Dzieje porozbiorowe 1795-1831. Polityka, mentalność, wojna, kultura. 2900-SD21JCZU
Badanie dziejów okresu 1795-1831, z racji zachodzących wówczas wahań koniunktury politycznej oraz przemian społecznych i kulturowych, umożliwia obserwację funkcjonowania norm zbiorowych oraz szeroko rozumianych wzorców kultury w społeczeństwie ukształtowanym przez tradycje staropolskie, myśl oświecenia oraz oddziałujący już z coraz większą siłą romantyzm.
Wśród problemów, które chciałbym podjąć w trakcie zajęć znajdują się m.in.: Dzieje polityczne sprawy polskiej na tle zmian koniunktury politycznej i wojennej w Europie. W kręgu tym mieszczą się również postawy i opcje polityczne oraz wybory w sferze życia publicznego i mentalność polityczna kształtująca się w realiach braku własnego państwa lub państwa nie suwerennego. Przemiany struktur społecznych, mentalności, obyczajów, konwenansów i rytuałów życia towarzyskiego, społeczne role mężczyzn i kobiet itp. Dzieje Warszawy i jej mieszkańców w owym okresie. Historia wojskowa ze szczególnym uwzględnieniem problemów społecznych związanych z armią (skład społeczny korpusu oficerskiego, mechanizmy i drogi kariery mieszczan itp.);Związek życia kulturalnego i kultury z problemami politycznymi epoki, procesami społecznymi i przemianami mentalności. konwencje kultury a wojna, życie polityczne, osobiste. Związek wspomnianych problemów z wydarzeniami politycznymi, przemianami społecznymi i kulturalnymi w Europie.
Spotkania seminaryjne będą również okazją do prezentacji różnych typów źródeł historycznych oraz dyskusji na temat różnych typów historiografii, założeń metodologicznych i warsztatu badawczego autorów itp.
W cyklu 2023Z:
Badanie dziejów okresu 1795-1831, z racji zachodzących wówczas wahań koniunktury politycznej oraz przemian społecznych i kulturowych, umożliwia obserwację funkcjonowania norm zbiorowych oraz szeroko rozumianych wzorców kultury w społeczeństwie ukształtowanym przez tradycje staropolskie, myśl oświecenia oraz oddziałujący już z coraz większą siłą romantyzm. Wśród problemów, które chciałbym podjąć w trakcie zajęć znajdują się m.in.: Dzieje polityczne sprawy polskiej na tle zmian koniunktury politycznej i wojennej w Europie. W kręgu tym mieszczą się również postawy i opcje polityczne oraz wybory w sferze życia publicznego i mentalność polityczna kształtująca się w realiach braku własnego państwa lub państwa nie suwerennego. Przemiany struktur społecznych, mentalności, obyczajów, konwenansów i rytuałów życia towarzyskiego, społeczne role mężczyzn i kobiet itp. Dzieje Warszawy i jej mieszkańców w owym okresie. Historia wojskowa ze szczególnym uwzględnieniem problemów społecznych związanych z armią (skład społeczny korpusu oficerskiego, mechanizmy i drogi kariery mieszczan itp.); związek życia kulturalnego i kultury z problemami politycznymi epoki, procesami społecznymi i przemianami mentalności. konwencje kultury a wojna, życie polityczne, osobiste. Związek wspomnianych problemów z wydarzeniami politycznymi, przemianami społecznymi i kulturalnymi w Europie. |
Rodzaj przedmiotu
seminaria licencjackie
seminaria magisterskie
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023L: | W cyklu 2024Z: | W cyklu 2024L: | W cyklu 2023Z: |
Efekty kształcenia
Uczestnik zajęć pogłębia wiedzę na temat omawianych zagadnień z historii Polski i powszechnej XIX w. Nabywa kompetencji przydatnych w dyskusji. Zwiększa umiejętność wyciągania wniosków z analizy materiału źródłowego, dostrzegania relacji i związków przyczynowo-skutkowych między faktami i procesami, wyprowadzania ogólnych prawidłowości dotyczących procesu dziejowego i zjawisk społeczno-politycznych w oparciu o wiedzę szczegółową.
Kryteria oceniania
Ocena jest wystawiana na podstawie wykazanej podczas dyskusji na zajęciach wiedzy na temat omawianych zagadnień, merytorycznego wkładu w dyskusję, umiejętności wyciągania wniosków z analizy materiału źródłowego, dostrzegania relacji i związków przyczynowo-skutkowych między faktami i procesami, wyprowadzania ogólnych prawidłowości dotyczących procesu dziejowego i zjawisk społeczno-politycznych w oparciu o wiedzę szczegółową.
Literatura
Dokładny program seminarium jest w dużej mierze uzależniony od potrzeb studentów i stopnia zaawansowania prowadzonych przez nich prac. Wraz z listą lektur ustalany jest ostatecznie w trakcie pierwszych zajęć ze studentami. Zawsze jednak jest zgodny z podanym zakresem tematów seminarium.
W nadchodzącym semestrze chciałbym przeprowadzić zajęcia poświęcone n.p. obecności wojsk rosyjskich na terytorium Królestwa Polskiego po 1815 r.; tzw. Military Enlightment, czyli wpływowi oświecenia na europejską sztukę wojenną, sposób organizacji armii, wyobrażenia o wojnie i roli wojskowych w społeczeństwie; przydatności literatury pięknej w badaniach historycznych; modernizacji i tradycjonalizmowi w realiach ziem polskich pierwszych dziesięcioleci XIX w.; społecznym i gospodarczym skutkom wojen epoki napoleońskiej; związkowi między nimi a przemianami obyczajowości i kultury.
Uwagi
W cyklu 2024L:
Zaliczenie ćwiczeń warsztatowych z historii XIX w. jest pożądane, nie stanowi jednak niezbędnego warunku udziału w zajęciach. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: