Historia mówiona - nagrane relacje świadków historii, cz. II 2900-MK2-HM/L-KL
Przede wszystkim ŹRÓDŁA. Uczestnicy zajęć będą oglądać i słuchać nagranych dla Telewizji Polskiej „spowiedzi życia” osób dla Polski ważnych z rozmaitych powodów. Z uwagi na znaczący zasób nagrań pozostających do ewentualnego wykorzystania, ostateczną listę tych, które zostaną wykorzystane ustali się wspólnie na zajęciach. Do dyspozycji są między innymi relacje: Jerzego Kamienieckiego (warszawski Żyd, żołnierz NSZ, więzień niemieckich KL Auschwitz, Birkenau, Mauthausen, Gusen, Gusen II), Stefana Bałuka (cichociemny), Aliny Janowskiej (łączniczka w Powstaniu , aktorka), Mieczysława Klimowicza (prof. UWr, polonista), Marii Stypułkowskiej-Chojeckiej, ps. „Kama”, (uczestniczki zamachu na Kutscherę), Elżbiety Zawackiej ps. „Zo” (jedyna cichociemna, kurierka, druga w historii pani generał WP), Tomasza Blatta (uczestnika powstania w niemieckim obozie zagłady w Sobiborze), Anny Świderkówny (prof. UW, historyczka starożytności), Jerzego Kłoczowskiego (powstaniec warszawski, prof. KUL, historyk), Henryka Samsonowicza (zapewne najwybitniejszego historyka przełomu milleniów) i jeszcze około sześciuset innych relacji do wyboru.
W cyklu 2024L:
Efekty uczenia się: Metody i kryteria oceniania: Zakres tematów: Metody dydaktyczne: |
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023L: | W cyklu 2024L: |
Efekty kształcenia
Uczestnicy będą mieli szansę poznać wartość relacji "naocznych świadków". Podstawową wartością zapewne będzie nabycie przeświadczenia o kruchości i ułomności natury ludzkiej wobec potęgi historii. I - co chyba najistotniejsze - uświadomienie sobie, że ludziom zdarza się mijanie z prawdą. Wszystkim. Choć w różnym stopniu i z różnych przyczyn i powodów.
Kryteria oceniania
Niezbędnym kryterium potrzebnym do uzyskania zaliczenia jest aktywne uczestnictwo w zajęciach. W zależności od zaangażowania i entuzjazmu uczestników sposobem na zaliczenie może być nagranie relacji świadka historii (na przykład, babci, stryja, sąsiadki, nauczyciela…). Innym wariantem uzyskania zaliczenia może być krótki test na zakończenie semestru.
Literatura
Przede wszystkim ŹRÓDŁA. Uczestnicy zajęć będą oglądać i słuchać nagranych dla Telewizji Polskiej „spowiedzi życia” osób dla Polski ważnych z rozmaitych powodów. Z uwagi na znaczący zasób nagrań pozostających do ewentualnego wykorzystania, ostateczną listę tych, które zostaną wykorzystane ustali się wspólnie na zajęciach. Do dyspozycji są między innymi relacje: Jerzego Kamienieckiego (warszawski Żyd, żołnierz NSZ, więzień niemieckich KL Auschwitz, Birkenau, Mauthausen, Gusen, Gusen II), Stefana Bałuka (cichociemny), Aliny Janowskiej (łączniczka w Powstaniu , aktorka), Mieczysława Klimowicza (prof. UWr, polonista), Marii Stypułkowskiej-Chojeckiej, ps. „Kama”, (uczestniczki zamachu na Kutscherę), Elżbiety Zawackiej ps. „Zo” (jedyna cichociemna, kurierka, druga w historii pani generał WP), Tomasza Blatta (uczestnika powstania w niemieckim obozie zagłady w Sobiborze), Anny Świderkówny (prof. UW, historyczka starożytności), Jerzego Kłoczowskiego (powstaniec warszawski, prof. KUL, historyk), Henryka Samsonowicza (zapewne najwybitniejszego historyka przełomu milleniów) i jeszcze około sześciuset innych relacji do wyboru.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: