Skuteczna komunikacja: język w działaniu – podstawy retoryki 3000-LPTA1SK-R
W trakcie zajęć o charakterze praktycznym uczestnicy poznają klasyczne etapy przygotowania wypowiedzi retorycznej i przećwiczą w praktyce realizację przykładowych aktów komunikacji ustnej i pisemnej. Ocenie wzajemnej i autoocenie poddane będzie przygotowywanie tekstów własnych na
każdym etapie: od ich projektowania, układania wywodu argumentacyjnego, poprzez redagowanie aż po prezentację. Uczestnicy przeanalizują też różnorodne opublikowane akty komunikacji społecznej, będą oceniać m.in. ich potencjał perswazyjny, poziom kultury komunikacyjnej oraz etyki słowa.
Na warsztatach poruszone zostaną m.in. następujące tematy:
1. Funkcje komunikacji społecznej
2. Komunikacja asertywna, inkluzywna, empatyczna
3. Grzeczność językowa
4. Skuteczność perswazyjna: strategie budowania relacji nadawca-odbiorca
5. Argumentacja i krytyczne myślenie
6. Retoryka cyfrowa
7. Podstawy retoryki wizualnej
8. Rola komunikacji niewerbalnej
Celem zróżnicowanych ćwiczeń warsztatowych będzie pogłębianie kompetencji w zakresie komunikacji werbalnej i niewerbalnej, kształtowanie poczucia sprawczości komunikacyjnej oraz adekwatne do sytuacji stosowanie środków autoprezentacyjnych.
Interdyscyplinarne umiejętności z obszaru retoryki wypowiedzi pisemnej i ustnej, doskonalone podczas warsztatów pozwolą w sposób aplikacyjny wykorzystać i uzupełnić wiedzę zdobytą w ramach innych przedmiotów modułu.
Szczegółowy przebieg poszczególnych spotkań oraz dobór materiałów będą dopasowywane do potrzeb i preferencji grupy warsztatowej. Studenci będą mieli możliwość wyboru formy projektu zaliczeniowego, tak aby zdobyte umiejętności oraz wiedzę mogli wykorzystać do przygotowania treści istotnie im przydatnych w określonych rolach społecznych na gruncie akademickim lub zawodowym.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: