Historia Polski i Europy Wschodniej XIX-XX w.: polityka, propaganda, ideologia 2900-SD21KBTR
Tematyka zajęć zależy od kompetencji i zainteresowań prowadzącego. W ich trakcie studenci analizują wskazane teksty źródłowe oraz przedstawiają własne projekty badawcze, prowadzące do przygotowania pracy dyplomowej. Studenci, którzy posiedli kompetencje badawcze w zróżnicowanym stopniu, a także zajmują się różnorodną problematyką, poprzez wspólne z prowadzącym dyskusje nad pracami prezentowanymi przez poszczególnych uczestników oraz udział we wspólnych projektach warsztatowych i komunikacyjnych pracują w zespole zbliżonym strukturą do zespołu badawczego. W niektórych przypadkach seminaria przekształcają się w zespoły badawcze. W ramach seminarium studenci zgłębiają wybrane zagadnienia badanej epoki, złożone uwarunkowania wybranych zjawisk i procesów historycznych. Doskonalą umiejętności z zakresu krytyki źródeł i wykorzystania nauk pomocniczych historii na różnym stopniu zaawansowania. Uczą się wnioskowania historycznego oraz poszczególnych etapów postępowania badawczego właściwego dla danej epoki i problemu badawczego. Uczą się poszukiwać, gromadzić, przeprowadzać selekcję i porządkowanie źródeł historycznych i opracowań właściwych dla wybranej epoki, definiować problemy badawcze, dobierać narzędzia i metody służące rozwiązaniu tych problemów oraz zdobywać umiejętność ich innowacyjnego modyfikowania w zmieniających się warunkach. Studenci uczą się opracowywać wnioski z własnych badań w postaci ustnej i pisemnej, z wykorzystaniem specjalistycznej terminologii. Uczą się rozwiązywać problemy etyczne związane z badaniem danego zagadnienia, a także poznają metody samodzielnego rozszerzania wiedzy. Studenci pogłębiają znajomość specyfiki przedmiotowej i metodologicznej historii oraz poznają związany z nimi dorobek historiografii i aktualny stan badań dla wybranych zagadnień z danej epoki. Uczą się prowadzenia i podsumowywania dyskusji naukowej; recenzowania prac naukowych i jego roli w komunikacji naukowej. Poznają standardy obowiązujące w pracy naukowej, w tym zasady ochrony własności intelektualnej; metody samodzielnego poszerzania wiedzy; rolę relacji mistrz-uczeń. Poznają uwarunkowania własnej postawy badawczej i postaw badawczych innych osób. Uczą się wykorzystywać wiedzę historyczną w projektach na rzecz otoczenia społecznego.
Rodzaj przedmiotu
seminaria licencjackie
seminaria magisterskie
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023L: | W cyklu 2024Z: | W cyklu 2024L: | W cyklu 2023Z: |
Efekty kształcenia
Wiedza
Student:
1. Ma podstawową wiedzę na temat wybranych aspektów historii Polski, Europy Środkowo-Wschodniej i Wschodniej w XIX–XX w.
2. Ma podstawową wiedzę na temat właściwych dla epoki źródeł.
3. Zna dorobek głównych nurtów historiografii Polski, Europy Środkowo-Wschodniej i Wschodniej w XIX–XX w.
Umiejętności
Student:
1. Stosuje metody krytyki źródeł historycznych.
2. Samodzielnie zbiera i porządkuje źródła i opracowania naukowe do tematu pracy dyplomowej.
3. Samodzielnie przygotowuje ustne wystąpienie dotyczące tematu pracy dyplomowej.
4. Samodzielnie formułuje tezy pracy dyplomowej i argumentuje na ich rzecz.
Kompetencje społeczne
Student:
1. Ocenia poziom własnych kompetencji w zakresie warsztatu historycznego.
2. Jest świadom konieczności stałego poszerzania swej wiedzy i umiejętności warsztatowych.
3. Posiada umiejętność prowadzenia konstruktywnej wymiany poglądów, formułowania merytorycznych argumentów, wypowiadania swoich racji z zachowaniem szacunku dla innych.
Kryteria oceniania
Dyskusja nad referatami dotyczącymi prac przygotowywanych przez uczestników seminarium.
Dyskusja nad nowo wydanymi publikacjami naukowymi.
Dyskusja nad wybranymi przez uczestników seminarium problemami.
Podstawę zaliczenia seminarium stanowić będą:
– obecność na zajęciach;
– wygłoszenie co najmniej jednego referatu w semestrze;
– przygotowanie na zajęcia i udział w dyskusji.
Literatura
Zakres literatury określają prowadzący seminarium.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: