Archiwum zakładowe 2900-SPA-AZ
Przedmiotem zajęć będzie zapoznanie z podstawowymi zagadnieniami z zakresu przepisów kancelaryjnych, organizacji archiwów zakładowych (również o zasobie historycznym), relacji archiwum zakładowe – jednostki organizacyjne zasad i praktyki gromadzenia, ewidencjonowania, przechowywania, zabezpieczenia, opracowywania i udostępniania dokumentacji przez archiwa zakładowe.
Celem zajęć jest:
1. rozszerzenie wiadomości z zakresu zarządzania dokumentacją w instytucjach,
2. pogłębienie wiadomości o zasadach i praktyce klasyfikacji oraz kwalifikacji dokumentacji,
3. zapoznanie się z organizacją oraz strukturą archiwum zakładowego,
4. poznanie problemów gromadzenia, ewidencji oraz przechowywania dokumentacji,
5. poznanie problemów związanych z relacjami archiwum zakładowe – jednostki organizacyjne,
6. poznanie roli archiwisty w kolejnych etapach postępowania z dokumentacją w jednostkach organizacyjnych,
7. zapoznanie się zasadami brakowania dokumentacji w archiwum zakładowym,
8. zapoznanie się z zasadami przekazywania materiałów archiwalnych do archiwum państwowego,
9. poznanie problemów związanych z udostępnianiem dokumentacji w archiwum zakładowym i historycznym w świetle przepisów prawa,
10. pogłębienie wiedzy o ewidencji wypożyczeń akt w archiwum zakładowym,
11. bezpośredni kontakt z dokumentacją, w tym materiałami archiwalnymi,
12. samodzielne porządkowanie wybranych typów dokumentacji,
13. przygotowanie do pracy w archiwach zakładowych i historycznych.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
1. Wiedza
Po zakończeniu studiów absolwent:
1. zna zasady organizacji archiwum zakładowego,
2. zna zasady prowadzenia ewidencji archiwum zakładowego,
3. zna zasady sporządzania spisów zdawczo-odbiorczych.
2. Umiejętności
Po zakończeniu studiów absolwent:
1. umie sporządzić spis zdawczo-odbiorczy oraz inne formy ewidencji zasobu archiwum
zakładowego,
2. umie prowadzić ewidencję archiwum zakładowego,
3. umie gromadzić, zabezpieczać i udostępniać zasób archiwum zakładowego.
3. Kompetencje społeczne
Po zakończeniu studiów absolwent:
1. tworzy przychylne postawy wobec działalności archiwum zakładowego,
2. upowszechnia idee gromadzenia dokumentacji i materiałów archiwalnych jako istotny element
procesu zachowywania pamięci,
3. prowadzi dialog ze wszystkimi pracownikami instytucji oraz skupionymi w niej środowiskami,
służący ukazywania znaczenia badań historycznych i gromadzeniu źródeł dla ich potrzeb
Kryteria oceniania
Warunki zaliczenia:
1. znajomość podstawowych przepisów,
2. znajomość pojęć archiwalnych,
3. umiejętności praktyczne (klasyfikacja dokumentacji, sporządzenie spisów zdawczo-odbiorczych, wykazu spisów zdawczo-odbiorczych, wniosków o brakowanie dokumentacji, porządkowanie dokumentacji archiwalnej, itp.)
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: