Koordynacja scen intymnych: praktyki teatralne 3000-PIS-K-IP-KSI
Zajęcia dotyczą koordynacji scen intymnych jako praktyki transformującej relacje i procesy w teatrze. Punktem wyjścia jest rozumienie koordynacji nie tylko jako zestawu technik, ale jako propozycji etycznej, która redefiniuje sposoby pracy, komunikacji i odpowiedzialności w procesie twórczym. Kurs pokazuje, jak narzędzia opracowane na potrzeby scen intymnych mogą być stosowane szerzej — jako strategie zmiany instytucjonalnej (np. w szkołach artystycznych), pedagogicznej (np. w pracy z grupami młodzieżowymi), a także społecznej (w kontekście wspólnot, edukacji równościowej czy działań antyprzemocowych).
Zajęcia łączą analizę tekstów teoretycznych z dyskusjami oraz refleksją nad zastosowaniem omawianych narzędzi w innych kontekstach instytucjonalnych. Szczególny nacisk położony zostanie na kwestie zgody, granic, reprezentacji, różnorodności i relacyjności. W centrum uwagi znajdą się przede wszystkim polskie praktyki koordynacji scen intymnych oraz ich lokalne konteksty instytucjonalne i społeczne. Uczestniczki i uczestnicy będą miały/możliwość nie tylko zrozumienia podstawowych założeń koordynacji scen intymnych, ale także krytycznej analizy ich potencjału zmieniania relacji w instytucjach kultury oraz w codziennych interakcjach społecznych.
Wprowadzenie: czym jest koordynacja scen intymnych?
(definicje, geneza i rozwój dyscypliny; kontekst #MeToo; między teatrem a filmem)
Świadoma zgoda jako wartość systemowa
(pojęcie świadomej zgody; praca z granicami; etyka procedur i relacji;
Pięć filarów koordynacji: praktyka profesjonalna
(struktura pracy koordynatorskiej; od analizy sceny po zamknięcie procesu;
rola komunikacji i choreografii)
Koordynacja jako narzędzie zmiany instytucjonalnej
(relacje władzy i zmiana kultury pracy; przeobrażenia szkół artystycznych;
redefinicja ról i obowiązków)
Różnorodność i reprezentacja: kto może koordynować?
(tożsamości i ciała w praktykach koordynacyjnych; reprezentacja a bezpieczeństwo; inkluzywność jako element etycznej praktyki)
Język: zdeseksualizowany czy afirmatywny?
(sposoby mówienia o ciele i seksualności; język jako narzędzie ochrony lub wykluczenia; napięcie między neutralnością a ekspresją)
Praktyki dobrostanowe
(granice pedagogiczne i opieka emocjonalna; strategie dbania o siebie w procesie twórczym)
Kontraktowanie, dokumenty i etyka organizacyjna
(rider scen intymnych, kontrakt artystyczny, umowy; dokumenty jako forma kolektywnej odpowiedzialności; relacje instytucjonalne a prawa osób uczestniczących)
Koordynacja poza teatrem: narzędzia w życiu społecznym
(adaptacja technik do pracy edukacyjnej i warsztatowej; potencjał transformacyjny świadomej zgody; relacje opiekuńcze i sprawczość)
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student/ka zna i rozumie swoistość współczesnych praktyk koordynacji scen intymnych oraz ich użyteczność w analizie procesów instytucjonalnych, artystycznych i społecznych związanych z relacjami władzy, płci i seksualności.
Student/ka potrafi wykorzystać pozyskaną wiedzę kulturoznawczą i antropologiczną do samodzielnego identyfikowania i analizowania nowych praktyk kulturowych związanych z cielesnością, granicami i komunikacją w kontekście pracy artystycznej i społecznej, uwzględniając różne perspektywy i systemy wartości.
Student/ka jest gotów/gotowa do krytycznej oceny posiadanej wiedzę oraz refleksji nad społecznymi i etycznymi konsekwencjami praktyk instytucjonalnych w polu kultury i sztuki.
Kryteria oceniania
Podstawą zaliczenia będzie uczestnictwo w zajęciach.
Dopuszczalne są 2 nieobecności w semestrze. Nieobecności przekraczające 1/3 liczby zajęć są
podstawą do ich niezaliczenia. Dodatkowo wymagana będzie krótka prezentacja w czasie zajęć.
Szacunkowy nakład pracy osoby uczestniczącej w zajęciach: udział w zajęciach 30h (1 ECTS), bieżące przygotowanie do zajęć 30h (1 ECTS), przygotowanie prezentacji 30h (1 ECTS). Łącznie 3 ECTS.
Sposób wykorzystania narzędzi sztucznej inteligencji w pracach pisemnych i prezentacjach zaliczeniowych określają zapisy § 3 i 4 uchwały nr 98 Uniwersyteckiej Rady ds. Kształcenia z dnia 8 grudnia 2023 roku. Zabrania się wykorzystywania systemów sztucznej inteligencji do generowania materiałów do prezentacji (również od strony językowej)
Literatura
Adamiecka Agata, Jabłońska Małgorzata, Waligóra Katarzyna, Zawadzka Izabela (red.), Koordynacja scen intymnych w teatrze i filmie. Skrzynka z narzędziami, Akademia Teatralna, Warszawa 2025.
Adamiecka-Sitek Agata, Jabłońska Małgorzata, Waligóra Katarzyna, Zawadzka Izabela (red.), Nowe wrażliwości w sztukach performatywnych, teatrze i filmie. Skrzynka z teoriami, Akademia Teatralna, Warszawa 2025.
Adamiecka Agata, Jabłońska Małgorzata, Waligóra Katarzyna, Zawadzka Izabela (red.), Seks na scenie. Najlepsze praktyki, narzędzia i techniki koordynacji scen intymnych w teatrze, Akademia Teatralna, Warszawa 2024.
Ahmed Sara, Complaint, Duke University Press, 2021.
Jagodzińska Katarzyna, Dbanie o dobrostan. Pojęcie care w muzeach i instytucjach kultury, „Autoportret” 2022, nr 3.
Kaczanowska Katarzyna, Kto się boi koordynatorek scen intymnych?, „Didaskalia. Gazeta Teatralna” 2023, nr 171.
Keil Marta, Teatr czuły i sprawczy. W stronę protokołu etycznego, „Dialog” 2022, nr 3.
Kwaśniewska Monika, #MeToo w teatrze jako partycypacyjne badanie artystyczne, „Didaskalia. Gazeta Teatralna” 2022, nr 158.
Kwaśniewska Monika, Kolektyw. Perspektywa aktorów, „Dialog” 2018, nr 11, https://www.dialog-pismo.pl/w-numerach/kolektyw-perspektywa-aktorow (dostęp: 3.11.2024).
Kwaśniewska Monika, Szczególne potrzeby współpracy. Proces powstawania „Pokoju nieobecnych” w ramach Cricoteki otwartej, „Didaskalia. Gazeta Teatralna” 2022, nr 169–170, DOI: 10.34762/ba3h-mx41.
Kwaśniewska Monika, Świadectwa czy/i spektakle, „Dialog”, https://www.dialog-pismo.pl/w-numerach/swiadectwa-czyi-spektakle (dostęp: 3.11.2024).
Luger Annie, Richards Kimberly, We Cannot Afford to Wait: Performing in the Impasse, „Performance Matters” 2019, t. 5, nr 1.
Malecka Adrianna, Intymność w zawodzie aktora. Metody bezpiecznej pracy w świetle upowszechniania się koordynacji intymności, Wydawnictwo Akademii Teatralnej, Warszawa 2023.
Wcisło Dorota, Czy to naprawdę coś zmieni? O powolnej pracy, oporze i marzeniu o innej instytucji, „Didaskalia. Gazeta Teatralna” 2023, nr 170.
Wawrzyniak Martyna, Opis doświadczenia pracy przy „#Gwałcie na Lukrecji”, „Didaskalia. Gazeta Teatralna” 2019, nr 151–152.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: