ekstensje, protezy. Seksualność zapośredniczania i wspomagana technologicznie
- Tradwives z Tik Toka: resentyment, backlash, kontrkultura?
- Wiedźmy, trenerki cyklu i “dyskurs owulacyjny”. Nowy bioesencjalizm w sieci
- Manosfera, kobiece safe space, queerowe mikrospołeczności. Kto, gdzie i dlaczego szuka cyfrowej ostoi
- Wykład z popfeminizmu na różowej karuzeli na Instagramie: czy media społecznościowe polaryzują dyskurs i trywializują zdobycze feminizmu?
- Incele i “crazy cat ladies”. Kto i dlaczego nie uprawia dziś seksu
- Czy ChatGPT jest kobietą? Wyobraźnia technologiczna a płeć
- Dyskursy (o) pornografii
- Seksualny alfabetyzm: społeczne spory i moralne paniki wokół edukacji seksualnej
- Płodność: od antynatalizmu do nowej eugeniki z Doliny Krzemowej
- Czy algorytmy zabiły romantyczność? Łączenie się w pary w erze aplikacji randkowych
- Sex sells. Femvertising, jogurty dla prawdziwych mężczyzn, komercjalizacja queeru
- Gracze, gender i geeki: reprezentacje i performanse płci w kulturze gamingowej
- Cyberprzemoc ze względu na płeć: slut-shaming, deepfake’i, doxxing i revenge porn
- Algorytmy nierówności: zautomatyzowana dyskryminacja i jej materialne konsekwencje
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student/ka zna i rozumie swoistość nauk o kulturze i ich użyteczność w analizie zjawisk związanych z wpływem internetu na społeczny wymiar płci i seksualności.
Student/ka potrafi wykorzystać pozyskaną wiedzę antropologiczną, by samodzielnie identyfikować i analizować nowe praktyki kulturowe związane z płcią i seksualnością w rzeczywistości postcyfrowej, a także inicjować i angażować się w dyskusję o nich uwzględniającą różnych odbiorców i ich stanowiska światopoglądowe i systemy aksjologiczne.
Student/ka jest gotów/gotowa do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści.
Kryteria oceniania
Podstawowym warunkiem zaliczenia semestru jest uczestniczenie w zajęciach. Nieobecności należy usprawiedliwiać u prowadzącej/prowadzącego zajęcia. Student/studentka ma prawo do dwóch usprawiedliwionych lub nieusprawiedliwionych nieobecności w semestrze. Osoba mająca od trzech do pięciu nieobecności w semestrze musi nadrobić je w sposób określony przez osobę prowadzącą zajęcia (poprzez indywidualnie spotkanie podczas dyżuru w celu omówienia materiału z zajęć). Nieobecności (nawet usprawiedliwione!) na więcej niż pięciu zajęciach skutkują niedopuszczeniem do zaliczenia zajęć - jedynie osoby z przyznaną Indywidualną Organizacją Studiów w oparciu o opinię BON mogą mieć zwiększony limit nieobecności, jednak nie więcej niż do 50%.
Szacunkowy nakład pracy osoby uczestniczącej w zajęciach: udział w zajęciach 30h (1 ECTS), lektury 30h (1 ECTS), przygotowanie do zaliczenia 30h (1 ECTS). Łącznie 90h (3 ECTS).
Warunkiem zaliczenia zajęć jest obecność i aktywny udział w dyskusji. Zajęcia zakończone zostaną zaliczeniem w formie krótkiej prezentacji na forum lub w formie pracy pisemnej. Konkretna forma zaliczenia zostanie omówiona z uczestnikami i uczestniczkami na pierwszych zajęciach.
Sposób wykorzystania narzędzi sztucznej inteligencji w pracach dyplomowych, pisemnych pracach zaliczeniowych i prezentacjach określają zapisy § 3 i 4 uchwały nr 98 Uniwersyteckiej Rady ds. Kształcenia z dnia 8 grudnia 2023 r. w sprawie wytycznych dotyczących korzystania z narzędzi sztucznej inteligencji w procesie kształcenia.
Literatura
Wybrana literatura:
Banet-Weiser S. (2018). Empowered: Popular Feminism and Popular Misogyny.
Connell R. (2013). Socjologia płci. Płeć w ujęciu globalnym.
Criado Perez C. (2020). Niewidzialne kobiety. Jak dane tworzą świat skrojony pod mężczyzn.
Evans A., Riley S. (2014). Technologies of Sexiness: Sex, Identity, and Consumer Culture
Illouz E. (2010). Uczucia w dobie kapitalizmu.
Haraway D. (1991), Manifest cyborgów.
Herzyk A., Wieczorkiewicz P. (2023). Przegryw. Mężczyźni w pułapce gniewu i samotności.
Jemielniak D. (2019). Socjologia internetu.
Jurgenson N. (2021). Fotka. O zdjęciach i mediach społecznościowych.
Kamińska M. (2011). Niecne memy. Dwanaście wykładów o kulturze internetu.
Kamińska M. (2017). Memosfera. Wprowadzenie do cyberkulturoznawstwa.
Lupton D. (2016). The Quantified Self: A Sociology of Self-Tracking
Milner Ryan M., Phillips W. (2017). The Ambivalent Internet: Mischief, Oddity, and Antagonism Online.
Nagle A. (2017). Kill All Normies. Online Culture Wars from 4Chan and Tumblr to Trump and the Alt-Right.
Wajcman J. (2004). Technofeminism.
Lista tekstów może zostać dostosowana do zainteresowań uczestników i uczestniczek zajęć. Teksty będą udostępniane poprzez Classroom.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: