Lelewel jako historyk niepokorny - konwersatorium o ideach, metodzie i rewizji tradycji 2900-MK3-JLK
Przedmiot jest poświęcony historiografii Joachima Lelewela, która zostanie osadzona w szerokim kontekście nurtów intelektualnych przełomu XVIII i XIX w. Dyskusja podczas zajęć będzie się więc koncentrować wokół wczesnych tekstów tego historyka, dotyczących m. in. historii Skandynawii i Litwy. Jednocześnie zajęcia mają pomóc odpowiedzieć na pytanie czym jest historia historiografii i jakiej historii historiografii potrzebujemy. Ponieważ nieodłączną częścią badań Lelewela były te dotyczące refleksji nad historycznym warsztatem kolejnym, ważnym zagadnieniem będzie także jego koncepcja historyki. Na zajęciach zastanowimy się nad tym czym ona właściwie była oraz jak traktujemy ją z dzisiejszego punktu widzenia.
Na każdym konwersatorium będziemy interpretować inny tekst źródłowy. Niekiedy będzie to manuskrypt Lelewela, innym razem teksty historyków o tekstach Lelewela. Literaturę przedmiotu do poszczególnych źródeł studenci będą zobowiązani znaleźć sami – będzie to element przygotowani się do zajęć.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: poszerzona wiedza na temat historiografii Joachima Lelewela oraz historiografii przełomu XVIII i XIX w.
Umiejętności: umiejętność pracy z manuskryptami oraz ze źródłami kartograficznymi, umiejętność formułowania krytycznych opinii dot. pojęć z zakresu historiografii i metodologii historii
Kompetencje: umiejętność pracy zespołowej
Kryteria oceniania
Studenci będą oceniani na podstawie
1. aktywności podczas zajęć
2. przygotowania się do analizy źródeł w oparciu o samodzielnie zebraną literaturę przedmiotu.
W przypadku wykazania się całkowitą obojętnością wobec warunku 1. lub 2. zaliczenie zajęć nastąpi w oparciu o kolokwium ustne na końcu semestru.
Literatura
Podstawowym zadaniem studentów będzie samodzielne przygotowanie literatury przedmiotu, umożliwiającej interpretację źródła, omawianego na zajęciach. Dokładna lista źródeł na poszczególne zajęcia wraz z planowanymi do omówienia zagadnieniami będzie zamieszczana na platformie Kampus.
Literatura podstawowa:
• A.F. Grabski, Dzieje Historiografii, Poznań 2011.
• D. Beauvois, Szkolnictwo polskie na ziemiach litewsko-ruskich 1803–1832, t. 1: Uniwersytet Wileński, Rzym 1991.
• A.F. Grabski, Orientacje polskiej myśli historycznej, Warszawa 1972.
• H. M. Serejski, Koncepcja historii powszechnej Joachima Lelewela, Warszawa 1958.
• Historycy o historii: Od Adama Naruszewicza do Stanisława Kętrzyńskiego, t. 1: 1775-1918, zebrał, wstępem i koment. opatrzył Serejski Marian Henryk, Warszawa 1963.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: