Ikonografia antyczna 2900-MK2-IKANT/Z
Zajęcia obejmują serię wstępnych wykładów prowadzącego, wystąpienia studentów i studentek wstępnie przedstawiające zabytki im przydzielone oraz pełną interpretację tychże na spotkaniach w Muzeum Narodowym w Warszawie.
Celem zajęć jest zapoznanie uczestników z najważniejszymi przełomami w dziejach interpretacji greckiego malarstwa wazowego oraz przedstawienie im najważniejszych konwencji malarstwa wazowego z perspektywy ikonologicznej, w jej szczególnej odmianie wypracowanej m.in. przez badaczy tzw. „szkoły paryskiej” w drugiej połowie XX wieku i na początki XXI w. Chodzi innymi słowy o poznanie swoistego „języka obrazów” oddającego wyrażenia oraz normy społeczne i kulturalne Aten późnej epoki archaicznej i wczesnej epoki klasycznej.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zaliczeniu zajęć student/ka powinien/powinna rozumieć i praktyce interpretacyjnej stosować najważniejsze konwencje ikonograficzne attyckiego malarstwa wazowego epoki archaicznej i klasycznej.
Kryteria oceniania
Zaliczenie na ocenę na podstawie pracy na zajęciach w ramach moderowanej przed prowadzącego dyskusji, a także indywidualnie przydzielona praca nad jedną z waz w zbiorach Muzeum Narodowego w Warszawie.
Literatura
Ogólne lektury pomocnicze:
M.L. Bernhard, Greckie malarstwo wazowe, Wrocław 1966.
J. Boardman Early Greek Vase Painting, 11th–6th Centuries BC. A Handbook, London 1998.
J. Boardman, Sztuka grecka (tł. M. Burdajewicz), Toruń 1999.
R.M. Cook, Greek Painted Pottery (3 wyd.), London–New York 1997.
F. Lissarrague, Greek Vases. The Athenians and their images (tł. K. Allen), Cambridge, MA 2001.
F. Lissarrague, The Aesthetics of the Greek Banquet. Images of Wine and Ritual (tł. A. Szegedy-Maszak), Princeton, NJ 2014 (dostęp zdalny).
T. Rasmussen, N. Spivey (red.), Looking at Greek Vases, Cambridge 2007.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: