"Historia zaczyna się w Sumerze" - Mezopotamia kolebką cywilizacji 2900-MK1-HSMK-KL
Wykład poświęcony jest najwcześniejszym dziejom Mezopotamii, jednej z najstarszych w pełni rozwiniętych cywilizacji ludzkich, rozpatrywanym na szerokim tle porównawczym obszarów ówczesnego „Żyznego Półksiężyca”. Wykład poświęcony jest najwcześniejszym dziejom Mezopotamii, jednej z najstarszych w pełni rozwiniętych cywilizacji ludzkich, rozpatrywanym na szerokim tle porównawczym obszarów ówczesnego „Żyznego Półksiężyca”. Obejmować będzie tematy z zakresu historii politycznej, społecznej, ekonomicznej oraz wybrane zagadnienia z zakresu kultury i religii takie jak:
- przynależność etniczna i językowa ludów tworzących kulturę obszarów Żyznego Półksiężyca;
- wynalezienie pisma
- główne źródła pisane do dziejów Mezopotamii
- rewolucja miejska
- ustrój najstarszych sumeryjskich miast-państw.
Rodzaj przedmiotu
fakultatywne
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zaliczeniu przedmiotu student powinien znać wczesne dzieje Mezopotamii oraz rozumieć jej związki kulturowe z pozostałymi obszarami Żyznego Półksiężyca
Kryteria oceniania
Kryteria - zajęcia są wykładem – rozliczenie ich następuje poprzez sprawdzenie obecności oraz podsumowujące sprawdzenie nabytej wiedzy w formie krótkiego testu.
Literatura
Literatura podstawowa wprowadzająca:
J. Bauer - R.K. Englund - M. Krebernik, Mesopotamien. Späturuk-Zeit und Frühdynastische Zeit, OBO 160/1, Freiburg 1998
B. Lafont - A. Tenu - F. Joannès - Ph. Clancier, La Mésopotamie. De Gilgamesh a Artaban 3300-120 av. J.-C., Paris 2017
K. Radner - N. Moeller - D. T. Potts (eds.), The Oxford History of the Ancient Near East, Oxford 2021-2023, vol. 1: From the Beginnings to Old Kingdom Egypt and the Dynasty of Akkad
G. Roux, Mezopotamia, Warszawa 1998
M. Van De Mieroop, Historia starożytnego Bliskiego Wschodu: ok. 3000 – 323 p.n.e., Kraków 2008.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: