Metody kwantytatywne w badaniach historycznych 2900-MK3-MKBH
Na program zajęć składają się następujące tematy:
. 1. Skąd się wzięły liczby – zarys dziejów statystyki
2. Statystyka opisowa i statystyka matematyczna
3. Analiza struktury: typy rozkładów
4. Miary tendencji centralnej
5. Miary dyspersji i asymetrii
6. Pomyłka Marksa, czyli miary koncentracji
7. Analiza związku cech
8. Regresja liniowa i korelacja
9. Analiza szeregów chronologicznych
10. Rozkład normalny i jego właściwości
11. Logika testów statystycznych: testy parametryczne i nieparametryczne
12. Podstawowe pojęcia demografii
13. Historyczne badanie ruchu naturalnego ludności
14. Badanie gospodarstw domowych
|
W cyklu 2025L:
Na program zajęć składają się następujące tematy: |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
K_W01- absolwent zna i rozumie metodologię historii w zakresie korzystania ze źródeł nadających się do obróbki liczbowj.
K_W03 – absolwent w stopniu pogłębionym zna źródła nadające się do obróki liczbowej.
K_W04 – absolwent w stopniu pogłębionym potrafi przeanalizować współczesne teksty z zakresu histori gospodarczej, których autorzy posługują się metodami statystycznymi (dziś dotyczy to 90% historiografii poświęconej dziejom gospodarczym).
K_W06 – absolwent rozumie związki między historią a matematyką stosowaną (w tym wypadku statystyką) i potrafi posłużyć się statystyką.
K_W07 – absolwent zna terminologię (polską i angielską) z zakresu statystyki.
Absolwent potrafi:
K_U01 – samodzielnie wyszukać, opracować metodę analizy i zastosować techniki analizy liczbowej na podstawie źródeł historycznych.
K_U03 – zastosować odpowiednie metody statystyczne do problemów badawczych jakie sobie stawia.
K_U06 – prowadzić dyskusję naukową z badaczami wykorzystującymi metody ilościowe w badaniach historycznych, szczególnie w historii gospodarczej.
Absolwent jest gotów do:
K_K02 – zastosowania zdobytej wiedzy z zakresu metod ilościowych w analizie problemów przed którymi staje.
Kryteria oceniania
Test końcowy ma charakter testu wyboru złożonego z 11 pytań. Zaliczenie wymaga poprawnej odpowiedzi na co najmniej 6 z nich.
Literatura
M. Kopczyński, „Podstawy statystyki. Podręcznik dla humanistów”, Warszawa 2005.
Uwagi
|
W cyklu 2025L:
Test końcowy ma charakter testu wyboru złożonego z 11 pytań. Dla zaliczenia przedmiotu należy poprawnie odpowiedzieć na 6 pytań. Test przykładowy udostępniam na 2 tygodnie przed zaliczeniem. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: