Dylematy etyczne a uprawianie historii starożytnej. Wykształcenie klasyczne a dyskurs postkolonialny 2900-MK3-DEUHS
Zajęcia zachęcają do refleksji nad szeroko pojętym dziedzictwem „studiów klasycznych”, szczególnie współczesnymi głosami przypisującymi edukacji „klasycznej” udział w rozwoju i podtrzymywaniu kolonialnego porządku świata oraz nierówności etnicznych, społecznych i genderowych w XIX, XX i XXI w. W ramach zajęć przeprowadzona będzie analiza prac akademickich i publicystycznych sygnalizujących powyższy problem i starających się udzielić odpowiedzi, jak prowadzić niedyskryminującą dydaktykę historii starożytnej we współczesnych uczelniach. Zajęcia zapraszają również do dyskusji nad poszczególnymi autorami i autorkami piszącymi w XIX i XX w. oraz ich dziełami, które ukształtowały konkretną wizję świata śródziemnomorskiego.
Koordynatorzy przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Wiedza: K_W04, K_W08, K_W09, K_W11
Umiejętności: K_U01, K_U02, K_U03, K_U05, K_U06, K_U07, K_U09
Kompetencje społeczne: K_K03, K_K05, K_K06
Kryteria oceniania
Ocenie podlega aktywny udział w dyskusji oraz jakość przygotowanych małych referatów studenckich.
Do zaliczenia zajęć konieczna jest obecność. Dozwolona jest jedna nieobecność, której nie trzeba odrabiać i dwie kolejne, które wymagają odrobienia. Osoby mające więcej niż trzy nieobecności muszą pozyskać zgodę KJD na indywidualne warunki zaliczenia przedmiotu.
Zajęcia dotyczą treści potencjalnie trudnych i kontrowersyjnych dla różnych współczesnych grup społecznych i narodowościowych, dlatego wymagana będzie wysoka kultura dyskusji. Osoby niestosujące się do zasad dyskusji akademickiej mogą zostać pozbawione możliwości udziału w zajęciach i zaliczenia zajęć.
Literatura
M. Bradley, Classics and Imperialism in the British Empire, Oxford 2010.
B. E. Goff, Classics and Colonialism, London 2005.
M. Umachandran, M. Ward, Critical ancient world studies: the case for forgetting classics, Abingdon; New York 2023.
Literatura szczegółowa do kolejnych zajęć jest podana w zakresie tematów.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: