Doskonalenie kompetencji badacza epok i dziedzin historycznych: Dzieje kozackiego Hetmanatu (XVII-XVIII) 2900-MZ-K1-PKR
Podstawowym celem zajęć jest doskonalenie warsztatu badacza, nabycie umiejętności potrzebnych w codziennej pracy historyka jako badacza, w pracy nad różnymi typami źródeł i z konkretnymi problemami. Cel ten będzie realizowany na przykładzie problemów związanych z historią państwowości kozackiej (Hetmanat), przemian społecznych, gospodarczych i politycznych zachodzących na jej terytorium (także na szerszym tle europejskim) oraz procesem wygasania państwowości w XVIII wieku (powolna inkorporacja do państwa rosyjskiego). Celem zajęć będzie przede wszystkim integrowanie różnych perspektyw badawczych, ćwiczenie umiejętności stawiania nieschematycznych pytań w praktyce badawczej, krytyczna analiza argumentacji stosowanej w dyskusjach i badaniach naukowych. Przyjrzymy się jak zmieniały się struktury społeczne i główne kierunki ich przemian, jak ewoluował ustrój państwa kozackiego pod wpływem czynników wewnętrznych i zewnętrznych oraz jakim procesom podlegała elita państwa kozackiego. Będziemy się też zastanawiać dlaczego państwowości kozackiej nie udało się na trwale znaleźć swoje miejsce na mapie Europy i co o tym decydowało.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć student
- zna i rozumie w stopniu pogłębionym metody krytyki źródeł, wnioskowania historycznego oraz etapy postępowania badawczego.
- ma pogłębioną wiedzę na temat dziejów Hetmanatu, rozumie specyfikę tego zjawiska i jego uwarunkowania.
- zna złożoność problemu funkcjonowania i zanikania państwowości kozackiej w XVII i XVIII w.
- zna w stopniu pogłębionym źródła historyczne wykorzystywane w badaniach nad tą problematyką i rozumie ich różnorodność.
- zna poglądy historiograficzne oraz współczesne teorie związane z problematyką kozacką oraz potrafi podać je krytycznej analizie w oparciu o źródła i kontekst historyczny.
- ocenia zgodnie z zasadami krytyki naukowej stan badań nad omawianym problemem badawczym.
- potrafi integrować wiedzę z różnych nauk historycznych i innych dyscyplin humanistycznych i społecznych oraz stosować ją w typowych i nietypowych sytuacjach zawodowych.
- potrafi samodzielnie formułować wnioski oraz tworzyć syntetyczne podsumowania.
- potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i poszerzać umiejętności badawcze.
- jest gotów do oceny poziomu własnych umiejętności i kompetencji zawodowych.
Literatura
Literatura ogólna
- N. Jakowenko, Historia Ukrainy do 1795 roku, Warszawa 2011
- M. Hruszewski, History of Ukraine-Rus', vol. 7-9, Edmonton 1999-2005
- P.R. Magocsi, Historia Ukrainy. Ziemia i ludzie, Kraków 2018
- J. Kaczmarczyk, Bohdan Chmielnicki, różne wydania
- Między sobą. Szkice historyczne polsko-ukraińskie, pod red. T. Chynczewskie-Hennel i N. Jakowenko, Lublin 2000
- Plokhy S., Wrota Europy. Zrozumieć Ukrainę, Kraków 2022
- W.A. Serczyk, Historia Ukrainy, różne wydania
- W.A. Serczyk, Na dalekiej Ukrainie. Dzieje Kozaczyzny do 1648 roku, różne wydania
- W.A. Serczyk, Na płonącej Ukrainie. Dzieje Kozaczyzny w latach 1648-1651, różne wydania
- W.A. Serczyk, Hajdamacy, (różne wydania)
Uwagi
W cyklu 2025Z:
Wymagania wstępne: |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: