Stary porządek i rewolucje. Rzeczpospolita i świat 1770-1795 2900-SD21PUGN
Seminarium poświęcone będzie epoce dynamicznych zmian, przybierających także formę rewolucyjną, w Europie, a nawet w świecie (Stany Zjednoczone) w umownie, do pewnego stopnia, przyjętych latach 1770-1795. Szczególna uwaga zwrócona będzie na procesy zachodzące w Rzeczypospolitej począwszy od okresu pierwszego rozbioru po Sejm Wielki i upadek państwa w następstwie insurekcji kościuszkowskiej. W okresie Sejmu Wielkiego dokonał się w Polsce przełom nazywany już przez współczesnych „łagodną rewolucją” w kontraście do rewolucji bardziej gwałtownej, z czasem radykalizującej się we Francji. Analogie i różnice w przebiegu tych procesów w obydwu państwach będą ważnym wątkiem seminarium. W tle przedmiotem odniesień będą też inne europejskie rewolucje np. w Holandii, Belgii czy Szwajcarii. Tytułowy temat rozważany będzie w różnych płaszczyznach, nie tylko politycznej. Przełomy i zjawiska rewolucyjne zachodziły bowiem w tej epoce także w sferze kultury, obyczajowości i dniu codziennym. Osobna uwaga skupi się na wyrazie tych procesów w mediach; wpływie tych ostatnich na opinie publiczną i oddziaływaniach propagandowych różnych ośrodków. Ważny aspekt rozważań to starcie postaw wobec zmian; w Rzeczypospolitej to konfrontacją pomiędzy sarmatyzmem a oświeceniem. Przedmiotem omówienia i dyskusji na seminarium będzie zarówno historiografia tej tematyki, jak i różnorodne źródła. Uczestnicy seminarium, którzy zdecydują się pisać prace dyplomowe pod moim kierunkiem zdecydują, czy zechcą poświęcić je tematyce polskiej (okres panowania Stanisława Augusta Poniatowskiego), czy powszechnej, bądź porównawczej.
Rodzaj przedmiotu
seminaria licencjackie
seminaria magisterskie
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student zna:
- wybrane zagadnienia badanej epoki
- złożone uwarunkowania wybranych zjawisk i procesów historycznych
- specyfikę przedmiotową i metodologiczną historii oraz związany z nimi dorobek historiografii i aktualny stan badań dla wybranych zagadnień z danej epoki
- standardy obowiązujące w pracy naukowej, w tym zasady ochrony własności intelektualnej
- metody samodzielnego poszerzania wiedzy
Student potrafi:
- pracować w zespole badawczym
- przeprowadzić krytykę źródeł przy wykorzystaniu metodologii i nauk pomocniczych historii na różnym stopniu zaawansowania
- przeprowadzić wnioskowanie historyczne oraz zrealizować poszczególne etapy postępowania badawczego właściwego dla danej epoki i problemu badawczego
- poszukiwać, gromadzić, przeprowadzać selekcję i porządkowanie źródeł historycznych i opracowań właściwych dla wybranej epoki
- definiować problemy badawcze, dobierać narzędzia i metody służące rozwiązaniu tych problemów oraz zdobywać umiejętność ich innowacyjnego modyfikowania w zmieniających się warunkach
- opracowywać wnioski z własnych badań w postaci ustnej i pisemnej, z wykorzystaniem specjalistycznej terminologii
- prowadzić i podsumowywać dyskusję naukową
- recenzować prace naukowe
Student rozumie:
-problemy etyczne związane z badaniem danego zagadnienia
- konieczność samodzielnego rozszerzania wiedzy
- rolę relacji mistrz-uczeń
- uwarunkowania własnej postawy badawczej i postaw badawczych innych osób
- konieczność wykorzystania wiedzy historycznej w projektach na rzecz otoczenia społecznego
Kryteria oceniania
Warunkiem zaliczenia jest pozytywna ocena ciągłej aktywności studenta oraz wywiązanie się przez studenta z przewidzianych przez prowadzącego zadań w realizacji projektów seminaryjnych; złożenie przez studenta pracy dyplomowej i zatwierdzenie jej przez promotora, w przypadku ostatniego semestru seminarium, na którym student przygotowuje pracę.
Literatura
A Critical Dictionary of the French Revolution, ed. by F. Furet and M. Ozouf, London 1989; W. Doyle, Old Regime France 1648-1789, Oxford 2001; J. Egret, La pré-révolution françise (1787-1788); Paris 1962, J. Godechot, Les révolutions (1770-1799),Paris 1986; V. R. Gruder, The Notables and the Nation. The Political Schooling of the French, 1787-1788, London 2007; J. Michalski, Stanisław August Poniatowski, Warszawa 2009; R. R. Palmer, The Age of Democratic Revolution. A Political History of Europe and America 1760-1800, Princton 1956-1970; D. Roche, France in the Enlightenment, Londyn 1998, E. Rostworowski, Ostatni król Rzeczypospolitej. Geneza i upadek Konstytucji 3 maja, Warszawa 1966; B. Szyndler, Powstanie kościuszkowskie 1794, Warszawa 1994; K. Zienkowska, Stanisław August Poniatowski, Wrocław 1998.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: