Pogranicze jako przedmiot badań historycznych: Południowe Podlasie-Polesie 2900-MK1-PPBP
Zajęcia mają na celu wieloaspektowe przedstawienie problemu pogranicza w perspektywie historycznej na przykładzie Podlasia Południowego i części Polesia znajdującej się w obecnych granicach Polski. Tematem zajęć będą wybrane zagadnienia z zakresu: kształtowania granic politycznych, ich przyczyn i wpływu na rozwój lokalnych stosunków społecznych, ekonomicznych i religijnych; kształtowania się i funkcjonowania wieloetnicznego, wieloreligijnego i wielojęzykowego społeczeństwa pogranicza; znaczenie elementów środowiska naturalnego w wyznaczaniu granic i geografia wyobrażona pogranicza; krajobraz kulturowe pozostałości różnych grup etnicznych i religijnych na obszarze pogranicza i ich obecność w dyskursach pamięci.
W cyklu 2024L:
Zajęcia mają na celu wieloaspektowe przedstawienie problemu pogranicza w perspektywie historycznej na przykładzie Podlasia Południowego i części Polesia znajdującej się w obecnych granicach Polski. Tematem zajęć będą wybrane zagadnienia z zakresu: kształtowania granic politycznych, ich przyczyn i wpływu na rozwój lokalnych stosunków społecznych, ekonomicznych i religijnych; kształtowania się i funkcjonowania wieloetnicznego, wieloreligijnego i wielojęzykowego społeczeństwa pogranicza; znaczenie elementów środowiska naturalnego w wyznaczaniu granic i geografia wyobrażona pogranicza; krajobraz kulturowe pozostałości różnych grup etnicznych i religijnych na obszarze pogranicza i ich obecność w dyskursach pamięci |
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć student zna pojęcia związane z problematyką badań nad historycznymi pograniczami, problemy metodologiczne i etyczne, z którymi wiążą się te badania; zna geografię polityczną regionu i uwarunkowania jej przemian w okresie od średniowiecza do XX w.; rozumie złożoność stosunków ludnościowych na obszarach pogranicznych, problem wielokulturowości jako zjawiska historycznego; rozumie wpływ różnych czynników zewnętrznych i wewnętrznych na relacje między różnymi grupami ludności; rozumie znaczenie źródeł architektonicznych i krajobrazu kulturowego, w którym są osadzone, w badaniach nad historycznymi pograniczami. Potrafi analizować różnego typu źródła do badań nad pograniczem (pisane, kartograficzne, zabytki architektury), dostrzegając przemiany historycznych kontekstów ich funkcjonowania. Rozumie znaczenie ochrony dziedzictwa historycznego pogranicza i znaczenie wielokulturowości w historii Polski.
Kryteria oceniania
Projekt zespołowy realizowany w 3-4 osobowej grupie, poświęcony wybranemu tematowi podejmowanemu w czasie zajęć; efektem realizacji projektu będzie przygotowanie posteru i jego prezentacja. W ocenie pod uwagę brana jest aktywnośc studenta oraz realizacja wyznaczonego zadania w ramach projektu zespołowego
Literatura
Zob. cz. B sylabusa
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: