Źródła do nowożytnych dziejów Ukrainy i Kozaczyzny 2900-MK2-ZDUIK
W trakcie zajęć jego uczestnicy będą analizować różne typy źródeł – od źródeł normatywnych, poprzez źródła statystyczne i ikonograficzne. Celem jest doskonalenie i pogłębianie umiejętności w pracy badacza, ze szczególnym uwzględnieniem specyfiki źródeł, metody i zaawansowanych narzędzi krytyki w procesie badawczym, stawiania pytań do źródeł, czyli umiejętności, które będą przydatne w pracy naukowej.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć student zna i rozumie:
- w stopniu pogłębionym specyfikę przedmiotową i metodologiczną historii, w tym zwłaszcza metody krytyki źródeł, wnioskowania historycznego oraz etapy postępowania badawczego;
- w stopniu pogłębionym źródła historyczne wykorzystywane w badaniach nad epoką nowożytną i wymienionym w tytule zajęć obszarem badań historycznych;
- dzieje nowożytnej Ukrainy oraz Kozaczyzny ukrainnej i Hetmanatu kozackiego.
Po zakończeniu zajęć student potrafi:
- samodzielnie wyszukiwać, selekcjonować oraz porządkować źródła historyczne i opracowania; prowadzić wieloaspektową krytykę źródeł historycznych z wykorzystaniem narzędzi nauk pomocniczych historii i na podstawie ich analizy formułować krytyczne sądy;
- ocenić zgodnie z zasadami krytyki naukowej stan badań nad wybranym źródłem i problemem oraz różne propozycje interpretacyjne i metodologiczne występujące w tych badaniach;
- samodzielnie zdobywać wiedzę i poszerzać umiejętności badawcze, rozwijać zainteresowania
Po zakończeniu zajęć student gotów jest:
- do oceny poziomu własnych umiejętności i kompetencji zawodowych.
Kryteria oceniania
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest:
- obecność na zajęciach. Jedna nieobecność nie musi być zaliczana. Każda kolejna powoduje, że również wszystkie muszą być zaliczone na dyżurze. Również pierwsza z nich. Zaliczenie może mieć formę rozmowy z prowadzącym lub pracy pisemnej na zadany temat związany z tematyka zajęć.
- aktywny w nich udział, rozumiany jako przygotowanie się do nich pod kierownictwem prowadzącego i udział w dyskusji na zajęciach (w razie obaw przed publicznym wypowiadaniem się uczestnik może przygotować dwie prace pisemne poświęcone wybranym wspólnie z prowadzącym zagadnieniom omawianym podczas zajęć)
- prowadzący zastrzega sobie prawo zadania podczas zajęć pracy domowej w postaci prezentacji multimedialnej (max 10 minut) lub pracy pisemnej (3600 – 7200 znaków – 2-4 strony). Ocena będzie liczyła się do oceny końcowej. Przygotowanie każdej ze wspomnianych prac ma być konsultowane z prowadzącym: omówienie tematyki prezentacji/pracy, przygotowanie jej konspektu, akceptacja pracy przed publiczną prezentacją podczas zajęć lub podczas zaliczenia.
Ocena końcowa składa się z oceny wystawianej przez prowadzącego oraz samooceny każdego z uczestników zajęć popartej dwoma logicznymi argumentami.
Literatura
- N. Jakowenko, Historia Ukrainy do 1795 roku, Warszawa 2011
- M. Hruszewski, History of Ukraine-Rus', vol. 7-9, Edmonton 1999-2005
- P.R. Magocsi, Historia Ukrainy. Ziemia i ludzie, Kraków 2018
- K. Pietkiewicz, Paleografia ruska, Warszawa 2015
- Plokhy S., Wrota Europy. Zrozumieć Ukrainę, Kraków 2022
- W.A. Serczyk, Historia Ukrainy, różne wydania
- W.A. Serczyk, Na dalekiej Ukrainie. Dzieje Kozaczyzny do 1648 roku, różne wydania
- W.A. Serczyk, Na płonącej Ukrainie. Dzieje Kozaczyzny w latach 1648-1651, różne wydania
- W. Tomkiewicz, Kozaczyzna ukrainna, Lwów 1939
Uwagi
W cyklu 2024Z:
Mile widziana bierna znajomość języka rosyjskiego lub ukraińskiego, ale jej brak nie będzie przeszkodą w uczestniczeniu w zajęciach. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: