Historia jako przedmiot interdyscyplinarnych badań 2900-MK3-HPINT
Przeszłość jest przedmiotem zainteresowania w szeroko rozumianej humanistyce, jak i naukach społecznych. Efektem zwrotu historycznego są badania poświęcone nie tylko kulturze pamięci i reprezentacjom przeszłości, ale także rekonstrukcji wydarzeń, analizie zjawisk historycznych oraz pisarstwa historycznego.
Zajęcia, których celem będzie poznanie i analiza badań nad przeszłością prowadzonych w naukach humanistycznych i społecznych, oraz tekstów kultury kształtujących współczesną świadomość historyczną. Kolejne zajęcia będą poświęcone realizacjom badawczym i artystycznym, których analiza pozwoli na określenie znaczeniowe historii, jej różnorodnych problematyzacji i sposobów użytkowania. Dzięki pogłębionej analizie i inspiracjom teoretycznym, studenci będą mieli na celu wypracowanie własnych koncepcji określających relację między naukami historycznymi, humanistyką (i naukami społecznymi) oraz szeroko rozumianą kulturą.
Zajęcia mają charakter projektu badawczego, który przebiegać będzie w trzech równoległych wymiarach:
1. pogłębianie wiedzy z zakresu metodologii/teorii historii, nauk humanistycznych i teorii kultury;
2. pracy badawczej nad problematyzacją tematu i opracowaniem projektu badań. Uczestnicy zajęć będą samodzielnie wybierać nurt badań lub zjawisk kulturowych do dalszej analizy, problematyzować go, układać harmonogram badań i prezentować przebieg pracy na kolejnych spotkaniach;
3. eksperymentowania z formą komunikacji interdyscyplinarnej. Studenci będą rozwijać umiejętności budowania meta-refleksji i argumentów interdyscyplinarnych.
Podstawą zaliczenia będzie przygotowanie tekstu naukowego, głównym kryterium oceny będzie przebieg realizacji tego zadania.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student zna i rozumie: związki między historią a innymi dyscyplinami nauk (humanistyką przeszłości); możliwości zastosowania osiągnięć innych nauk we własnej pracy badawczej; sposoby wykorzystywania wiedzy o przeszłości w tych procesach politycznych, społecznych, ekonomicznych i kulturowych we współczesnym świecie.
Student potrafi: integrować wiedzę z różnych nauk historycznych i innych dyscyplin humanistycznych i społecznych oraz stosować ją w typowych i nietypowych sytuacjach zawodowych; śledzić postęp badań w swojej dyscyplinie i obszarze zainteresowań zawodowych; samodzielnie zdobywać wiedzę i poszerzać umiejętności badawcze; rozwijać zainteresowania oraz kierować własną karierą zawodową; udzielać wsparcia innym osobom w tym zakresie.
Student jest gotów do uznawania znaczenia wiedzy o przeszłości w kształtowaniu tożsamości współczesnych wspólnot lokalnych, regionalnych, religijnych, narodowych, ponadnarodowych i innych; ma pogłębioną̨ świadomość́ znaczenia historii dla utrzymania i rozwoju więzi społecznej na rożnych poziomach oraz roli historyka w tym procesie.
Kryteria oceniania
Ocena ciągła na podstawie przygotowania merytorycznego, aktywności i prezentacji wybranego zagadnienia.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: